Plug-in hybrid (PHEV) je typ hybridního vozidla, které využívá více pohonných systémů, přičemž jeden z nich je elektrický. Na rozdíl od běžného hybridu je PHEV napojen na síť a jeho akumulátor lze dobíjet z externího zdroje (zásuvky).
Budoucnost automobilů v EU: Emisní pravidla a nové modely
Německý kancléř Merz odmítá stopku autům se spalovacími motory v roce 2035, přesto podporuje elektromobilitu
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Aktuálně německý kancléř Friedrich Merz odmítá úplný zákaz prodeje nových vozidel se spalovacími motory od roku 2035, přitom ale uvádí, že podporuje rozvoj elektromobility jako dlouhodobého směru evropského průmyslu [4].
Evropská unie dříve schválila zmírnění pravidel vykazování plnění emisních cílů CO2 pro automobilky — místo ročního vykazování umožnila vykazování za tříleté období, aby některé podniky předešly sankcím za jednorázové odchylky [1]. Tato změna poskytuje výrobcům větší flexibilitu a je součástí širšího úsilí Evropské komise o podporu automobilového sektoru; návrh čeká na formální schválení Evropským parlamentem a Radou EU [1].
Součástí diskuse o budoucnosti trhu jsou i návrhy na zavedení levného lidového elektromobilu v Evropě inspirovaného japonskými miniauty, které by měly zvýšit dostupnost elektromobility pro širší skupiny spotřebitelů [2]. Současně automobilky vyvíjejí alternativní cesty k dosažení emisních cílů, například hybridní modely jako nová generace Renault Clio, kterou Renault uvádí na trh; podle vedení značky by hybridní Clio splnilo limity i bez přechodu plně na elektromobily [3].
Zdroje:
Německý kancléř Merz odmítá stopku autům se spalovacími motory v roce 2035, přesto podporuje elektromobilitu

Přehled citací
Udělám vše pro to, aby v roce 2035 nenastal tvrdý předěl
Věřím, že Evropa by měla mít své E‑auto — „E“ jako ekologické, čisté, efektivní a lehké, "E" jako ekonomické a dostupné pro lidi a "E" jako evropské, vyrobené tady v Evropě a s evropskými dodavatelskými řetězci
Ani Česká republika nepodpoří zákaz prodeje nových osobních vozidel se spalovacími motory po roce 2035, pokud nebude jasná podmínka, na které se podílela Česká republika v rámci českého předsednictví, totiž umožnění spalování syntetických paliv ve spalovacích motorech
Kdo si polepší, kdo tratí?
Automobilky (evropské koncerny: Volkswagen, Stellantis, Renault, Škoda Auto atd.)
Změna vykazování emisních cílů snižuje hrozbu okamžitých miliardových pokut a dává průmyslu flexibilitu k investicím; zároveň průběžné diskuse o 2035 a Euro 7 ovlivňují jejich strategii.
Členské státy EU závislé na autoprůmyslu (Německo, Česko, Itálie, Slovensko)
Úprava pravidel a tříleté vykazování snižuje riziko ekonomických a sociálních dopadů (pokuty, ztráta konkurenceschopnosti) v zemích s velkým podílem zaměstnanosti v automobilovém sektoru.
Evropská komise
Navrhla a prosadila změnu vykazování emisních cílů z ročního na tříleté (a navrhla akční plán podporující průmysl), což snižuje riziko pokut pro automobilky a dává jim čas na přechod.
Škoda Auto
Změny a flexibilita emisního vykazování snižují riziko pokut; zároveň rostoucí domácí prodeje (Německo) a rozšíření produktů (Elroq, hybridy) posilují pozici firmy.
Výrobci elektromobilů (Tesla, čínští výrobci jako BYD, Polestar)
Kratší tlak na okamžité snížení emisí dočasně zmírňuje konkurenční výhodu elektromobilů, ale dlouhodobé cíle 2035 a podpora EK zachovávají tržní prostor pro elektromobilitu.
Česká vláda / ministr dopravy Martin Kupka
Prosadil v EU tlak za delší vykazovací období (usiluje o pětileté) a vnímá krok EK jako pozitivní posun k ochraně domácího automobilového sektoru.
Odbory a zaměstnanci v automobilovém sektoru
Flexibilnější pravidla snižují riziko rychlých restrukturalizací a propouštění spojených s okamžitými pokutami a tlakem na rychlou elektrifikaci.
Spotřebitelé / zákazníci automobilů (evropský trh)
Krátkodobě získají stabilitu cen a nabídky díky menším rizikům pokut u výrobců; dlouhodobě však vývoj nabídky (EV vs. hybridy/ICE) zůstává nejistý.
Evropský parlament / zákonodárci (spoluzákonodárci)
Musí schválit navrhované změny; politika ohledně 2035, Euro 7 a dalších revidovaných pravidel zůstává politicky citlivá a sporná.
Dříve jsme psali...
Renault představuje šestou generaci modelu Clio s revolučním designem a hybridním pohonem

Evropská komise a automobilky řeší budoucnost elektromobilů v Evropě

EU uvolňuje emisní pravidla pro automobilky, kontrolovat se budou po třech letech

13 mil.
Počet zaměstnaných v sektoru
(7. 5. 2025)
14%
Podíl na HDP EU
(7. 5. 2025)
2035
Plánovaný zákaz spalovacích aut
(16. 9. 2025)
15–20 tis. €
Cílová cena lidového elektromobilu
(16. 9. 2025)
89 g/km
Emise Renault Clio hybrid
(25. 9. 2025)
374 000 Kč
Cena startující generace Clio
(25. 9. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Přechod na tříleté vykazovací období emisí CO2
Srovnání před a po
Automobilky vykazovaly plnění a hrozily pokuty za každý rok samostatně (ročně)
Plnění se bude vykazovat za tříleté období (2025–2027) a dokáže se vyrovnávat meziročními výkyvy
Automobilky hrozily okamžité pokuty za nesplnění ročních cílů v roce 2025
Díky tříletému vykazování se automobilky vyhnou pokutám již v letošním roce; cíl pro rok 2025 zůstává zachován
Komise navrhla změnu; ještě nebyla schválena všemi orgány
Rada EU a Evropský parlament schválily změny; nařízení bude zveřejněno v Úředním věstníku EU a začne platit
Česko usilovalo o delší období vykazování (ze tří na pět let)
Česko podporovalo změnu a v Radě EU ji podpořilo; bude dál usilovat o prodloužení na pět let
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

Friedrich Merz
"Udělám vše pro to, aby v roce 2035 nenastal tvrdý předěl"

Lars Klingbeil
vicekancléř a ministr financí"nelze jít "hlavou proti zdi" a že je třeba větší pružnosti a pragmatismu"

Ursula von der Leyen
předsedkyně Evropské komise"Věřím, že Evropa by měla mít své E‑auto – "E" jako ekologické, čisté, efektivní a lehké, "E" jako ekonomické a dostupné pro lidi a "E" jako evropské, vyrobené tady v Evropě a s evropskými dodavatelskými řetězci"

Ursula von der Leyen
předsedkyně Evropské komise"Držíme se cílů pro rok 2035"

Martin Jahn
člen představenstva automobilky Škoda Auto"Ukazuje se, že původní plány Evropské komise byly asi příliš ambiciózní a nebrala se dostatečně v potaz přání a potřeby zákazníků. Transformace na čistou mobilitu bude postupovat určitě pomaleji."

Luca de Meo
předseda Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA)"Prostor musí být otevřen pro všechny technologie. Když hrajete ruletu, také nesázíte všechno na jednu barvu"

Martin Kupka
ministr dopravy"Ani Česká republika nepodpoří zákaz prodeje nových osobních vozidel se spalovacími motory po roce 2035, pokud nebude jasná podmínka, na které se podílela Česká republika v rámci českého předsednictví, totiž umožnění spalování syntetických paliv ve spalovacích motorech"

Petr Knap
partner společnosti EY pro automobilový sektor"Nervozita automobilek ohledně zákazu spalovacích motorů nabrala v poslední době neobvyklých rozměrů. Je proto otázka, jestli stojí za to křečovitě se přizpůsobit a do roku 2035 za každou cenu zkusit udělat celý automobilový sektor elektrickým, nebo zákaz ještě trochu revidovat"

Christian Lindner
ministr financí"Mohli bychom přijít až o statisíce kvalifikovaných, mnohdy vysoce specializovaných pracovních míst"

Oliver Blume
ředitel společnosti Volkswagen"Tento pohon je v mnoha světových regionech velice oblíbený"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Akumulátor se dobíjí z externí sítě (nezávislá trakce) a vozidlo pak může jezdit s nulovou produkcí lokálních emisí, což je výhodné zejména ve městech. Pokud je potřeba delší dojezd, vozidlo využívá i spalovací motor, čímž kombinuje výhody obou systémů.
Proč je to důležité
Pro firemní zákazníky a státní dotace je plug-in hybrid atraktivní – snižuje emise v městě a umožňuje nižší spotřebu paliva při běžném dojíždění. Současně ale vyžaduje investice do dobíjení a jeho skutečný přínos závisí na tom, jak často řidič nabíjí a z jakého zdroje pochází elektřina.
Co to je
Evropská komise je hlavní výkonný orgán Evropské unie, který navrhuje nové zákony a dohlíží na jejich dodržování. Skládá se ze 27 komisařů, po jednom z každé členské země, a má rozsáhlý úřednický aparát s tisíci zaměstnanců. Sídlí v Bruselu a spravuje rozpočet EU i mezinárodní vztahy Unie.
Jak to funguje
Komisaři jsou navrženi svými zeměmi, ale musí pracovat podle zájmů celé EU bez instrukcí od svých států. Komise pravidelně předkládá návrhy zákonů Evropskému parlamentu a Radě EU, které o nich rozhodují. Když některá země nedodržuje zákony EU, Komise může začít řízení a případně ji žalovat u soudů. Také dohlíží na hospodářskou soutěž a spravuje peníze EU.
Proč je to důležité
Evropská komise určuje, jaké zákony budou platit v celé EU, což ovlivňuje životy lidí i firem v členských zemích. Díky ní jsou dodržovány smlouvy a pravidla, která garantují spolupráci a obchod v rámci EU. Spravováním rozpočtu a mezinárodních dohod Komise zajišťuje jednotný postup a zájmy EU ve světě.
Kvíz: Budoucnost automobilového průmyslu v EU a cíl 2035
Friedrich Merz
německý politik
Povolání: advokát, politik, soudní odhadce, lobbista, právník, spolkový kancléř, manažer
Narození: 11. listopadu 1955
Místo narození: Brilon
Státní občanství: Německo
Politická strana: Křesťanskodemokratická unie (1972 - dosud)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 12. 10. 2025 5:57:34