Politika ochrany klimatu MŽP

Vláda projednává Politiku ochrany klimatu jako ministerský dokument místo vládní strategie

Uzavřené téma o společenských pravidlech a společnosti

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Ministerstvo životního prostředí připravilo Politiku ochrany klimatu jako ministerský dokument namísto vládní strategie s cílem zvýšit tempo hlubokých renovací budov na tři procenta ročně a propojit dekarbonizaci se sociální politikou. Schválení dokumentu bylo odloženo kvůli obavám z rostoucích cen paliv.

Dokument chybí konkrétní opatření na ochranu domácností před energetickou chudobou a růstem nájmů. Tento přístup odráží širší problém ČR přizpůsobit klimatickou politiku sociálním potřebám, což může ovlivnit celkové úspěchy v dekarbonizaci.

Tento krok v legislativním rámci naznačuje rostoucí nároky na propojení environmentálních a sociálních politik, přičemž vláda se pokouší nalézt rovnováhu mezi ekonomickými, environmentálními a sociálními zájmy.

Zdroje:

    Nejnovější
    Vláda projednává Politiku ochrany klimatu jako ministerský dokument místo vládní strategie
    17. 6. 2025: Politika ochrany klimatu sice zohledňuje sociální aspekty, ale postrádá konkrétní opatření pro ochranu domácností před energetickou chudobou a drahotou.
    Řeklo se...
    Přehled citací
    1 Vysoký dopad
    17. června 2025
    Zvýšit tempo hlubokých renovací na tři procenta budov ročně, včetně veřejných budov a domácností ohrožených energetickou chudobou.
    2 Střední dopad
    17. června 2025
    dekarbonizaci je nutné propojit s citlivou sociální politikou
    3 Střední dopad
    17. června 2025
    posílit práva nájemníků a chránit je před neadekvátním růstem nájmů
    Dopady
    Kdo si polepší, kdo tratí?

    Nízkopříjmové domácnosti

    Navrhovaná Politika ochrany klimatu neobsahuje konkrétní systém ochrany pro domácnosti s nízkými příjmy a finanční podpora směřuje spíše k větším vlastníkům, proto roste riziko energetické chudoby. Odklad schválení dokumentu zpožňuje nástroje, které měly cílenou pomoc umožnit.

    Nájemníci

    Politika ochrany klimatu neobsahuje návrhy na legislativní posílení práv nájemníků a omezení řetězení krátkodobých nájemních smluv, což ponechává zranitelné nájemní domácnosti bez dodatečné ochrany při nákladech na energie a rekonstrukce. To zhoršuje jejich vyjednávací postavení vůči pronajímatelům.

    Vláda ČR (kabinet)

    Opakované odkládání a dočasné stažení klíčových klimatických dokumentů signalizuje, že kabinet nesplňuje nebo zdržuje implementaci závazků k dekarbonizaci a ochraně klimatu. To může vést k mezinárodní kritice a k neschopnosti naplnit cíle včas.

    Ministerstvo životního prostředí

    Resort předložil Politiku ochrany klimatu, ale čelí politickému odporu a musel materiál stáhnout k dopracování, což oslabuje jeho schopnost rychle implementovat opatření. Ministerstvo se snaží dokument „zachránit“, ale naráží na neochotu vlády jej přijmout.

    Větší vlastníci nemovitostí a developeři

    V současném systému podpory mají větší vlastníci a firmy lepší přístup k existujícím dotačním programům, takže nadále budou relativně zvýhodněni při financování energetických opatření. To potvrzuje historická struktura alokace podpory do rozsáhlých programů, které mohou oslovit i komerční subjekty.

    Města a obce

    Obce a města jsou mezi hlavními příjemci podpory na energetické úspory veřejných budov, což jim umožňuje snižovat náklady na energii a realizovat renovace. Existující programy (OPŽP apod.) jim poskytují konkrétní zdroje a zvýhodněné úvěry na projekty.

    Ekologické neziskovky (např. Hnutí Duha, Greenpeace)

    Odklon vlády od některých „zelených“ závazků a zpoždění klíčových strategických dokumentů oslabuje možnost prosazovat ambicióznější opatření, která tyto organizace požadují. To snižuje efektivitu jejich kampaní a vyjednávací sílu vůči vládě.

    Stavební sektor zaměřený na dřevostavby

    Strategie podporující větší využití dřeva ve veřejných stavbách a nových normách by mohla významně rozšířit trh pro dřevostavby a podpořit výrobu a projekční činnost v tomto segmentu. To představuje ekonomickou příležitost pro firmy zabývající se dřevostavbami.

    Kontext
    Dříve jsme psali...
    Fakta
    📊

    3% ročně

    Cíl renovací budov
    (17. 6. 2025)

    🔄

    odloženo

    Schválení odloženo
    (17. 6. 2025)

    🔄

    bez plánu

    Chybí plán pro domácnosti
    (17. 6. 2025)

    🔄

    fondy firmám

    Fondy jdou firmám
    (17. 6. 2025)

    🔄

    nízkoúročené

    Návrh: nízké úroky
    (17. 6. 2025)

    Události
    Co a kdy?
    léto 2024
    Schválení Politiky ochrany klimatu mělo proběhnout v létě 2024, ale bylo odloženo kvůli obavám z rostoucích cen paliv.
    Co to znamená
    Co se děje

    Předložení Politiky ochrany klimatu s cílem renovovat 3 % budov ročně

    Srovnání před a po
    📅 Renovace budov
    PŘED

    Nebyl stanoven závazný cíl roční míry renovací budov

    PO

    Politika ochrany klimatu stanovuje cíl renovovat 3 % budov ročně, včetně bytů obývaných ohroženými domácnostmi

    💰 Cílení a forma financování
    PŘED

    Většina prostředků z fondů směřovala spíše firmám a větším vlastníkům; přímá podpora zranitelným domácnostem byla nedostatečná

    PO

    Dokument navrhuje využití garantovaných a nízkoúročených půjček a zdůrazňuje potřebu cílení podpory na ohrožené domácnosti, avšak konkrétní a dostatečné financování zatím chybí

    ⚖️ Práva nájemníků a sociální opatření
    PŘED

    Chyběla legislativa omezující řetězení krátkodobých nájemních smluv a úprava dávkového systému pro zmírnění energetické chudoby

    PO

    Politika navrhuje legislativní změny (omezení řetězení krátkodobých smluv; úprava dávkového systému), ale neobsahuje konkrétní plán jejich zavedení

    Klíčové postavy
    🏛️
    Ministerstvo životního prostředí
    Předložitel Politiky ochrany klimatu
    👤
    Petr Hladík
    Ministr životního prostředí; iniciátor a prosazovatel dokumentu
    🏛️
    Vláda
    Rozhoduje o schválení dokumentu; dřívější odklady schválení z politických/ekonomických důvodů
    Ještě není...
    International Comparison
    Řeklo se...
    Přehled citací
    🏛️
    Politika ochrany klimatu

    "Kvalitní renovace budov jsou hlavním systémovým nástrojem pro redukci problému energetické chudoby,"

    🏛️
    Politika ochrany klimatu

    "Zvýšit tempo hlubokých renovací na tři procenta budov ročně, včetně veřejných budov a domácností ohrožených energetickou chudobou."

    🏛️
    Politika ochrany klimatu

    "dekarbonizaci je nutné propojit s citlivou sociální politikou"

    🏛️
    Politika ochrany klimatu

    "posílit práva nájemníků a chránit je před neadekvátním růstem nájmů"

    Jak šel čas
    Historický kontext
    💶
    1. prosince 2015
    Zahájení příjmu žádostí do 19. výzvy Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) na projekty energetických úspor ve veřejných budovách
    Článek zmiňuje, že žádosti o podporu v 19. výzvě OPŽP byly možné podávat od 1. prosince 2015.
    Umožnilo to čerpání dotací na zateplení a energetické úspory veřejných budov, což je součástí nástrojů pro snižování energetické náročnosti budov.
    🏢
    1. ledna 2016
    Novostavby veřejných budov nad 1500 m2 měly od 1. ledna 2016 povinnost splnit standard budovy s téměř nulovou spotřebou
    Článek popisuje změnu zákona a rozšíření povinnosti na novostavby veřejných budov nad 1500 m2 platnou od 1. ledna 2016.
    Zvýšení energetických standardů veřejných staveb, podpora nízkoenergetických řešení a tlak na realizaci energeticky úsporných opatření.
    prosinec 2023
    Dovoz ruského plynu do ČR činil podle ČSÚ 58 %
    Analýza uvádí, že dovoz ruského plynu dosahoval 58 % v prosinci 2023.
    Ukazuje zvýšenou závislost na ruském plynu, která je v textu spojována s nutností hledat alternativní zdroje a ovlivnila politická jednání o energetice.
    leden 2024
    Dovoz ruského plynu do ČR podle ČSÚ vzrostl na 62 %
    Analýza uvádí, že dovoz ruského plynu byl v lednu 2024 62 %.
    Dlouhodobý nárůst dovozu podtrhl obavy o energetickou bezpečnost a kontext pro vládní rozhodování o energetické politice.
    📄
    červenec 2024
    V červenci 2024 vláda odmítla dva ze tří 'zelených' strategických dokumentů; Politika ochrany klimatu (POK) byla odložena
    Kontextový text uvádí, že v červenci (loni) byly tři strategické 'zelené' dokumenty předloženy vládě, z nichž vláda přijala jen Národní klimaticko-energetický plán a ostatní dva odložila/odmítla.
    Odložení klíčových dokumentů brzdí implementaci konkrétních opatření pro dekarbonizaci (včetně renovací budov) a komplikuje propojení klimatické a sociální politiky.
    ⚖️
    rok 2024
    Státní energetická koncepce byla připravena ministerstvem životního prostředí v polovině roku 2024, ale zatím nebyla schválena vládou
    Analýza uvádí, že státní energetická koncepce byla připravena až v polovině roku 2024 a dosud nebyla vládou schválena.
    Neschválená koncepce omezuje jednotný rámec pro dekarbonizaci a koordinaci mezi resorty.
    ☀️
    rok 2025
    Vláda se zavázala k rozšíření fotovoltaiky s cílem dosáhnout minimálně 100 000 střech do roku 2025
    Hodnocení vládních slibů v článku zmiňuje závazek k instalaci fotovoltaiky na minimálně sto tisíc střech do roku 2025.
    Zvýšené nasazení OZE u domácností a obcí, které ovlivňuje energetickou soběstačnost a může snižovat tlak na ceny paliv.
    🏗️
    rok 2025
    Příprava nových norem pro dřevostavby (uvolnění projektování vyšších dřevostaveb) je plánována na rok 2025
    Strategie surovinové politiky pro dřevo uvádí, že nové normy by mohly být připravené v roce 2025.
    Může usnadnit výstavbu dřevostaveb, podpořit využití dřeva v budovách a přispět ke snižování emisí ve stavebnictví.
    🌲
    rok 2035
    Cíl zvýšit podíl dřevostaveb na trhu na 25 % do roku 2035
    Materiál o surovinové politice pro dřevo uvádí cíl zvýšit podíl dřevostaveb na trhu na 25 % do roku 2035.
    Dlouhodobý cíl, který má změnit strukturu stavebního sektoru směrem k materiálům s lepší uhlíkovou bilancí.
    Co to je?
    Vysvětlení pojmů
    Otestujte se
    Kvíz: Politika ochrany klimatu (ČR)
    Ministerstvo životního prostředí České republiky

    ministerstvo České republiky

    Země: Česko

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/Ministerstvo_životního_prostředí_ČR_Vršovice.JPG

    IČO: 00164801

    DIČ: CZ00164801

    Sídlo: Praha

    Web: https://mzp.gov.cz

    Data pocházejí z datové položky WikiData

    Česko

    stát ve střední Evropě

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

    Kontinent: Evropa

    Hlavní město: Praha

    Rozloha: 78.87 tis. km²

    Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

    Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

    HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

    Data pocházejí z datové položky WikiData

    Strojově generováno

    Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

    Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 9:13:57