Krize nákladní železnice v Evropě a Deutsche Bahn
Správa železnic svými výlukami zkomplikovala nákladní dopravu pro Škodu Auto v září.
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Železniční infrastruktura v Německu a v širším evropském kontextu prochází hlubokou krizí. Deutsche Bahn čelí masivní kritice za špatný stav tratí, což vedlo k uzavírkám a nedostatku objízdných tras, a potýká se také s finančními problémy a častými zpožděními[1]. Situace se dále zkomplikovala kvůli častým a špatně koordinovaným výlukám na železnici, které způsobily problémy firmám jako Škoda Auto, která nebyla schopná doručit třetinu vlaků s auty ve směnu do Nymburka[5].
Hledání nového šéfa po odvolání Richarda Lutze je komplikované s odmítnutím kandidátů[3]. Evropské nákladní železnice, včetně firem jako DB Cargo či PKP Cargo, se ocitají v historické krizi s masivními ztrátami a propadem výkonů[4]. Tento stav má široké dopady na evropské dopravce, kteří kritizují německou nespolehlivou a drahou infrastrukturu[1].
Dalším klíčovým problémem je chaotické plánování výluk Správou železnic s následnými právními spory, které potvrdily porušení zákonů ohledně dohody s dopravci[2]. Evropské firmy z několika zemí, včetně Česka a Rakouska, hledají alternativy k železniční dopravě, což může vést k přetlaku na silniční síti[1].
Zdroje:
Správa železnic svými výlukami zkomplikovala nákladní dopravu pro Škodu Auto v září.

Přehled citací
Mám dojem, že zájemců je dostatek, a mým úkolem je vybrat z těch, kteří jsou k dispozici, tu nejlepší či toho nejlepšího z mého pohledu,
Týká se to vojenské mobility, produktivity průmyslu a hospodářské únosnosti ekologické dopravy,
Musí být vždy k dispozici dostatečné a hospodářsky únosné kapacity pro objížďky,
Kdo si polepší, kdo tratí?
DB InfraGO
DB InfraGO, divize Deutsche Bahn odpovědná za údržbu tratí, je v centru kritiky za nekvalitní správu infrastruktury, což zhoršuje provozní spolehlivost a zvyšuje náklady dopravců. Problémy mohou výrazně omezit kapacitu mezinárodní sítě a přeshraniční přepravy.
Deutsche Bahn
Deutsche Bahn čelí dlouhodobým finančním a provozním problémům (dluhy, časté výluky a zpoždění), které oslabují celou německou železniční síť a mají rozsáhlý dopad na evropské dopravce. Nestabilita vedení a potřeba rozsáhlých reforem zvyšují riziko dalšího zhoršení služeb.
DB Cargo
DB Cargo, nákladní divize DB, je historicky ztrátová a klesající poptávka po nákladní dopravě snižuje její kapacitu a spolehlivost, což má negativní dopad na přeshraniční logistiku. Slabý stav DB Cargo zhoršuje dostupnost kapacit a tlačí část přeprav zpět na silnice.
Evropské nákladní železniční odvětví
Celé odvětví nákladní železniční dopravy v Evropě prochází hlubokou krizí (pokles přeprav, ztráty, restrukturalizace), což oslabuje cíl přesměrování zboží ze silnic na železnici. Krize vede k rušení kapacit, propuštění a nutnosti státních intervencí v několika zemích.
ČD Cargo
ČD Cargo je silně dotčeno poklesem zakázek a častými výlukami, což vede k redukcím flotily, propouštění a nutnosti zvýšených nákladů na zvládnutí přepravních šoků. Problémy českých tratí i německé výluky společně zvyšují provozní nejistotu pro zákazníky jako automobilky.
Správa železnic
Správa železnic čelí kritice za způsob plánování a nařizování výluk, které narušují kontinuitu přeprav a zvyšují provozní náklady dopravců; soudní spory a tlak ministra vedou k požadavkům na lepší koordinaci. Nedostatečné financování a plánování údržby podkopává spolehlivost sítě.
České a slovenské nákladní dopravní společnosti
Drobní a střední dopravci z ČR a SR jsou postiženi klesající poptávkou, nerovnými podmínkami vůči silniční dopravě a častými výlukami, což vede k odlivu zákazníků a vyšším nákladům. Právní úspěchy dopravců ukazují napětí mezi provozovateli a správci infrastruktury.
Žesnad (svaz nákladních dopravců)
Žesnad jako zástupce dopravců konstatuje strukturální pokles trhu a varuje před následky dekarbonizačních opatření a úbytkem tradičních zákazníků; organizace bude aktivní v tlaku na státní opatření a kompenzace. Jeho členové čelí nutnosti přizpůsobit se novým tržním podmínkám.
Dříve jsme psali...
Evropské nákladní železnice a firmy jako DB Cargo či PKP Cargo čelí historickému propadu.

Ministr dopravy hledá nového šéfa státních drah po odvolání Richarda Lutze

Dopravci žalují Správu železnic kvůli chaotickému plánování výluk na tratích

Evropští dopravci kritizují Deutsche Bahn za katastrofální stav německých tratí

33 000 km
33 000 km tratí u DB
(14. 5. 2025)
350 mil. €
Ztráta DB Cargo loni
(3. 9. 2025)
16,4%
Podíl železnice v EU
(3. 9. 2025)
-10%
Pokles objemu DB Cargo
(3. 9. 2025)
500 mld. €
Německý fond pro železnice
(25. 8. 2025)
dohoda povinná
Rozsudek k výlukám
(2. 6. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Kvíz: Krize železniční infrastruktury v Německu a Evropě
Deutsche Bahn
největší železniční dopravce v Německu
Země: Německo
DIČ: DE811569869
Zaměstnanci: 315.91 (2018)
Sídlo: BahnTower (2000 - dosud)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 12:14:23