Segregace romských dětí ve školách v Česku

Romské děti v Česku stále končí v segregovaných školách navzdory snahám EU

Uzavřené téma o společnosti a společenských pravidlech

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

V Česku stále existuje minimálně 130 škol, kde je více než třetina romských žáků, což představuje problém segregace, který potvrdila analýza PAQ Research. Evropská komise hrozí podáním žaloby, což by mohlo vést k pokutám v řádech stamilionů korun, podobně jako v případě Slovenska před dvěma lety.

Ministerstvo školství spolu s dalšími institucemi řeší dopady a navrhuje možné kroky, včetně změn spádových obvodů a začlenění romských žáků do běžných škol.

Tento problém se setkává s kritikou a politickým odporem, a to zejména v souvislosti s návrhy na rušení inkluze některými politickými stranami, což činí vyřešení situace politicky a společensky náročným.

Zdroje:

    Nejnovější
    Romské děti v Česku stále končí v segregovaných školách navzdory snahám EU
    27. 10. 2025: Česko čelí hrozbě stamilionové pokuty od EU za přetrvávající segregaci romských dětí ve školách a pomalý postup při změnách.
    Řeklo se...
    Přehled citací
    1 Vysoký dopad
    27. října 2025
    "Pokuta podle něj může být v řádech stamilionů korun a s každým dnem, kdy nedošlo k nápravě, narůstá."
    2 Střední dopad
    31. října 2024
    "Přetrvávajících problémů s nadměrným zastoupením romských žáků mimo hlavní vzdělávací proud si je ministerstvo školství vědomo a tuto situaci s evropskými orgány komunikuje,"
    3 Střední dopad
    26. listopadu 2009
    "Společnost má předsudky a i pedagogové předjímají, že romské děti budou méně úspěšné,"
    Dopady
    Kdo si polepší, kdo tratí?

    Romské děti (žáci)

    Pokračující segregace vede k nadměrnému zařazování romských dětí do převážně romských či zvláštních škol, zhoršuje jejich vzdělávací šance a přístup ke kvalitnímu vzdělání.

    Obce a města (zřizovatelé škol)

    Mají klíčovou roli při udržování nebo změně segregace (nastavení spádových obvodů); jejich neochota či chybné rozhodnutí může udržet segregované školy.

    Česká republika (stát / vláda)

    Hrozí žaloba ze strany Evropské komise a potenciální finanční sankce kvůli nedostatečné nápravě segregace, což zhoršuje mezinárodní reputaci a právní rizika státu.

    Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

    Je pod tlakem EU a přijímá opatření (vytýkací řízení, podpora škol), ale čelí kritice za dosavadní neefektivní řešení a politické spory o inkluzi.

    Evropská komise

    Aktivně tlačí na nápravu segregace (příprava žaloby), čímž vytváří tlak na české orgány k reálným opatřením a monitoringu.

    Ředitelé a učitelé škol v segregovaných lokalitách

    Čelí zvýšené zátěži při práci se sociálně znevýhodněnými žáky; jejich přístup ovlivňuje úspěšnost integrace a realizaci protisegregačních opatření.

    PAQ Research

    Je autorem analýzy, která odhalila rozsah segregace a tím iniciovala pozornost veřejnosti a úřadů vůči problému.

    Neziskové organizace (např. Člověk v tísni, Agentura pro sociální začleňování)

    Poskytují návrhy řešení, pilotní projekty a podporu desegregace ve městech; historicky pomohly změnit praxi v konkrétních lokalitách.

    Kontext
    Dříve jsme psali...
    Fakta
    📊

    >33%

    Podíl romských žáků ve 130 školách
    (27. 10. 2025)

    📊

    130

    Počet segregovaných škol
    (27. 10. 2025)

    🔄

    žaloba EU

    Evropská komise připravuje žalobu
    (27. 10. 2025)

    💰

    stamiliony

    Možná pokuta za neřešení
    (27. 10. 2025)

    📅

    2007

    Rozsudek ESLP o zvláštních školách
    (27. 10. 2025)

    🔄

    dohled RE

    ČR pod dohledem Rady Evropy
    (27. 10. 2025)

    Události
    Co a kdy?
    2007
    Česká republika byla odsouzena Evropským soudem pro lidská práva za zařazování romských žáků do zvláštních škol.
    Co to znamená
    Co se děje

    Brusel hrozí žalobou proti Česku za školní segregaci Romů

    Srovnání před a po
    ⚖️ Právní-přezkum a sankce
    PŘED

    Evropská komise dříve kritizovala Česko a v minulosti byl rozsudek ESLP (2007); stát byl vyzýván k nápravě

    PO

    Komise připravuje žalobu proti Česku, která může vést k pokutě v řádech stovek milionů korun s každým dnem prodlení

    📋 Role ministerstev a opatření
    PŘED

    Ministerstvo školství mělo dřívější programy a podpůrné dotace, probíhala spolupráce s PAQ Research a dalšími subjekty; existují nástroje jako vytýkací řízení a dotační programy

    PO

    Ministerstvo školství spolupracuje s ministerstvem zahraničí na řešení řízení s EU, zahájilo vytýkací řízení obcím, podporuje školy s náročnými žáky a plánuje další opatření pro desegregaci

    👥 Situace ve školách
    PŘED

    Existuje minimálně 130 škol s více než třetinovým podílem romských žáků; dřívější praxe zařazování Romů do zvláštních škol vedla k odsouzení v roce 2007

    PO

    Analýza PAQ Research potvrzuje pokračující segregaci; návrhy zahrnují zrušení převážně romských škol a rozdělení žáků do běžných škol; stát je pod tlakem EU k rychlé nápravě

    Klíčové postavy
    🏛️
    Evropská komise
    Iniciátor řízení a hrozby žalobou vůči Česku
    🏛️
    Ministerstvo školství (ČR)
    Realizuje opatření — vytýkací řízení, podpora škol s náročnějšími žáky, spolupráce na nápravě
    📋
    PAQ Research
    Poskytl analýzu identifikující školní segregaci a navrhl opatření (např. zrušení převážně romských škol)
    Ještě není...
    International Comparison
    Řeklo se...
    Přehled citací
    Jiří Nantl
    Jiří Nantl
    náměstek ministra školství

    "Žaloba na Česko opravdu visí na vlásku a tahle rétorika nám nepomáhá"

    Jiří Nantl
    Jiří Nantl
    náměstek ministra školství

    "Pokud soud řekne, že spíše než na tom, jak státy přenastavují pravidla, záleží na reálné situaci ve školách, hrozí nám pokuty do doby, než se praxe zlepší"

    Zbyněk Němec
    Zbyněk Němec

    "Není to jen záležitost školské politiky, bylo by potřeba řešit i otázku sociálního bydlení, ale to je drahé"

    Schorm
    Schorm

    "Všichni se toho bojí, je to krok do neznáma"

    Karel Gargulák
    Karel Gargulák

    "Zatím nepoužil žádný tvrdý nástroj k tomu, jak reálně vymoci změnu"

    Tereza Fojtová
    Tereza Fojtová

    "Přetrvávajících problémů s nadměrným zastoupením romských žáků mimo hlavní vzdělávací proud si je ministerstvo školství vědomo a tuto situaci s evropskými orgány komunikuje"

    Daniel Prokop
    Daniel Prokop
    sociolog

    "Jen minimum z podobných škol má spádovou oblast jako sídliště Chanov v Mostě, kde je skutečně většinově romské obyvatelstvo."

    Daniel Prokop
    Daniel Prokop
    sociolog

    "Je těžké udělat společnou vzdělávací politiku."

    Jan Stejskal
    Jan Stejskal

    "Společnost má předsudky a i pedagogové předjímají, že romské děti budou méně úspěšné"

    Klára Laurenčíková
    Klára Laurenčíková
    náměstkyně ministryně

    "Na začátku příštího roku navíc připravíme akční plán, který by měl celý systém lépe nastavit"

    Jak šel čas
    Historický kontext
    ⚖️
    říjen 2024
    Evropská komise znovu vyzvala Česko k nápravě segregace romských žáků a požaduje plán opatření
    V říjnu 2024 komise kritizovala stav segregačního vzdělávání a vyzvala stát k nápravě; požaduje seznam kroků do začátku prosince.
    Hrozí pokračováním řízení a případným postoupením k Soudnímu dvoru EU, pokud budou kroky považovány za nedostatečné.
    🧾
    rok 2007
    Rozsudek Evropského soudu pro lidská práva (kauza D. H. a ostatní) potvrdil diskriminaci romských dětí zařazováním do zvláštních škol
    V roce 2007 soud ve Štrasburku odsoudil Česko za neoprávněné zařazování romských žáků do zvláštních škol.
    Česko se dostalo pod dohled Rady Evropy a téma segregace se stalo předmětem dlouhodobé pozornosti mezinárodních orgánů.
    🏫
    rok 2016
    Vstup v platnost inkluzivního zákona v Česku
    Zavedení právního rámce pro společné vzdělávání jako reakce na mezinárodní kritiku segregace.
    Legislativní podpora inkluze, avšak podle kontextu bez dostatečné systémové podpory a financí pro plné fungování.
    📜
    2002
    Vládní rozhodnutí o postupném rušení zvláštních škol
    Ministerstvo školství v roce 2002 oznámilo záměr postupně zrušit zvláštní školy a integrovat žáky do běžných ZŠ.
    Formální krok směrem k deinstitucionalizaci segregovaného vzdělávání; implementace byla postupná a částečná.
    🔍
    2001
    Mezinárodní výzvy (Save the Children) upozornily na segregované vzdělávání Romů v ČR
    Studie Save the Children (2001) kritizovala vysoký podíl romských dětí ve zvláštních školách a vyzvala k integraci.
    Zvýšený mezinárodní tlak na české úřady a zahájení veřejné debaty o nutnosti integrace.
    📈
    2014
    Opakovaná mezinárodní kritika a tlak (Rada vlády, další zprávy)
    Diskuse a kritika pokračovaly, včetně upozornění na přetrvávající segregaci a návrhů konkrétních opatření.
    Podnět k lokálním intervencím a projektům (např. programy podpory, změny spádovosti), ale problém setrval.
    📊
    2023
    Analýzy a šetření ukázaly nárůst segregovaných škol mimo tradiční „problematické“ lokality
    Šetření (PAQ Research a další) identifikovaly školy s vysokým podílem romských žáků i v městech, kde je celkový podíl Romů nízký.
    Rozšíření povědomí, návrhy na změnu spádových obvodů a cílenou podporu škol; politická kontroverze nad řešeními.
    🚨
    říjen 2025
    PAQ Research: minimálně 130 škol s více než třetinou romských žáků; Evropská komise připravuje žalobu
    Analýza publikovaná v článku konstatuje současný stav (min. 130 škol) a informuje o přípravách žaloby EU proti Česku.
    Možnost sankcí v řádech stovek milionů korun a výrazný tlak na resort školství a zřizovatele k nápravným krokům.
    Podobná sankce byla uplatněna vůči Slovensku před dvěma lety
    Co to je?
    Vysvětlení pojmů

    💡
    Co to je

    Evropská komise je hlavní výkonný orgán Evropské unie, který navrhuje nové zákony a dohlíží na jejich dodržování. Skládá se ze 27 komisařů, po jednom z každé členské země, a má rozsáhlý úřednický aparát s tisíci zaměstnanců. Sídlí v Bruselu a spravuje rozpočet EU i mezinárodní vztahy Unie.

    ⚙️
    Jak to funguje

    Komisaři jsou navrženi svými zeměmi, ale musí pracovat podle zájmů celé EU bez instrukcí od svých států. Komise pravidelně předkládá návrhy zákonů Evropskému parlamentu a Radě EU, které o nich rozhodují. Když některá země nedodržuje zákony EU, Komise může začít řízení a případně ji žalovat u soudů. Také dohlíží na hospodářskou soutěž a spravuje peníze EU.

    🎯
    Proč je to důležité

    Evropská komise určuje, jaké zákony budou platit v celé EU, což ovlivňuje životy lidí i firem v členských zemích. Díky ní jsou dodržovány smlouvy a pravidla, která garantují spolupráci a obchod v rámci EU. Spravováním rozpočtu a mezinárodních dohod Komise zajišťuje jednotný postup a zájmy EU ve světě.

    💡
    Co to je

    Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) je státní úřad, který dohlíží na celé školství v Česku — od mateřských školek přes základky a střední školy až po vysoké školy. Zodpovídá také za vědu, výzkum, sport a péči o mládež a řídí některé organizace jako Česká školní inspekce nebo Národní pedagogický institut.

    ⚙️
    Jak to funguje

    Ministerstvo vytváří školské politiky, zákony a pravidla, schvaluje akreditace a rozpočty a koordinuje spolupráci se zahraničím. Spravuje instituce, které kontrolují kvalitu výuky a připravují učební plány nebo testy. Ve sporných otázkách (např. obsah výuky) jedná s odborníky, školami i dalšími státními orgány.

    🎯
    Proč je to důležité

    Rozhodnutí ministerstva ovlivňují, co a jak se děti učí, kolik stát investuje do škol a jak funguje věda a sport. Pokud ministerstvo změní pravidla nebo přijme novou politiku, může to přímo ovlivnit kvalitu vzdělání, rozpočet škol i každodenní život žáků a učitelů.

    Česko

    stát ve střední Evropě

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

    Kontinent: Evropa

    Hlavní město: Praha

    Rozloha: 78.87 tis. km²

    Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

    Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

    HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

    Data pocházejí z datové položky WikiData

    Otestujte se
    Kvíz: Segregace romských žáků v českém školství
    Slovensko

    stát ve střední Evropě

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e6/Flag_of_Slovakia.svg

    Kontinent: Evropa

    Hlavní město: Bratislava

    Rozloha: 49.03 tis. km² (leden 2024)

    Populace: 5.42 mil. (31. prosince 2024)

    Měna: euro (leden 2009 - dosud)

    HDP: 115.47 mld. EUR (2022)

    Data pocházejí z datové položky WikiData

    Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky

    ministerstvo České republiky

    Země: Česko

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a0/Malá_Strana_Karmelitská_MŠMT_1.jpg

    IČO: 00022985

    DIČ: CZ00022985

    Sídlo: Praha

    Web: https://www.msmt.cz/

    Data pocházejí z datové položky WikiData

    Strojově generováno

    Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

    Poslední aktualizace: 16. 12. 2025 22:41:00