Dopravní strategie Prahy do roku 2050 a její současné výzvy
Šéf Institutu plánování Praha Boháč představuje nový Metropolitní plán na roky 2025-2050
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Aktuální stav: Pražský Metropolitní plán pro roky 2025–2050 má za cíl odblokovat výstavbu v Praze, uvolnit stovky projektů a zajistit moderní a citlivý rozvoj města; plán podle vedení Institutu plánování Prahy umožní rychlejší realizaci staveb a ovlivní prostorové podmínky pro dopravní projekty.[4]
Plán dopravní strategie do roku 2050 nadále počítá s výrazným rozšířením kolejové dopravy včetně nové linky metra D, lepšího propojení letiště s centrem a návrhů vysokorychlostních tratí do Drážďan, Vratislavi a Vídně; tyto dlouhodobé cíle zůstávají základním pilířem strategie.[1]
Vývoj: Metropolitní plán navazuje na dřívější záměry a má urychlit výstavbu bytů do roku 2028 a upravit prostorové podmínky, které mohou buď zrychlit, nebo komplikovat realizaci dopravních projektů do roku 2050; původní ambice zůstávají, ale jejich dosažení bude záviset na řešení financování a provozních otázek (např. P+R a financování metra D), které dosud nejsou vyřešeny.[3][2]
Důsledky a rizika: Pokud Metropolitní plán skutečně odblokuje stovky projektů, může se zvýšit tempo staveb a tím i potřeba koordinace dopravních investic; nedořešené otázky financování a provozu však mohou omezit přímý dopad plánovaných opatření na dosažení cílů do roku 2050.[4][1][2]
Zdroje:
Šéf Institutu plánování Praha Boháč představuje nový Metropolitní plán na roky 2025-2050
Přehled citací
Pro město už není dál udržitelné, aby vedle sebe platilo pořizování nového plánu a změn toho starého
Máme hotovo, máme odevzdáno
Metropolitní plán do roku 2020 nestihneme schválit. Budeme proto muset požádat Poslaneckou sněmovnu o prodloužení termínu
Dříve jsme psali...
Praha představila nový Metropolitní plán pro zásadní městský rozvoj na příští roky
Středočeský kraj zdraží jízdné, Praha ale nemá jasnou dopravní strategii
Praha do roku 2050 výrazně rozšíří síť vlaků, metra a tramvají pro udržitelnější dopravu
72%
Podíl brownfieldů pro výstavbu
(20. 10. 2025)
350000
Potenciál nových bytů
(20. 10. 2025)
2050
Cíl proměny dopravní sítě
(16. 5. 2025)
150000
Obyvatel oblast služby metra D
(16. 5. 2025)
50000
Kapacita tratě do Kladna/den
(16. 5. 2025)
16 mld.
Náklady dopravy při dekarbonizaci
(26. 5. 2025)
Co a kdy?
Kvíz: Pražský Metropolitní plán 2025–2050
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 12:35:09