Evropská komise je hlavní výkonný orgán Evropské unie, který navrhuje nové zákony a dohlíží na jejich dodržování. Skládá se ze 27 komisařů, po jednom z každé členské země, a má rozsáhlý úřednický aparát s tisíci zaměstnanců. Sídlí v Bruselu a spravuje rozpočet EU i mezinárodní vztahy Unie.
Segregace romských dětí ve školách v Česku
Romské děti v Česku stále končí v segregovaných školách navzdory snahám EU
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
V Česku stále existuje minimálně 130 škol, kde je více než třetina romských žáků, což představuje problém segregace, který potvrdila analýza PAQ Research. Evropská komise hrozí podáním žaloby, což by mohlo vést k pokutám v řádech stamilionů korun, podobně jako v případě Slovenska před dvěma lety.
Ministerstvo školství spolu s dalšími institucemi řeší dopady a navrhuje možné kroky, včetně změn spádových obvodů a začlenění romských žáků do běžných škol.
Tento problém se setkává s kritikou a politickým odporem, a to zejména v souvislosti s návrhy na rušení inkluze některými politickými stranami, což činí vyřešení situace politicky a společensky náročným.
Zdroje:
Romské děti v Česku stále končí v segregovaných školách navzdory snahám EU
Přehled citací
"Pokuta podle něj může být v řádech stamilionů korun a s každým dnem, kdy nedošlo k nápravě, narůstá."
"Přetrvávajících problémů s nadměrným zastoupením romských žáků mimo hlavní vzdělávací proud si je ministerstvo školství vědomo a tuto situaci s evropskými orgány komunikuje,"
"Společnost má předsudky a i pedagogové předjímají, že romské děti budou méně úspěšné,"
Kdo si polepší, kdo tratí?
Romské děti (žáci)
Pokračující segregace vede k nadměrnému zařazování romských dětí do převážně romských či zvláštních škol, zhoršuje jejich vzdělávací šance a přístup ke kvalitnímu vzdělání.
Obce a města (zřizovatelé škol)
Mají klíčovou roli při udržování nebo změně segregace (nastavení spádových obvodů); jejich neochota či chybné rozhodnutí může udržet segregované školy.
Česká republika (stát / vláda)
Hrozí žaloba ze strany Evropské komise a potenciální finanční sankce kvůli nedostatečné nápravě segregace, což zhoršuje mezinárodní reputaci a právní rizika státu.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Je pod tlakem EU a přijímá opatření (vytýkací řízení, podpora škol), ale čelí kritice za dosavadní neefektivní řešení a politické spory o inkluzi.
Evropská komise
Aktivně tlačí na nápravu segregace (příprava žaloby), čímž vytváří tlak na české orgány k reálným opatřením a monitoringu.
Ředitelé a učitelé škol v segregovaných lokalitách
Čelí zvýšené zátěži při práci se sociálně znevýhodněnými žáky; jejich přístup ovlivňuje úspěšnost integrace a realizaci protisegregačních opatření.
PAQ Research
Je autorem analýzy, která odhalila rozsah segregace a tím iniciovala pozornost veřejnosti a úřadů vůči problému.
Neziskové organizace (např. Člověk v tísni, Agentura pro sociální začleňování)
Poskytují návrhy řešení, pilotní projekty a podporu desegregace ve městech; historicky pomohly změnit praxi v konkrétních lokalitách.
Dříve jsme psali...
>33%
Podíl romských žáků ve 130 školách
(27. 10. 2025)
130
Počet segregovaných škol
(27. 10. 2025)
žaloba EU
Evropská komise připravuje žalobu
(27. 10. 2025)
stamiliony
Možná pokuta za neřešení
(27. 10. 2025)
2007
Rozsudek ESLP o zvláštních školách
(27. 10. 2025)
dohled RE
ČR pod dohledem Rady Evropy
(27. 10. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Brusel hrozí žalobou proti Česku za školní segregaci Romů
Srovnání před a po
Evropská komise dříve kritizovala Česko a v minulosti byl rozsudek ESLP (2007); stát byl vyzýván k nápravě
Komise připravuje žalobu proti Česku, která může vést k pokutě v řádech stovek milionů korun s každým dnem prodlení
Ministerstvo školství mělo dřívější programy a podpůrné dotace, probíhala spolupráce s PAQ Research a dalšími subjekty; existují nástroje jako vytýkací řízení a dotační programy
Ministerstvo školství spolupracuje s ministerstvem zahraničí na řešení řízení s EU, zahájilo vytýkací řízení obcím, podporuje školy s náročnými žáky a plánuje další opatření pro desegregaci
Existuje minimálně 130 škol s více než třetinovým podílem romských žáků; dřívější praxe zařazování Romů do zvláštních škol vedla k odsouzení v roce 2007
Analýza PAQ Research potvrzuje pokračující segregaci; návrhy zahrnují zrušení převážně romských škol a rozdělení žáků do běžných škol; stát je pod tlakem EU k rychlé nápravě
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací
Jiří Nantl
náměstek ministra školství"Žaloba na Česko opravdu visí na vlásku a tahle rétorika nám nepomáhá"
Jiří Nantl
náměstek ministra školství"Pokud soud řekne, že spíše než na tom, jak státy přenastavují pravidla, záleží na reálné situaci ve školách, hrozí nám pokuty do doby, než se praxe zlepší"
Zbyněk Němec
"Není to jen záležitost školské politiky, bylo by potřeba řešit i otázku sociálního bydlení, ale to je drahé"
Schorm
"Všichni se toho bojí, je to krok do neznáma"
Karel Gargulák
"Zatím nepoužil žádný tvrdý nástroj k tomu, jak reálně vymoci změnu"
Tereza Fojtová
"Přetrvávajících problémů s nadměrným zastoupením romských žáků mimo hlavní vzdělávací proud si je ministerstvo školství vědomo a tuto situaci s evropskými orgány komunikuje"
Daniel Prokop
sociolog"Jen minimum z podobných škol má spádovou oblast jako sídliště Chanov v Mostě, kde je skutečně většinově romské obyvatelstvo."
Daniel Prokop
sociolog"Je těžké udělat společnou vzdělávací politiku."
Jan Stejskal
"Společnost má předsudky a i pedagogové předjímají, že romské děti budou méně úspěšné"
Klára Laurenčíková
náměstkyně ministryně"Na začátku příštího roku navíc připravíme akční plán, který by měl celý systém lépe nastavit"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Komisaři jsou navrženi svými zeměmi, ale musí pracovat podle zájmů celé EU bez instrukcí od svých států. Komise pravidelně předkládá návrhy zákonů Evropskému parlamentu a Radě EU, které o nich rozhodují. Když některá země nedodržuje zákony EU, Komise může začít řízení a případně ji žalovat u soudů. Také dohlíží na hospodářskou soutěž a spravuje peníze EU.
Proč je to důležité
Evropská komise určuje, jaké zákony budou platit v celé EU, což ovlivňuje životy lidí i firem v členských zemích. Díky ní jsou dodržovány smlouvy a pravidla, která garantují spolupráci a obchod v rámci EU. Spravováním rozpočtu a mezinárodních dohod Komise zajišťuje jednotný postup a zájmy EU ve světě.
Co to je
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) je státní úřad, který dohlíží na celé školství v Česku — od mateřských školek přes základky a střední školy až po vysoké školy. Zodpovídá také za vědu, výzkum, sport a péči o mládež a řídí některé organizace jako Česká školní inspekce nebo Národní pedagogický institut.
Jak to funguje
Ministerstvo vytváří školské politiky, zákony a pravidla, schvaluje akreditace a rozpočty a koordinuje spolupráci se zahraničím. Spravuje instituce, které kontrolují kvalitu výuky a připravují učební plány nebo testy. Ve sporných otázkách (např. obsah výuky) jedná s odborníky, školami i dalšími státními orgány.
Proč je to důležité
Rozhodnutí ministerstva ovlivňují, co a jak se děti učí, kolik stát investuje do škol a jak funguje věda a sport. Pokud ministerstvo změní pravidla nebo přijme novou politiku, může to přímo ovlivnit kvalitu vzdělání, rozpočet škol i každodenní život žáků a učitelů.
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: Segregace romských žáků v českém školství
Slovensko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Bratislava
Rozloha: 49.03 tis. km² (leden 2024)
Populace: 5.42 mil. (31. prosince 2024)
Měna: euro (leden 2009 - dosud)
HDP: 115.47 mld. EUR (2022)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky
ministerstvo České republiky
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 16. 12. 2025 22:41:00
