Nová pravidla EU pro kompenzace letů a přetížení vzdušného prostoru

Eurocontrol hlásí přetížené evropské nebe v létě 2025, Česko však situaci zvládá

Uzavřené téma o společenských pravidlech a odvětví

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Evropská unie nedávno zavedla nová pravidla pro odškodnění cestujících za zpožděné a zrušené lety, čímž prodloužila dobu zpoždění pro nárok na odškodnění na čtyři hodiny u krátkých letů a na šest hodin u dálkových letů[1]. Změny stále čekají na schválení Evropským parlamentem a jejich účinnost se očekává v nadcházejícím období. Nová pravidla také posilují práva cestujících v případě nenabídnutí alternativního spoje[1].

Přestože spotřebitelské organizace a aerolinky s návrhem nesouhlasí, pro letošní sezónu platí dosavadní pravidla[1]. V této sezóně však evropské nebe čelí přetížení, které je způsobeno nedostatkem dispečerů, ale Česko tuto situaci zvládá bez větších problémů[2].

Zdroje:

  1. EU čekají změny v odškodňování za zpožděné lety. Spokojení nejsou lobbisté aerolinek ani spotřebitelů

  2. EU čekají změny v odškodňování za zpožděné lety. Spokojení nejsou lobbisté aerolinek ani spotřebitelů

Nejnovější
Eurocontrol hlásí přetížené evropské nebe v létě 2025, Česko však situaci zvládá
05. 8. 2025: Evropský vzdušný prostor je v hlavní sezoně přetížený kvůli nedostatku dispečerů, ale Česko situaci zvládá bez větších problémů.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Vysoký dopad
9. června 2025
Podporovali jsme původní návrh Evropské komise. Stávající tři hodiny leteckým dopravcům často neumožňují vyřešit nenadálé provozní situace
2 Střední dopad
9. června 2025
Zvyšuje se pravděpodobnost, že cestující bude dopraven do cíle a aerolinky v případě většího zpoždění let raději nezruší
3 Vysoký dopad
4. července 2003
Více než 250 tisíc pasažérů se ročně nedostane v Evropské unii do letadla kvůli politice aerolinek, které pohrdají časem cestujících. Jediným lékem je odškodné
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Cestující

Zvýšení prahu pro nárok na kompenzaci na čtyři a šest hodin sníží počet cestujících oprávněných na vyplacení kompenzace, jelikož mnoho zpoždění spadá pod nově navržené limity.

Řízení letového provozu / dispečeři

Nedostatek personálu a kapacitní omezení zhoršují plynulost provozu, což vede k výrazným zpožděním a vyvolává tlak na nábor a modernizaci systémů. Politická a organizační role řízení provozu se při selhání promítá do ekonomických a reputačních škod pro státy i dopravce.

Aerolinky

Vyšší práh pro nárok na kompenzaci sníží počet vyplácených odškodnění, ale nová pravidla jim ukládají povinnosti ohledně alternativních spojů a rychlých refundací, což může zvyšovat provozní náklady a představovat administrativní zátěž.

Smartwings

Hlavní český dopravce upozorňuje na provozní problémy způsobené řízením vzdušného prostoru a může být nucen přehodnotit či zrušit část spojů; současně považuje novelu pravidel za částečně nepřehlednou. Je tedy také vystaven možným dodatečným provozním rizikům i omezeným výhodám z legislativních změn.

Spotřebitelské organizace

Organizace kritizují navrhované změny jako oslabení práv cestujících, protože zvýšené limity by omezily počet oprávněných nároků na kompenzaci.

Letiště v prázdninových destinacích

Sezónní destinace narážejí na kapacitní limity při vrcholu sezony, což zvyšuje zpoždění a přenáší tlak na síť letišť a dopravce. To omezuje spolehlivost spojení a zhoršuje zákaznickou zkušenost.

Právní a vymáhací firmy (specializované společnosti)

Firmy zabývající se vymáháním kompenzací mohou očekávat zvýšenou poptávku a obchodní růst, protože cestující budou více řešit odmítnutí vyplacení náhrad a spory s dopravci. Změny pravidel a časté spory zvyšují jejich relevanci na trhu.

Evropská komise

Komise aktivně upravuje pravidla a prosazuje plnění práv cestujících, čímž zvyšuje regulační tlak na státy a dopravce a mění právní prostředí sektoru.

Kontext
Dříve jsme psali...
EU mění pravidla pro kompenzace za zpožděné lety po dvanácti letech
EU prodlužuje dobu zpoždění pro nárok na odškodnění ze tří na čtyři až šest hodin a mění výši kompenzací.  Kdo na změnách vydělá?
Fakta
Události
Co a kdy?
rok 2013
Pravidla EU pro odškodnění cestujících za zpožděné a zrušené lety začala platit od roku 2013.
rok 2024
V roce 2024 dosáhlo zpoždění v evropském letovém provozu 22,4 milionu minut (meziroční nárůst 24 %).
červen 2025
V červnu 2025 mělo 15,5 % všech letů zpoždění delší než 30 minut.
léto 2025
V létě 2025 evropský vzdušný prostor dosahuje kapacitních limitů: denně až 37 tisíc letů, průměrné zpoždění na let tři minuty (v některých týdnech až 5,7 minuty); prázdninová letiště jako Antalya a Palma de Mallorca narážejí na kapacitní limity a Česko denně odbavuje v průměru 2 735 letadel.
Co to znamená
Co se děje

Revize pravidel EU pro kompenzace za zpožděné a zrušené lety

Srovnání před a po
📅 Podmínka vzniku nároku
PŘED

Nárok vznikal běžně při zpoždění kolem 3 hodin (dosavadní praxe/nařízení).

PO

Nárok bude vznikat až po 4 hodinách u letů do 3500 km | až po 6 hodinách u dálkových letů.

💰 Výše odškodnění
PŘED

Standardně 250–600 EUR podle délky letu (kratší okolo 250 EUR, dálkové až 600 EUR).

PO

U kratších letů navýšení na 300 EUR; u dálkových klesnutí na 500 EUR.

📋 Práva při nenabídnutí alternativy a lhůta pro proplacení
PŘED

Dopravce měl povinnost nabídnout alternativu nebo refundovat letenku; dřívější praxe uváděla např. refundaci letenky do 7 dní v některých případech.

PO

Pokud aerolinka do 3 hodin nenabídne alternativu, může si cestující zařídit nový spoj a dopravce musí do 14 dnů proplatit až čtyřnásobek ceny letenky.

Klíčové postavy
🏛️
Evropská komise
Připravila původní návrh revize pravidel
🏛️
Španělsko a Německo
Prosadily úpravu (změnu prahů/parametrů v konečné podobě)
🏢
Aerolinky (např. Smartwings)
Lobbovaly za delší limity; Smartwings změnu vítá jen částečně a označuje ji za málo přehlednou
Ještě není...
International Comparison
Řeklo se...
Přehled citací
🏛️
Ministerstvo dopravy

"Zvyšuje se pravděpodobnost, že cestující bude dopraven do cíle a aerolinky v případě většího zpoždění let raději nezruší"

Vladimíra Dufková
Vladimíra Dufková
mluvčí aerolinek Smartwings

"Podporovali jsme původní návrh Evropské komise. Stávající tři hodiny leteckým dopravcům často neumožňují vyřešit nenadálé provozní situace"

Lukáš Rozumný
Lukáš Rozumný
zástupce společnosti Click2Claim

"Pokud ale cestující náhradní let odmítne, musí dopravce refundovat letenku v plné výši, a to do sedmi pracovních dní"

Tomáš Zimolka
Tomáš Zimolka
advokát

"Ta má kompenzovat újmu cestujícího způsobenou zpožděním letu, například ušlý výdělek"

Andrea Volaříková
Andrea Volaříková
tisková mluvčí ministerstva dopravy

"Platí tedy i pro amerického dopravce při letu z Prahy do New Yorku. Při letu opačným směrem se ale pravidly EU řídit nemusí"

Jan Papež
Jan Papež
mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR

"Dopravní firma z unie by se jimi řídit musela"

Michael Carrivick
Michael Carrivick
zástupce Rady zástupců leteckých společností

"Zpoždění je často způsobeno okolnostmi, které aerolinky nemohou ovlivnit. Jsou to problémy v řízení leteckého provozu nebo letiště přeplněná letadly"

Simon Evans
Simon Evans
ředitel asociace ATUC

"Dopravcům se v mnoha případech daří zdůvodnit zpoždění mimořádnými okolnostmi"

Mark Watts
Mark Watts
poslanec

"Více než 250 tisíc pasažérů se ročně nedostane v Evropské unii do letadla kvůli politice aerolinek, které pohrdají časem cestujících. Jediným lékem je odškodné"

David Nichols
David Nichols
výkonný ředitel EasyJet

"Cestování může podražit, jelikož náklady na pokuty se v konečném důsledku odrazí v ceně letenek"

Dan Plovajko
Dan Plovajko
ředitel vnějších vztahů Českých aerolinií

"Až vstoupí v platnost nová nařízení, tak je také akceptujeme"

Jak šel čas
Historický kontext
⚖️
3. července 2003
Evropský parlament schválil nové pravidlo o odškodnění pasažérů v letecké dopravě (schváleno den před publikací článku).
Článek uvádí, že návrh měl omezit praxi overbookingu a zlepšit postavení cestujících.
Zavedení jednotného nároku na finanční kompenzaci pro postižené cestující; stanoveny částky a hranice zpoždění uvedené v textu (částky 250–600 eur).
⚖️
26. ledna 2004
Ministři členských států schválili nařízení EU o odškodňování pasažérů (dne před publikací článku).
Článek popisuje, že ministři schválili nové nařízení, které zvyšuje odškodnění a vztahuje se i na charterové lety.
Potvrzení a konkretizace pravidel EU pro kompenzace (částky dle délky letu) a jejich rozšíření na různé typy provozu.
17. února 2005
Nová unijní pravidla pro práva pasažérů v letecké dopravě vstoupila v platnost.
Článek zmiňuje, že od 17. února začne platit nová unijní legislativa posilující práva cestujících (kompenzace, péče při zpoždění či zrušení).
Pravidla začala upravovat povinnosti dopravců (kompenzace, péče, náhradní doprava) v praxi; staly se základem pro pozdější spory a rozhodnutí soudů.
⚖️
10. ledna 2006
Rozhodnutí Evropského soudního dvora: cestující mají nárok na odškodnění při dlouhém zpoždění nebo zrušení letu.
Článek uvádí, že Soudní dvůr včera rozhodl ve věci uplatnění nároků cestujících podle unijních pravidel.
Posílení práv cestujících a právní opory pro nárok na paušální kompenzace; zvýšený tlak na aerolinky vymáhat nebo hradit nároky.
⚖️💶
19. listopadu 2009
Evropský soudní dvůr rozhodl, že zpoždění delší než tři hodiny zakládá právo na stejnou kompenzaci jako při zrušení letu.
Článek popisuje rozhodnutí soudu, které rozšířilo nároky cestujících (zpoždění nad 3 hodiny = právo na paušální kompenzaci).
Rozšíření aplikace paušálních kompenzací i na významná zpoždění; zvýšení počtu uplatňovaných nároků vůči dopravcům.
🚢
18. prosince 2012
Pravidla EU pro odškodnění začala platit i pro vnitrozemskou vodní dopravu (dle článku).
Článek uvádí, že nová pravidla se mají vztahovat i na vodní dopravu od 18. prosince (uvedeno v textu).
Rozšíření povinností kompenzovat zpoždění/zrušení i mimo letectví; rozšíření ochrany cestujících v dalších režimech dopravy.
🚍
březen 2013
Podle článku měla začít platit pravidla EU o odškodnění i pro dálkové autobusové spoje ("od března příštího roku").
Článek (publikovaný v listopadu) uvádí, že pravidla se vztahují i na dálkové autobusy a mají začít v březnu následujícího roku.
Další rozšíření pravidel EU o náhrady na sektor dálkové autobusové dopravy; členské státy mohly využít odkladů.
🧾
únor 2016
Evropský soudní dvůr řešil otázku nároku zaměstnavatele na náhradu dodatečných nákladů vzniklých zrušením či zpožděním letu.
Článek uvádí, že otázku řešil soud v únoru téhož roku a že může jít o náhradu nákladů, které zaměstnavatel vynaložil za zaměstnance postižené zrušením či zpožděním letu.
Umožnění nároků zaměstnavatelů vůči leteckým společnostem za prokázané dodatečné náklady; rozšíření účastníků, kteří mohou uplatňovat nároky.
⚖️
duben 2018
Rozhodnutí Soudního dvora EU: stávka obvykle nepředstavuje "mimořádnou okolnost", kterou by zbavovala aerolinky povinnosti vyplácet kompenzace.
Článek zmiňuje rozhodnutí Soudního dvora z dubna, které považuje stávky za v mnoha případech neodůvodňující výjimku z povinnosti kompenzovat.
Snížení možnosti aerolinek vyhýbat se kompenzacím odkazem na stávky; nárůst úspěšnosti reklamací v případech stávkových komplikací.
✈️
1. července 2024
Zprávy o výrazném přetížení evropského vzdušného prostoru na začátku sezony; některé aerolinky (např. Smartwings) hrozí zrušením spojů do přetížených destinací.
Článek popisuje kumulaci letů v sezoně, nedostatek personálu v některých státech a problémy v řízení letového provozu; zmiňuje, že Česko bylo lépe připraveno.
Reálné zvýšení zpoždění a riziko zrušení spojů; tlak na řízení letového provozu a potřebu více dispečerů a systémové integrace.
Co to je?
Vysvětlení pojmů

💡
Co to je

Evropský parlament je jedna z hlavních institucí Evropské unie, kde zasedají zástupci občanů všech členských zemí. Poslanci jsou voleni přímo lidmi v každé zemi na pět let a pan Evropský parlament spolu s Radou EU schvaluje zákony platné v celé Unii.

⚙️
Jak to funguje

Poslanci se scházejí hlavně ve Štrasburku a Bruselu, kde diskutují a hlasují o návrzích zákonů či rozpočtů. Mají různé výbory, což jsou skupiny zaměřené na konkrétní oblasti jako životní prostředí, obchod nebo lidská práva. Poslanci také dohlížejí na práci Evropské komise a mohou ji schvalovat nebo odmítat.

🎯
Proč je to důležité

Evropský parlament umožňuje občanům EU ovlivňovat pravidla, která platí v jejich každodenním životě – například v oblasti obchodu, ochrany práv nebo financí. Díky němu mají lidé v Evropě hlas při rozhodování na velké úrovni, což zvyšuje demokratickou kontrolu nad společnými rozhodnutími. Příklad Česka ukazuje, že i menší státy mají své zástupce, kteří hájí jejich zájmy.

Otestujte se
Kvíz: Revize pravidel EU o odškodnění za zpožděné a zrušené lety
Evropský parlament

parlament Evropské unie

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/European_Parliament_logo.svg


Země: Evropská unie

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/European_Parliament_Strasbourg_Hemicycle_-_Diliff.jpg

Zaměstnanci: 7.82 (Invalid Date)

Sídlo: Seat of the European Parliament in Strasbourg

Web: https://www.europarl.europa.eu/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 4:21:23