Krušnohorský tunel a vysokorychlostní trať Praha–Drážďany

Správa železnic žádá o ekologické povolení EIA pro trať Praha–Drážďany

Mizící téma o politice a undefined

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Projekt Krušnohorského tunelu pro rychlovlaky, který propojí Prahu a Drážďany, dosáhl dalšího milníku, když Správa železnic podala dokumentaci k EIA pro první úsek vysokorychlostní trati z Prahy do Lovosic, čímž vstupuje do zásadní fáze schvalování [2]. Tunel, který bude měřit přes 30 kilometrů, z toho na české straně téměř 12 kilometrů, byl již projednán českou vládou a čeká na schválení německou vládou [1]. Tento projekt za 45 miliard korun bude nejdelším svého druhu ve střední Evropě a umožní i nákladní dopravu [1]. Po schválení smlouvy německou vládou ji podepíší ministři dopravy a následně projde ratifikací v parlamentech obou zemí [1].

Zdroje:

  1. Konec debat, vysokorychlostní trať do Drážďan si jde pro stěžejní razítko

  2. Smlouva o tunelu pro rychlovlaky pod Krušnými horami je před schválením, řekl premiér Fiala

Nejnovější
Správa železnic žádá o ekologické povolení EIA pro trať Praha–Drážďany
02. 9. 2025: Správa železnic podala dokumentaci k EIA pro první úsek vysokorychlostní trati z Prahy do Lovosic, čímž projekt vstupuje do zásadní fáze schvalování.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Střední dopad
1. září 2020
Železnice dále utuží vztahy mezi metropolemi a evropskými regiony. Braniborská brána, kostel Frauenkirche a Karlův most budou díky tomuto projektu najednou docela blízko
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Správa železnic

Správa železnic je hlavním připravovatelem trati, dokončuje dokumentaci a EIA, což jí dává klíčovou roli v realizaci projektu a získávání zakázek.

Česká vláda

Vláda se zavázala k výstavbě vysokorychlostních tratí a politicky podporuje projekty i mezinárodní smlouvy, čímž nese finanční a legislativní zodpovědnost za jejich realizaci. Schválení přeshraniční smlouvy a následná ratifikace v parlamentu budou na vládě závislé kroky.

Ústecký kraj (krajská samospráva)

Ústecký kraj a jeho orgány rozhodují o územních zásadách a vedení koridoru; regionální spory o trasování (zejm. vedení centrem Ústí) mohou zásadně zdržet EIA a povolovací proces. Výběr koridoru má přímý dopad na další kroky projektu a termíny.

Evropská unie / evropské dotační programy (TEN‑T, CEF)

EU je klíčovým zdrojem financování, které může pokrýt velkou část nákladů; dostupnost dotací ovlivní ekonomickou únosnost projektu a rychlost realizace. Zároveň je projekt v souladu s evropskými cíli snížení emisí a zlepšení transevropské dopravy.

Stavební dodavatelé a evropské firmy ve stavebnictví

Projekt představuje rozsáhlé veřejné zakázky pro tuzemské i zahraniční dodavatele, což povede k výraznému růstu poptávky po inženýrských a stavebních pracích. Výběrová řízení a podíl dodavatelů budou mít celoevropský rozměr a mohou přilákat desítky firem.

Německá vláda / německé železniční orgány (DB Netz)

Německá strana je klíčovým partnerem pro přeshraniční úsek; její schválení a technická příprava ovlivní tempo projektu, zároveň ale projekt posiluje přeshraniční propojení. Politické a bezpečnostní otázky (např. hraniční kontroly) mohou proces komplikovat.

Dotčené obce a místní obyvatelé

Obce a obyvatelé v trase trati čelí zásahu do pozemků, hluku a možnému vyvlastnění, což vede k protestům a požadavkům na úpravy trasy. Lokální odpor může vést k dalším průtahům v přípravných fázích a dodatečným nákladům.

Nákladní dopravci / logistické společnosti

Nová trať zvýší kapacitu pro nákladní vlaky a umožní přesun části nákladní dopravy ze silnic na železnici, což zlepší efektivitu řetězců a sníží congestion na stávajících koridorech. V Krušnohorském tunelu však budou muset nákladní vlaky jezdit omezenou rychlostí, což ovlivní provozní parametry.

Kontext
Dříve jsme psali...
Premiér Petr Fiala oznámil pokrok ve smlouvě o Krušnohorském tunelu mezi Českem a Německem.
Německá vláda je těsně před schválením smlouvy o výstavbě Krušnohorského tunelu, který propojí Prahu a Drážďany vysokorychlostní železnicí.  Detailní plán tunelu
Ještě není...
International Comparison
Co to je?
Vysvětlení pojmů
Otestujte se
Kvíz: Krušnohorský tunel (Praha–Drážďany)
Česko

stát ve střední Evropě

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

Kontinent: Evropa

Hlavní město: Praha

Rozloha: 78.87 tis. km²

Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 4:24:08