ČD Cargo je česká státem vlastněná firma, která převáží zboží po železnici. Patří do skupiny Českých drah (majitelem je Česká dráhy, a.s.) a provozuje stovky lokomotiv a tisíce nákladních vozů v Česku i v evropských pobočkách.
ČD Cargo: Omezení nakládek a propouštění
Bednárik po rezignaci ve slovenských železnicích míří na české ministerstvo dopravy
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Aktuálně: Do české dopravní politiky a vedení státních železničních organizací přichází personální přesun kandidátů spojený s politickými nominacemi; Ivan Bednárik, který rezignoval jako ředitel Železnic Slovenské republiky, je kandidátem na českého ministra dopravy nominovaným SPD, což může ovlivnit personální i politické prostředí kolem české železniční přepravy [4].[4]
Věcné dopady na ČD Cargo: Předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth oznámil rezignaci z vážných osobních důvodů s účinností ke konci října 2025; odchod vedení přichází v době, kdy firma provádí provozní a personální škrtů a může ovlivnit tempo a podobu plánovaného propouštění až 700 zaměstnanců (cca 15 % stavu) na přelomu letošního a příštího roku[3][2].[3][2]
Trh a provoz: Situace v přepravě dřeva se od července zhoršila poté, co Wood & Paper omezil nakládku dřeva u ČD Cargo kvůli vysokým příplatkům za menší zásilky; následoval přesun části přeprav na silnice, k zahraničním dopravcům a rakouské papírny začaly nakupovat dřevo z Německa jako levnější alternativu[1].[1]
Zdroje:
Bednárik po rezignaci ve slovenských železnicích míří na české ministerstvo dopravy
Přehled citací
Děkuji Tomáši Tóthovi za jeho práci pro ČD Cargo. Sektor nákladní železniční dopravy se nachází po celé Evropě v hluboké krizi, která je dána překotnými změnami v energetice a průmyslu, jejichž důsledky nyní na železnici zažíváme na vlastní kůži
Cílem je dopravce, který bude vozit ne 60 milionů tun zboží ročně, ale třeba jen 45 milionů tun, ale bude stabilní
Snažíme se ten systém jednotlivých vozových zásilek optimalizovat. Ten zákaz se týká stanic, kde se nakládá do tří vagonů, a je pouze dočasný, aby se podařilo s dřevaři víc koncentrovat zátěž do jednotlivých stanic
Kdo si polepší, kdo tratí?
ČD Cargo
Hlavní nákladní dopravce čelí výraznému poklesu zakázek, ztrátám, hromadnému propouštění až 700 zaměstnanců a rozsáhlému vyřazování vozového parku, což ohrožuje jeho obchodní model a kapacity.
Zaměstnanci ČD Cargo (strojvedoucí a posunovači)
Tisíce zaměstnanců jsou postiženy propouštěním (až 700 osob v 2. vlně; předchozí vlny), včetně strojvedoucích a posunovačů; dochází i ke ztrátě pracovních míst v provozu.
Wood & Paper (Wood and Paper)
Klíčový odběratel dřeva omezil/zakázal nakládky v desítkách stanic kvůli zdražení menších zásilek u ČD Cargo a přesouvá část přeprav k jiným dopravcům nebo na silnice, snižuje tak objemy ČD Cargo.
Správa železnic
Historické rušení nakládacích kolejí a omezená infrastruktura komplikují přizpůsobení koncentrovaným nakládkám ČD Cargo; její výluky a investiční rozhodnutí (ETCS) zvyšují náklady dopravců.
Ministerstvo dopravy (nový ministr očekáván: Ivan Bednárik jako nominant)
Musí řešit tlak na financování infrastruktury, podporu železnice a nastavení regulace (ETCS, poplatky); příchod Bednárika může znamenat větší tlak na výkon a transparentnost řízení.
Papírny a pily v Rakousku (Papierholz Austria, Maresch)
Ztráta železničního dopravce nebo zvýšení cen u ČD Cargo vedla k ukončení dodávek po kolejích a přesunu dovozu dřeva z Německa nebo na silnice, zhoršení logistiky a vyšší náklady.
Wood & Paper – vedení (Tomáš Pařík)
Jako šéf klíčového zákazníka kritizuje zvýšené příplatky ČD Cargo, rozhodl o zastavení nakládek v mnoha stanicích a přesune část přeprav k jiným dopravcům nebo na silnice.
Mondi a Stora Enso (papírny/pily napojené na štěpku)
Převody přeprav štěpky od ČD Cargo k jiným dopravcům (CityRail/Innofreight) znamenají ztrátu zakázek a riziko dalšího odlivu kontraktů z ČD Cargo.
Innofreight / CityRail
Innofreight (a CityRail) přebírají přepravy (kontejnery, štěpka) a posilují vertikální nabídku, čímž získávají zakázky u odběratelů ČD Cargo a zvyšují konkurenci na trhu.
Dříve jsme psali...
Dopravce ČD Cargo ztrácí ředitele Tomáše Tótha k říjnu 2025
ČD Cargo oznámilo odborům masivní propouštění až 700 zaměstnanců na přelomu let
Wood & Paper omezil nakládku dřeva u ČD Cargo kvůli vysokým příplatkům
15%
Plánované propouštění
(22. 7. 2025)
700
Max. počet propouštěných
(22. 7. 2025)
240 lok.
Vyřazení lokomotiv (počet)
(22. 7. 2025)
8 000 Kč
Příplatek za vagon
(8. 7. 2025)
Tomáš Tóth
Rezignace předsedy (ke 31.10.25)
(7. 10. 2025)
Ivan Bednárik
Nom. na ministra dopravy ČR
(27. 11. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Firma provozuje vlaky pro přepravu různých komodit (uhlí, dřevo, hutní polotovary, kontejnery apod.) a vlastní moderní i starší lokomotivy, které postupně modernizuje nebo kupuje interoperabilní stroje pro přeshraniční provoz. Má centrální vedení, regionální provozní jednotky a několik dceřiných společností v Evropě; nabízí i speciální technologie (Innofreight) pro rychlé nakládání a vykládání.
Proč je to důležité
ČD Cargo přepraví velké objemy zboží, takže jeho rozhodnutí o snižování nebo navyšování kapacit, propouštění či změnách vedení ovlivní dostupnost železniční logistiky a ceny přeprav. Ztráta zakázek nebo pokles poptávky po některých komoditách (např. uhlí, kalamitní dřevo) se přímo projeví na trhu a na dodavatelských řetězcích v ČR.
ČD Cargo
český nákladní železniční dopravce, dceřiná společnost ČD
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: Restrukturalizace ČD Cargo a personální změny v dopravě
Ivan Bednárik
český manažer slovenského původu
Povolání: manažer
Pozice:
- generální ředitel (4. prosince 2020 - dosud)
- předseda představenstva
Narození: 16. ledna 1975
Data pocházejí z datové položky WikiData
Železnice Slovenskej republiky
státní správce a provozovatel dráhy na Slovensku
Země: Slovensko
Zaměstnanci: 13.67 (leden 2018)
Sídlo: Bratislava
Výnosy: 496 mil. (leden 2018)
Čistý zisk: 200 tis. (leden 2018)
Web: https://www.zsr.sk
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 17. 12. 2025 5:31:15
