Policejní vyšetřování Jiřího Svobody a 80 milionů

Jiří Svoboda skončí ve funkci ředitele Správy železnic kvůli podezřením a 80 milionům v hotovosti

Uzavřené téma o krizi a firmě

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Nejsou-li jiné informace, Jiří Svoboda rezignoval na funkci ředitele Správy železnic poté, co u něj policie našla přibližně 80 milionů korun v hotovosti a vede vyšetřování kvůli podezření z manipulací při zadávání zakázek; odchod je přímým důsledkem tohoto vyšetřování[1][2].

Původní zjištění z domovní prohlídky uvedla, že peníze podle Svobody pocházejí z rodinných restitucí a úspor po otci; Svoboda tuto verzi uvedl během počátečního vyšetřování[1].

Vyšetřování provádí Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ) a podle médií se týká také zakázek na rekonstrukci železničních uzlů a stavby dálnice D3, což rozšiřuje možné souvislosti mimo osobní finanční nálezy[1][2].

Případ zvyšuje riziko reputačních a provozních dopadů na Správu železnic a může ovlivnit důvěru ve zadávání veřejných zakázek; dřívější informace o tom, že ministr dopravy v demisi Martin Kupka požádal Svobodu o čerpání dovolené, jsou doplněny novým vývojem vedoucím k odchodu z funkce[1][2].

Zdroje:

  1. Problém šéfa Správy železnic: podle iRozhlasu u něj doma našla policie 80 milionů v hotovosti. Kupka ho poslal na dovolenou

  2. Kauza 80 milionů v hotovosti: Jak se z výpravčího Svobody stal jeden z nejmocnějších lidí na železnici a kdo mu do funkce pomohl?

Nejnovější
Jiří Svoboda skončí ve funkci ředitele Správy železnic kvůli podezřením a 80 milionům v hotovosti
29. 11. 2025: Policie našla u Jiřího Svobody 80 milionů korun v hotovosti a vyšetřuje ho kvůli podezřelým zakázkám, což vede k jeho odchodu z vedení Správy železnic.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Střední dopad
1. prosince 2025
Ať si o těch 80 milionech myslíme co chceme, odvolali jsme člověka, který rozjel ETCS, mířil do vedení CER a formálně nemá žádný prohřešek.
2 Vysoký dopad
29. listopadu 2025
Nedávno zveřejněné informace o prověřování některých zakázek Správy železnic a o jejím generálním řediteli Jiřím Svobodovi vrhají negativní stín na fungování této organizace a podkopávají důvěru veřejnosti. To je nepřijatelné.
3 Střední dopad
28. listopadu 2025
Vždy byly doma u otce, následně u mě.
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Jiří Svoboda

Generální ředitel Správy železnic byl odvolán a je předmětem policejního vyšetřování po nalezení přes 80 milionů Kč v hotovosti, což zásadně ohrožuje jeho kariéru a reputaci.

Správa železnic

Státní organizace čelí po odhalení hotovosti a prověřování zakázek snížené důvěře veřejnosti, interním auditům a změnám ve vedení včetně odvolání ředitele.

Ministerstvo dopravy (ministr Martin Kupka)

Ministerstvo a ministr Kupka řeší politické a reputační dopady, iniciovali nezávislý audit a svolání správní rady; jsou pod tlakem rozhodnout o dalším postupu vůči SŽ.

Správní rada Správy železnic

Rada přijala mimořádná opatření včetně odvolání ředitele a čelí tlaku veřejnosti a ministra na zajištění důvěryhodnosti organizace.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)

ŘSD je součástí vyšetřování veřejných zakázek souvisejících se společnými tendry (např. D3), což může vést k auditům a zpochybnění probíhajících projektů.

Mojmír Nejezchleb

Statutární náměstek převzal dočasné řízení Správy železnic a je dočasně v čele organizace, s možným zvýšeným dohledem a politickým odpovědností.

Veřejnost / cestující (consumer_group)

Důvěra veřejnosti v transparentnost a správu velkých infrastrukturních projektů klesá, což může ztížit politickou podporu investic do dopravní infrastruktury.

Ministr dopravy v demisi Martin Kupka (osobně)

Kupka je politicky i operativně aktivní (požádal Svobodu o postoj, svolal audity) a čelí tlaku při rozhodování o dalším postupu v přechodném období rezortu.

Výběrci zakázek a firmy v infrastruktuře (industry_group)

Stavební a dodavatelské firmy zapojené do tendrů mohou čelit přezkumům svých kontraktů a zpoždění plateb či projektů v důsledku auditů a prověrek.

Kontext
Dříve jsme psali...
Šéf Správy železnic Jiří Svoboda čelí policejnímu vyšetřování kvůli 80 milionům v hotovosti
Policejní domovní prohlídka u šéfa Správy železnic Jiřího Svobody odhalila přes 80 milionů korun v hotovosti, které podle něj pocházejí z rodinných restitucí.  Exkluzivní detaily kauzy
Fakta
💰

80 mil. Kč

nalezená hotovost u Svobody
(28. 11. 2025)

📊

7 mil. Kč

ročně vydělal cca hrubého
(28. 11. 2025)

💰

347 tis. Kč

měsíční plat v roce 2023
(28. 11. 2025)

📅

březen 2018

Svoboda ve funkci od
(28. 11. 2025)

🔄

vyšetřování

NCPO zahájila řízení
(28. 11. 2025)

📍

Pardubice/Brno

klíčové zakázky vyšetřované
(28. 11. 2025)

Události
Co a kdy?
28. listopadu 2025
Národní centrála proti organizovanému zločinu provedla domovní prohlídku u Jiřího Svobody a našla přes 80 milionů korun v hotovosti.
28. listopadu 2025
Ministr dopravy v demisi Martin Kupka požádal Svobodu, aby se jasně postavil k situaci; Svoboda nastoupil na dovolenou a předal řízení statutárnímu náměstkovi Mojmíru Nejezchlebovi.
29. listopadu 2025
Vyšetřování se zaměřilo i na zakázky Správy železnic a Ředitelství silnic a dálnic, zejména rekonstrukce železničních uzlů v Pardubicích a Brně a stavbu dálnice D3 u Českých Budějovic.
29. listopadu 2025
Bylo zveřejněno, že Svoboda si v letech 2022–2024 vydělal přibližně sedm milionů korun ročně hrubého a jeho měsíční plat v roce 2023 byl 347 tisíc korun.
29. listopadu 2025
Správní rada Správy železnic neřešila otázku Svobodova dalšího působení na svém jednání; zároveň byla připravena správní rada pro jeho odvolání a ministr Kupka naznačil, že vyšetřování Svobodovy éry právě začíná.
Profil
Jiří Svoboda — železničář, který řídil obnovu tratí i čelil vyšetřování

Jiří Svoboda (*14. května 1970, Ústí nad Orlicí) je český manažer a železničář, který působil jako generální ředitel Správy železnic (dříve Správa železniční dopravní cesty) v letech 2018–2025.

Po absolvování Střední průmyslové školy železniční v České Třebové nastoupil v roce 1988 k Československým státním drahám jako výpravčí. Ve své profesní dráze postupně zastával vedoucí a manažerské pozice u Českých drah a později u SŽDC, mj. jako ředitel kanceláře ekonomického náměstka, ředitel obchodu a veřejných zakázek a od července 2016 náměstek generálního ředitele pro provozuschopnost dráhy. Je absolventem Evropského polytechnického institutu a Ústavu práva a právní vědy.

Jako generální ředitel od roku 2018 inicioval intenzivnější opravy regionálních tratí, odstraňování pomalých jízd a rekonstrukce nádražních budov s nabídkou jejich využití státu i soukromým subjektům. V březnu 2018 převzal řízení organizace po rezignaci předchůdce a vedl její přejmenování na Správu železnic v roce 2020.

V závěru svého působení čelil vyšetřování týkajícímu se veřejných zakázek; v listopadu 2025 proběhla domovní kontrola spojená se zajištěním hotovosti a dalších věcí a následně správní rada Správy železnic 1. prosince 2025 Svobodu z funkce odvolala. V médiích se také objevily spekulace o jeho případném politickém angažmá v roce 2025.

Co to je?
Vysvětlení pojmů

💡
Co to je

Policejní vyšetřování je soubor kroků, které policie podniká, aby zjistila, zda byl spáchán trestný čin, našla důkazy a odhalila pachatele. Obnáší zajištění místa činu, sběr stop a vyslýchání svědků.

⚙️
Jak to funguje

Existují dvě hlavní formy: vyšetřování v přímém ohrožení (flagrance) pro činy právě probíhající nebo čerstvě spáchané, kde má policie silnější pravomoci, a předběžné vyšetřování pro zjištění okolností v jiných případech. Policie nejdříve shromažďuje indicie (stopu, svědky, věci) a podle potřeby spolupracuje s vyšetřujícím soudcem, který může zadat úkony (př. domovní prohlídku) formou pověření.

🎯
Proč je to důležité

Vyšetřování rozhoduje, zda bude případ postoupen k obžalobě nebo zastaven — tedy ovlivní průběh trestního řízení a bezpečnost veřejnosti. Pro občany má přímý dopad: správné postupy chrání práva podezřelých i obětí a zajišťují důkazy, které soud může použít.

💡
Co to je

Správa železnic je státní organizace, která vlastní a pečuje o většinu železniční infrastruktury v ČR (koleje, nádraží, nástupiště, trakční vedení). Zákonně funguje jako vlastník a provozovatel dráhy a vznikla v roce 2003 (přejmenována na současný název v roce 2020).

⚙️
Jak to funguje

Organizace spravuje asi 9 400 km tratí, přijímá žádosti dopravců o kapacitu tratí a přiděluje, kdo a kdy smí jezdit po které trati. Financuje provoz a opravy z poplatků od dopravců, státních dotací a evropských fondů a koordinuje údržbu, modernizace a rekonstrukce nádraží. Má stovky poboček, tisíce zaměstnanců a dohlíží na provozuschopnost tratí.

🎯
Proč je to důležité

Rozhodnutí Správy železnic ovlivňují, které linky zůstanou v provozu, kolik stojí jízda pro dopravce a jak rychle se opraví tratě či nádraží. To má dopad na cenu a dostupnost vlakové dopravy pro cestující i na náklady firem, které přes železnici vozí zboží, a na to, jak efektivně stát čerpá dotace na infrastrukturu.

Jiří Svoboda

český manažer a železničář

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f7/2022-12-10_Grand_opening_of_the_railway_line_Brno–Blansko_after_reconstruction_13_(Jiří_Svoboda).jpg

Povolání: železničář, manažer

Pozice: generální ředitel (23. března 2018 - dosud)

Narození: 14. května 1970

Místo narození: Ústí nad Orlicí

Státní občanství: Česko

Data pocházejí z datové položky WikiData

Otestujte se
Kvíz: Vyšetřování Jiřího Svobody a dopady na Správu železnic
Správa železnic

česká organizace, správce železniční infrastruktury

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/Správa_železnic_logo.svg


Země: Česko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/Dlážděná_7_a_5,_budova_SŽDC.jpg

IČO: 70994234

DIČ: CZ70994234

Zaměstnanci: 17.23 (31. prosince 2018)

Sídlo: Praha

Web: https://www.spravazeleznic.cz (20. března 2020 - dosud)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Národní centrála proti organizovanému zločinu

útvar Policie České republiky

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 15. 12. 2025 15:17:03