Modernizace a muzealizace lokomotiv Československého dědictví
České dráhy vyvedou muzejní aktivity do nadačního fondu a omezí podporu nostalgických vlaků
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Legendární lokomotivy řady 150 a 350, které byly elitními stroji Českých drah a Železniční společnosti Slovensko, se přesouvají do muzeí, což znamená konec jejich éry v aktivní službě. Tento krok symbolizuje konec významného období železniční historie, kdy tyto lokomotivy byly považovány za výkonné stroje období Československa [1].
Mezitím České dráhy oznámily plány na rekonstrukci až 30 starých dieselových lokomotiv řady 754, které pocházejí z přelomu 70. a 80. let. Obnova těchto lokomotiv bude stát až 105 milionů korun za kus, což odpovídá nedávným nákladům na nové elektrické lokomotivy. Tato investice má pomoci prodloužit životnost těchto strojů a adaptovat je na současné potřeby železniční infrastruktury [2].
Nyní České dráhy zvažují modernizaci vyřazených lokomotiv řady 151. Tyto stroje by měly být vybaveny zabezpečovačem ETCS a úpravou pro střídavé napájení v rámci tržních konzultací, což je reakcí na rostoucí ceny nových železničních strojů [3].
České dráhy se rozhodly provoz nostalgických vlaků vyvést do nadačního fondu, jelikož provoz těchto vlaků stojí desítky milionů korun ročně, což je pro firmu finanční zátěž .
Zdroje:
České dráhy vyvedou muzejní aktivity do nadačního fondu a omezí podporu nostalgických vlaků

Přehled citací
Cílem je zjistit, zda a za jakých podmínek by bylo možné je efektivně modernizovat. Takto upravená vozidla by mohla v budoucnu vhodně doplnit naší flotilu. Každá lokomotiva má svou ekonomiku,
To už ale taky není pravda, u Vectronu se teď bavíme o minimálně 140 milionech. Technika zdražila,
My jsme se už rozhodli, že ETCS do toho dávat nebudeme, ukázalo se to jako nerentabilní,
Dříve jsme psali...
České dráhy chtějí opravit 30 starých dieselových lokomotiv za více než tři miliardy

Legendární federální lokomotivy z Československa míří do muzeí

3,16 mld. Kč
Cena tendru 3,16 mld.
(19. 5. 2025)
105 mil. Kč
Cena za stroj 105 mil.
(19. 5. 2025)
45 let
Věk lokomotiv 45 let
(19. 5. 2025)
47 ks
Vyrobeno 47 kusů
(7. 5. 2025)
9 ks
9 strojů na Slovensku
(7. 5. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Kvíz: Legendární lokomotivy řad 150 a 350 — konec éry
České dráhy
státem vlastněná akciová společnost, provozovatel osobní železniční dopravy v Česku
Země: Česko
Založil: Ministerstvo dopravy České republiky
CEO: Michal Krapinec (4. dubna 2022 - dosud)
IČO: 70994226
Zaměstnanci: 22.04 (leden 2021)
Sídlo: Praha
Výnosy: 38.53 mld. (leden 2021)
Čistý zisk: -1636000000 (leden 2021)
Bilance: 103.52 mld. (31. prosince 2021)
Web: https://www.cd.cz/
Data pocházejí z datové položky WikiData
Slovensko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Bratislava
Rozloha: 49.03 tis. km² (leden 2024)
Populace: 5.42 mil. (31. prosince 2024)
Měna: euro (leden 2009 - dosud)
HDP: 115.47 mld. EUR (2022)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Československo
historický státní útvar (1918–1992)
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 127.9 tis. km²
Populace: 15.7 mil. (1992)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 4:24:06