ČD zakazuje pojmenování lokomotiv
České dráhy zakázaly personálu pojmenovávat lokomotivy a jednotky, končí dlouholetá tradice
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Místopředseda představenstva Českých drah (ČD) Michal Kraus zakázal zaměstnancům pojmenovávat lokomotivy a jednotky, což znamená konec dlouholeté tradice pojmenovávání vozidel. Od roku 2025 musí být jména odstraněna z nových vozidel ihned a ze starších při výměně polepu nebo laku. Důvodem je potřeba jednotného vzhledu a posílení značky. Tato změna je mezi zaměstnanci přijímána smíšeně, přičemž přezdívky mohou nadále používat pouze v neformálním kontextu.
Zdroje:
České dráhy zakázaly personálu pojmenovávat lokomotivy a jednotky, končí dlouholetá tradice

Přehled citací
U vozidel pořízených v roce 2025 platí, že pokud takové označení nesou, bude neprodleně odstraněno. U vozidel starších pak bude odstraněno při výměně polepu nebo obnově laku.
Bavili jsme se o tom ve vedení a rozhodli jsme se, že teď je ten správný moment to omezit, protože přichází do provozu spousta nových vozidel.
Naši společnost nejvíce reprezentují vozidla, která denně vidí půl milionu cestujících i široká veřejnost. Je proto důležité, aby působila jednotně a jasně odrážela značku Českých drah.
Kdo si polepší, kdo tratí?
Provozní zaměstnanci ČD
Zákaz odejme zaměstnancům jednu z posledních možností, jak ovlivnit vzhled vozidel, a tradici pojmenovávání. Reakce zaměstnanců byla smíšená, někteří považují opatření za marginální, jiní za ztrátu tradice.
Konkurenti v dotované dopravě
Pokud České dráhy ztrácejí pozici na trhu s dotovanou dopravou, konkurence může těžit z oslabení ČD a získat zakázky či tržní podíl. Finanční problémy ČD zvyšují příležitosti pro rivaly v sektoru.
Cestující
Ukončení viditelného pojmenovávání může snížit citovou vazbu některých cestujících, zároveň jde o krok směřující k jednotné značce viditelné pro denně velké množství lidí. Dopad bude pro většinu cestujících spíše symbolický.
Michal Kraus
Jako místopředseda představenstva je autorem a iniciátorem opatření, posiluje tím exekutivní rozhodovací pravomoc a směřování firemní politiky. Opatření potvrzuje jeho roli v řízení image společnosti.
České dráhy
Vedení Českých drah si od zákazu jmen slibuje jednotný vzhled a posílení značky, avšak provozní zaměstnanci jej považují za marginální problém.
Dříve jsme psali...
od 2025
Platí pro nová vozidla
(9. 9. 2025)
500 000
Cestujících denně
(9. 9. 2025)
80 mld. Kč
Téměř 80 mld. dluh ČD
(9. 9. 2025)
Michal Kraus
Místopředseda předst.
(9. 9. 2025)
pol. 20. stol.
Tradice pojmenovávání
(9. 9. 2025)
Co a kdy?
Národní dopravce
České dráhy, a.s. (ČD) jsou státní akciová společnost a hlavní český železniční dopravce v osobní přepravě; jediným akcionářem je Česká republika a zakladatelem Ministerstvo dopravy. Spolu se svými dceřinými společnostmi, včetně ČD Cargo, vytváří Skupinu Českých drah, která se se svými přibližně 22 tisíci zaměstnanci řadí mezi největší zaměstnavatele a firmy v Česku.
ČD provozují široké spektrum osobních vlaků – od osobních a spěšných přes rychlíky až po kategorie vyšší kvality jako Ex, IC, SC, EC nebo EN – a nabízejí i mezinárodní spoje včetně nočních vlaků. Využívají jak klasické soupravy tažené lokomotivou, tak moderní jednotky (Pendolino, Railjet, InterPanter, CityElefant) a provozují prodej jízdenek v pokladnách, automatech i elektronicky včetně systému OneTicket.
Historie současné akciové společnosti sahá k 1. lednu 2003, kdy došlo k rozdělení tehdejší státní organizace; v prosinci 2007 byla nákladní doprava vyčleněna do dceřiné společnosti ČD Cargo a k 1. červenci 2008 přešla funkce provozovatele dráhy na SŽDC (nyní Správa železnic). Liberalizace trhu vedla k nástupu konkurence a od prosince 2019 ztráta části objednávek; přesto měly České dráhy v roce 2019 182 milionů přepravených cestujících a v prvním pololetí 2024 81,6 milionu cestujících a zisk před zdaněním 694 milionů Kč. V roce 2023 získaly cenu World Passenger Award za palubní servis.
Řízení ČD zajišťují řídicí výbor, představenstvo a dozorčí rada; generálním ředitelem a předsedou představenstva je od 4. dubna 2022 Michal Krapinec. Sídlo společnosti je v budově Ministerstva dopravy v Praze na nábřeží Ludvíka Svobody, o jejím budoucím sídle se však vedou diskuze; společnost dále provozuje řadu dceřiných společností (např. ČD Bus, ČD-Informační Systémy, ČD-Telematika či Výzkumný ústav železniční).
Příbuzná témata
Co se děje
Zákaz umisťování jmen a přezdívek na vozidla ČD
Srovnání před a po
Lokomotivy a jednotky byly běžně označovány jmény a přezdívkami (např. Kačenka, Maruška, Mourek, Matěj).
Na nových vozidlech od 2025 budou jména odstraněna okamžitě; na starších při nejbližší výměně polepu nebo obnově laku; přezdívky lze používat pouze neformálně, na vozidlech nebudou viditelné.
Tradice pojmenovávání sahá až do poloviny 20. století a přetrvávala bez jednotného zákazu.
Platí od roku 2025: okamžité odstranění u nových vozidel, u stávajících při příští obnově polepu/laku.
Pojmenovávání bylo poslední možností, jak mohli zaměstnanci ovlivnit vzhled vozidel.
Tato formální možnost končí; zaměstnanci mohou přezdívky používat pouze neformálně, nikoli na vozidlech.
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

Michal Kraus
místopředseda představenstva ČD"U vozidel pořízených v roce 2025 platí, že pokud takové označení nesou, bude neprodleně odstraněno. U vozidel starších pak bude odstraněno při výměně polepu nebo obnově laku"
České dráhy
"Naši společnost nejvíce reprezentují vozidla, která denně vidí půl milionu cestujících i široká veřejnost. Je proto důležité, aby působila jednotně a jasně odrážela značku Českých drah"
České dráhy
"Postupně ustoupí jednotnému vzhledu, který posílí značku Českých drah a ukáže, že moderní flotila má i moderní tvář"

Jakub Otava
šéf komunikace a marketingu Českých drah"Bavili jsme se o tom ve vedení a rozhodli jsme se, že teď je ten správný moment to omezit, protože přichází do provozu spousta nových vozidel"

Michal Kraus
místopředseda představenstva ČD"Žádám vás, aby počínaje dnešním dnem bylo ukončeno označování jednotek a lokomotiv jmény a přezdívkami"
Historický kontext
České dráhy
státem vlastněná akciová společnost, provozovatel osobní železniční dopravy v Česku
Země: Česko
Založil: Ministerstvo dopravy České republiky
CEO: Michal Krapinec (4. dubna 2022 - dosud)
IČO: 70994226
Zaměstnanci: 22.04 (leden 2021)
Sídlo: Praha
Výnosy: 38.53 mld. (leden 2021)
Čistý zisk: -1636000000 (leden 2021)
Bilance: 103.52 mld. (31. prosince 2021)
Web: https://www.cd.cz/
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: Zákaz pojmenovávání vozidel Českých drah
Michal Kraus
českoamerický architekt, autor vzpomínkové literatury a několika knížek určených dětem
Povolání: spisovatel, architekt
Narození: 28. července 1930
Místo narození: Náchod
Úmrtí: 17. prosince 2018
Místo úmrtí: Needham
Státní občanství: Spojené státy americké
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 6:02:46