Evropský parlament je jedna z hlavních institucí Evropské unie, kde zasedají zástupci občanů všech členských zemí. Poslanci jsou voleni přímo lidmi v každé zemi na pět let a pan Evropský parlament spolu s Radou EU schvaluje zákony platné v celé Unii.
Nová pravidla EU pro kompenzace letů a přetížení vzdušného prostoru
Eurocontrol hlásí přetížené evropské nebe v létě 2025, Česko však situaci zvládá
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Evropská unie nedávno zavedla nová pravidla pro odškodnění cestujících za zpožděné a zrušené lety, čímž prodloužila dobu zpoždění pro nárok na odškodnění na čtyři hodiny u krátkých letů a na šest hodin u dálkových letů[1]. Změny stále čekají na schválení Evropským parlamentem a jejich účinnost se očekává v nadcházejícím období. Nová pravidla také posilují práva cestujících v případě nenabídnutí alternativního spoje[1].
Přestože spotřebitelské organizace a aerolinky s návrhem nesouhlasí, pro letošní sezónu platí dosavadní pravidla[1]. V této sezóně však evropské nebe čelí přetížení, které je způsobeno nedostatkem dispečerů, ale Česko tuto situaci zvládá bez větších problémů[2].
Zdroje:
Eurocontrol hlásí přetížené evropské nebe v létě 2025, Česko však situaci zvládá

Přehled citací
Podporovali jsme původní návrh Evropské komise. Stávající tři hodiny leteckým dopravcům často neumožňují vyřešit nenadálé provozní situace
Zvyšuje se pravděpodobnost, že cestující bude dopraven do cíle a aerolinky v případě většího zpoždění let raději nezruší
Více než 250 tisíc pasažérů se ročně nedostane v Evropské unii do letadla kvůli politice aerolinek, které pohrdají časem cestujících. Jediným lékem je odškodné
Kdo si polepší, kdo tratí?
Cestující
Zvýšení prahu pro nárok na kompenzaci na čtyři a šest hodin sníží počet cestujících oprávněných na vyplacení kompenzace, jelikož mnoho zpoždění spadá pod nově navržené limity.
Řízení letového provozu / dispečeři
Nedostatek personálu a kapacitní omezení zhoršují plynulost provozu, což vede k výrazným zpožděním a vyvolává tlak na nábor a modernizaci systémů. Politická a organizační role řízení provozu se při selhání promítá do ekonomických a reputačních škod pro státy i dopravce.
Aerolinky
Vyšší práh pro nárok na kompenzaci sníží počet vyplácených odškodnění, ale nová pravidla jim ukládají povinnosti ohledně alternativních spojů a rychlých refundací, což může zvyšovat provozní náklady a představovat administrativní zátěž.
Smartwings
Hlavní český dopravce upozorňuje na provozní problémy způsobené řízením vzdušného prostoru a může být nucen přehodnotit či zrušit část spojů; současně považuje novelu pravidel za částečně nepřehlednou. Je tedy také vystaven možným dodatečným provozním rizikům i omezeným výhodám z legislativních změn.
Spotřebitelské organizace
Organizace kritizují navrhované změny jako oslabení práv cestujících, protože zvýšené limity by omezily počet oprávněných nároků na kompenzaci.
Letiště v prázdninových destinacích
Sezónní destinace narážejí na kapacitní limity při vrcholu sezony, což zvyšuje zpoždění a přenáší tlak na síť letišť a dopravce. To omezuje spolehlivost spojení a zhoršuje zákaznickou zkušenost.
Právní a vymáhací firmy (specializované společnosti)
Firmy zabývající se vymáháním kompenzací mohou očekávat zvýšenou poptávku a obchodní růst, protože cestující budou více řešit odmítnutí vyplacení náhrad a spory s dopravci. Změny pravidel a časté spory zvyšují jejich relevanci na trhu.
Evropská komise
Komise aktivně upravuje pravidla a prosazuje plnění práv cestujících, čímž zvyšuje regulační tlak na státy a dopravce a mění právní prostředí sektoru.
Dříve jsme psali...
EU mění pravidla pro kompenzace za zpožděné lety po dvanácti letech

Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Revize pravidel EU pro kompenzace za zpožděné a zrušené lety
Srovnání před a po
Nárok vznikal běžně při zpoždění kolem 3 hodin (dosavadní praxe/nařízení).
Nárok bude vznikat až po 4 hodinách u letů do 3500 km | až po 6 hodinách u dálkových letů.
Standardně 250–600 EUR podle délky letu (kratší okolo 250 EUR, dálkové až 600 EUR).
U kratších letů navýšení na 300 EUR; u dálkových klesnutí na 500 EUR.
Dopravce měl povinnost nabídnout alternativu nebo refundovat letenku; dřívější praxe uváděla např. refundaci letenky do 7 dní v některých případech.
Pokud aerolinka do 3 hodin nenabídne alternativu, může si cestující zařídit nový spoj a dopravce musí do 14 dnů proplatit až čtyřnásobek ceny letenky.
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací
Ministerstvo dopravy
"Zvyšuje se pravděpodobnost, že cestující bude dopraven do cíle a aerolinky v případě většího zpoždění let raději nezruší"

Vladimíra Dufková
mluvčí aerolinek Smartwings"Podporovali jsme původní návrh Evropské komise. Stávající tři hodiny leteckým dopravcům často neumožňují vyřešit nenadálé provozní situace"

Lukáš Rozumný
zástupce společnosti Click2Claim"Pokud ale cestující náhradní let odmítne, musí dopravce refundovat letenku v plné výši, a to do sedmi pracovních dní"

Tomáš Zimolka
advokát"Ta má kompenzovat újmu cestujícího způsobenou zpožděním letu, například ušlý výdělek"

Andrea Volaříková
tisková mluvčí ministerstva dopravy"Platí tedy i pro amerického dopravce při letu z Prahy do New Yorku. Při letu opačným směrem se ale pravidly EU řídit nemusí"

Jan Papež
mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR"Dopravní firma z unie by se jimi řídit musela"

Michael Carrivick
zástupce Rady zástupců leteckých společností"Zpoždění je často způsobeno okolnostmi, které aerolinky nemohou ovlivnit. Jsou to problémy v řízení leteckého provozu nebo letiště přeplněná letadly"

Simon Evans
ředitel asociace ATUC"Dopravcům se v mnoha případech daří zdůvodnit zpoždění mimořádnými okolnostmi"

Mark Watts
poslanec"Více než 250 tisíc pasažérů se ročně nedostane v Evropské unii do letadla kvůli politice aerolinek, které pohrdají časem cestujících. Jediným lékem je odškodné"

David Nichols
výkonný ředitel EasyJet"Cestování může podražit, jelikož náklady na pokuty se v konečném důsledku odrazí v ceně letenek"

Dan Plovajko
ředitel vnějších vztahů Českých aerolinií"Až vstoupí v platnost nová nařízení, tak je také akceptujeme"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Poslanci se scházejí hlavně ve Štrasburku a Bruselu, kde diskutují a hlasují o návrzích zákonů či rozpočtů. Mají různé výbory, což jsou skupiny zaměřené na konkrétní oblasti jako životní prostředí, obchod nebo lidská práva. Poslanci také dohlížejí na práci Evropské komise a mohou ji schvalovat nebo odmítat.
Proč je to důležité
Evropský parlament umožňuje občanům EU ovlivňovat pravidla, která platí v jejich každodenním životě – například v oblasti obchodu, ochrany práv nebo financí. Díky němu mají lidé v Evropě hlas při rozhodování na velké úrovni, což zvyšuje demokratickou kontrolu nad společnými rozhodnutími. Příklad Česka ukazuje, že i menší státy mají své zástupce, kteří hájí jejich zájmy.
Kvíz: Revize pravidel EU o odškodnění za zpožděné a zrušené lety
Evropský parlament
parlament Evropské unie
Země: Evropská unie
Zaměstnanci: 7.82 (Invalid Date)
Sídlo: Seat of the European Parliament in Strasbourg
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 4:21:23