ČD Cargo je česká státem vlastněná firma, která převáží zboží po železnici. Patří do skupiny Českých drah (majitelem je Česká dráhy, a.s.) a provozuje stovky lokomotiv a tisíce nákladních vozů v Česku i v evropských pobočkách.
ČD Cargo: Omezení nakládek a propouštění
Dopravce ČD Cargo ztrácí ředitele Tomáše Tótha k říjnu 2025
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Aktuálně: Předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth oznámil rezignaci z vážných osobních důvodů s účinností ke konci října 2025, což přináší změnu ve vedení společnosti v době probíhajících provozních a personálních škrtů [3].
Situace v přepravě dřeva se od července zhoršila poté, co Wood & Paper omezil nakládku dřeva u ČD Cargo kvůli vysokým příplatkům za menší zásilky; následoval přesun části přeprav na silnice a k zahraničním dopravcům a rakouské papírny začaly nakupovat dřevo z Německa jako levnější alternativu [1].
V reakci na pokles přepravních objemů ČD Cargo oznámilo plánované propouštění až 700 zaměstnanců (přibližně 15 % stavu), které má být realizováno na přelomu letošního a příštího roku, aby firma upravila kapacity k aktuálním ekonomickým podmínkám; nová rezignace ředitele může ovlivnit tempo a podobu těchto kroků [2][3].
Zdroje:
Dopravce ČD Cargo ztrácí ředitele Tomáše Tótha k říjnu 2025

Přehled citací
Děkuji Tomáši Tóthovi za jeho práci pro ČD Cargo. Sektor nákladní železniční dopravy se nachází po celé Evropě v hluboké krizi
Postupně musíme ČD Cargo připravit na reálné objemy cca 40 milionů tun zboží
Je to bohužel důsledek toho, jak ubylo zboží na železnici. Nejen v Česku, ale v celé Evropě
Kdo si polepší, kdo tratí?
ČD Cargo
Hlavní nákladní dopravce čelí výraznému poklesu objemů, masivním propouštěním (až 700 lidí), šrotování vozidel a nutnosti restrukturalizace, což ohrožuje jeho obchodní model a kapacity.
Zaměstnanci ČD Cargo (strojvedoucí, posunovači a další)
Desítky až stovky zaměstnanců čelí propuštění v několika vlnách, ztrátě pracovních míst a nejistotě; mezi postiženými jsou i dosud "nedotknutelní" strojvedoucí.
Wood & Paper (Tomáš Pařík)
Klíčový zákazník omezil nakládky a částečně přestal využívat ČD Cargo kvůli vysokým příplatkům za malé zásilky, přechází na jiné dopravce a silnice nebo vyžaduje nový tarifní model.
Menší pily a papírny / regionální odebíratelé dřeva (např. Papierholz Austria, pilu Maresch)
Ztráta železničního spojení nebo výrazné zdražení přepravy vedla k ukončení některých relací a přesunu zásobování k jiným zdrojům či na silnice.
Státní a regulační orgány EU/české (regulace ETCS a poplatky)
Přísné technické požadavky (ETCS) a zpoplatnění infrastruktury zvyšují náklady železniční dopravy a snižují její konkurenceschopnost vůči silnici.
Správa železnic
Historické rušení nakládacích kolejí a omezená kapacita kolejí zhoršují možnosti konsolidace nakládek; současné potřeby ČD Cargo narážejí na dřívější rozhodnutí infrastruktury.
Ministerstvo dopravy (Martin Kupka)
Ministerstvo čelí tlaku politiky i průmyslu, snaží se zlepšit flexibilitu ČD Cargo a jedná o infrastrukturních řešeních, ale jeho zásahy jsou omezené a opatření dlouhodobá.
Silniční dopravci / kamionová doprava
Zvyšující se objem přesunutý z železnice představuje poptávku po silniční dopravě; kamionáři získávají zakázky z regionálních přeprav dřeva a menších zásilek.
Lesníci a lokální dodavatelé dřeva / spotřebitelé v lesních oblastech
Přesun přeprav na silnice zvyšuje náklady a zatížení komunikací v lesních oblastech a komplikuje logistiku sběru dřeva z odlehlých stanic.
Dříve jsme psali...
ČD Cargo oznámilo odborům masivní propouštění až 700 zaměstnanců na přelomu let

Wood & Paper omezil nakládku dřeva u ČD Cargo kvůli vysokým příplatkům

15%
Plánované propouštění
(22. 7. 2025)
700
Maximální počet odcházejících
(22. 7. 2025)
287
První vlna k 1.10.2025
(22. 7. 2025)
8 000 Kč
Příplatek za vagon
(8. 7. 2025)
40 mil t
Cílový objem přeprav
(22. 7. 2025)
Tomáš Tóth
Rezignace předsedy
(7. 10. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Firma provozuje vlaky pro přepravu různých komodit (uhlí, dřevo, hutní polotovary, kontejnery apod.) a vlastní moderní i starší lokomotivy, které postupně modernizuje nebo kupuje interoperabilní stroje pro přeshraniční provoz. Má centrální vedení, regionální provozní jednotky a několik dceřiných společností v Evropě; nabízí i speciální technologie (Innofreight) pro rychlé nakládání a vykládání.
Proč je to důležité
ČD Cargo přepraví velké objemy zboží, takže jeho rozhodnutí o snižování nebo navyšování kapacit, propouštění či změnách vedení ovlivní dostupnost železniční logistiky a ceny přeprav. Ztráta zakázek nebo pokles poptávky po některých komoditách (např. uhlí, kalamitní dřevo) se přímo projeví na trhu a na dodavatelských řetězcích v ČR.
ČD Cargo
český nákladní železniční dopravce, dceřiná společnost ČD
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: Krize a změny ve vedení ČD Cargo (2025)
Tomáš Tóth
squash player from Slovakia
Povolání: squashista
Narození: 12. března 1990
Místo narození: Bratislava
Státní občanství: Slovensko
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 12. 10. 2025 5:21:34