Automobilový průmysl vyrábí, vyvíjí, prodává a servisuje motorová vozidla. Zahrnuje automobilky (značky), jejich dodavatele součástek a firmy kolem vývoje, marketingu a prodeje.
Výzvy evropského automobilového průmyslu
Martin Cmíral hodnotí posun elektormobility na letošním Foru elektromobilita
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Nejnovější výstupy z odborných akcí potvrzují, že elektromobilita se v Evropě a v Česku přesunula z vizí do komerčně fungujícího byznysu: prodeje elektromobilů rostou a rozšiřuje se i infrastruktura nabíjení, což signalizuje širší tržní přijetí EV řešení [4].
Přetrvávají ale systémové výzvy: evropské automobilky musí posílit kompetence v oblasti softwaru, čipů, dat a konektivity; bez toho hrozí jejich ztráta konkurenceschopnosti, jak varovala šéfka Volva, která poukazovala na riziko osudu podobného Nokii, pokud se neprovedou zásadní změny (původně varování o riziku během deseti let) [1].
Transformace průmyslu už má konkrétní dopady na vedení a výrobu: v posledním roce bylo z funkcí odvoláno nebo odstoupilo 11 šéfů z 50 největších automobilek kvůli propadu zisků a tlaku na transformaci[2], zároveň české automobilky letos v létě sice zvýšily výrobu a podíl elektromobilů, ale čelí riziku odstávek a konkurenci z Číny[3].
Souběh komercializace elektromobility a přetrvávajících průmyslových tlaků znamená, že firmy musí rychle integrovat nové technologie do výroby a prodeje, aby využily rostoucí poptávky; tento posun je potvrzen přínosem infrastruktury a reálnými prodeji zmíněnými na letošním Foru elektromobilita[4].
Zdroje:
Martin Cmíral hodnotí posun elektormobility na letošním Foru elektromobilita
Přehled citací
Paradoxně i kritika dělá elektromobilitě reklamu. Dnes už se o ní mluví všude,
Dříve jsme psali...
České automobilky letos v létě zvýšily výrobu a podíl elektromobilů.
V automobilkách se mění šéfové rychleji než v jiných oborech, tvrdí analýza
Šéfka Volva varuje: Evropské automobilky musí změnit přístup, jinak je čeká osud Nokie
3-4 roky
Vývoj auta v Evropě
(12. 5. 2025)
1,5 roku
Vývoj auta v Číně
(12. 5. 2025)
11/50
Změny vedení za rok
(2. 6. 2025)
7/17
Zavření závodů u Nissanu
(2. 6. 2025)
20 000
Počet propouštěných zaměstnanců
(2. 6. 2025)
1 mld. Kč
Podpora na nákladní EV projekty
(24. 10. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Výroba probíhá v sítích: automobilky navrhují auta, většinu dílů dodávají subdodavatelé a auta se sestavují na montážních linkách. Průmysl je úzce propojený s elektrotechnikou, chemií, hutěmi a logistikou; změny (např. elektromobilita) mění dodavatelské řetězce a náklady.
Proč je to důležité
Průmysl zaměstnává statisíce lidí, tvoří velkou část exportu a ovlivňuje ceny, dostupnost a technologie aut pro běžné řidiče. Přechod na elektromobily a regulace emisí může ovlivnit továrny, pracovní místa a ceny aut i v Česku.
Co to je
Software jsou programy a soubory, které říkají počítači, co má dělat. Na rozdíl od hardwaru (fyzických částí počítače) je software nehmotný — jsou to instrukce, aplikace a data, se kterými pracujeme.
Jak to funguje
Software běží na počítači nebo v zabudovaných zařízeních a vykonává konkrétní úkoly: systémový software (např. operační systém) řídí hardware a vytváří prostředí, aplikační software (např. kancelářské programy, řídicí programy do auta) dělá konkrétní práci pro uživatele nebo stroj. Programy přijímají vstupy (kliknutí, senzory), zpracují je podle kódu a vrátí výstupy (obrazovku, signály pro stroj). Některé programy mohou být škodlivé (malware), proto se používají obranné nástroje jako antiviry.
Proč je to důležité
Software rozhoduje o tom, jak rychle, bezpečně a chytře zařízení funguje — proto firmy (např. automobilky) potřebují nové softwarové dovednosti, aby zůstaly konkurenceschopné. Ovlivňuje každodenní život i byznys: od aplikací, které používáme, po systémy řídící výrobu, dopravu nebo auta.
Kvíz: Transformace automobilového průmyslu a elektromobilita v Evropě a Česku
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 12:09:48