Ekologická a udržitelnostní regulace EU pro firmy

EU řeší odklad nařízení o odlesňování, Česko tlačí na rok odkladu

Málo aktivní téma o společenských pravidlech

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

V EU probíhá diskuse o odkladu účinnosti nařízení proti odlesňování (EUDR); některé členské státy včetně Česka tlačí na odklad kvůli administrativní náročnosti a tlaku firem, jednání mezi státy probíhají v první polovině listopadu 2025[6].

Dosavadní požadavky EUDR měly podle dřívějších zpráv platit od prosince 2025 a klást vysoké nároky na firmy, zejména menší podniky, které varovaly před náklady a byrokracií; nový článek naznačuje, že termín může být posunutý v reakci na tyto připomínky[2][6].

Paralelně pokračuje přezkum dalších ekologických pravidel: návrh směrnice o ekologických tvrzeních zůstává politicky nejistý a čelí opozici v Evropském parlamentu a mezi některými členskými státy[1]. Současně byla odložena účinnost směrnic CSRD a CSDDD, což zvyšuje nejistotu ohledně korporátních povinností v oblasti udržitelnosti[4].

V Česku byly navíc zavedeny nové protierozní pravidla platné od léta 2025, která čelí kritice pro složitost; Brusel navrhuje jejich zrušení už od příštího roku, což ukazuje, že národní implementace pravidel souvisejících s ekologickou legislativou mohou být rychle revidovány[5].

Zdroje:

  1. Tlak na odklad nařízení o odlesňování sílí a času je málo. Jednat budou zástupci členských zemí i europarlament

  2. Nařízení o odlesňování: Vyřeší EU globální problém, nebo jen zbytečně zatíží evropský byznys?

  3. Tlak na odklad nařízení o odlesňování sílí a času je málo. Jednat budou zástupci členských zemí i europarlament

  4. Pryč s částí Green Dealu? Evropská komise oznámila zrušení jedné z norem, pak si to rozmyslela. Ale odpor roste

  5. Jen zisk, nebo i udržitelnost? Otázka účelu korporací v EU zůstává bez odpovědi

  6. Zmatek v zemědělství. Nová pravidla pro práci na polích platí pár měsíců. Teď se možná budou rušit

Nejnovější
EU řeší odklad nařízení o odlesňování, Česko tlačí na rok odkladu
07. 11. 2025: Členské státy EU jednají o odkladu nařízení o odlesňování tropických oblastí kvůli administrativní náročnosti a tlaku firem.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Vysoký dopad
7. listopadu 2025
Načež komise po měsíci rozhodla úplně opačně, tedy že vše platí. To nemá s předvídatelností nic společného
2 Vysoký dopad
2. listopadu 2025
Evropská komise sama přiznává, že nařízení proti odlesňování je byrokratický a špatně připravený návrh. Přiznání chyby ale přichází pozdě a hrozí, že se změny nestihnou schválit
3 Střední dopad
2. listopadu 2025
jedno prohlášení na celý řetězec
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Velké a střední podniky obchodující komodity (ČR/EU)

EUDR ukládá povinnost prokazovat nepodíl na odlesňování (geolokační data, due diligence) a hrozí vysoké sankce; implementace a nejasné mapové podklady zvyšují riziko narušení dodavatelských řetězců.

Malé a střední podniky (ČR)

Navrhovaná směrnice o zelených tvrzeních a EUDR zvyšují administrativní a ověřovací náklady, což u menších firem může znamenat disproporční zátěž a konkurenční nevýhodu vůči větším hráčům.

Velké korporace s obratem nad 100 milionů EUR (EU)

Navrhovaná evropská daň z obratu by zvýšila daňovou zátěž velkých firem a mohla by ovlivnit jejich konkurenceschopnost; politická podpora je nejistá.

Dodavatelé v zemích s vysokým rizikem (např. Burundi, Keňa)

EUDR a požadavky na přesné geolokační údaje vytvářejí vysokou administrativní zátěž pro drobné farmáře a dodavatele v rizikových zemích, ohrožují jejich přístup na trhy EU.

Evropská komise

Čelí politickému tlaku a musí vyvažovat environmentální ambice s obavami byznysu; mění návrhy (zelená tvrzení, EUDR, Omnibus), což vede k nejistotě a zpochybnění iniciativ Green Dealu.

Podnikatelské svazy a Hospodářská komora ČR

Získávají vliv při vyjednávání o úpravách regulací (EUDR, Omnibus) a výrazně upozorňují na praktické problémy implementace, čímž mohou zmírnit administrativní zátěž pro firmy.

Čeští zemědělci a zemědělské organizace

Erozní vyhláška a navrhované změny v DZES 5 zvyšují nejistotu a administrativní nároky; část organizací vítá zjednodušení, jiní varují před zhoršením ochrany půdy.

Spotřebitelé / veřejnost EU

Zavádění pravidel pro ověřování zelených tvrzení a ESG reportingu zvyšuje ochranu proti greenwashingu a poskytuje spotřebitelům věrohodnější informace o ekologických vlastnostech produktů.

Banky a finanční instituce (ČR)

ESG reporting zvyšuje dostupnost dat pro banky; instituce tlačí klienty k dekarbonizaci, zároveň se adaptují na nové regulační požadavky a nabízejí zelené financování.

Kontext
Dříve jsme psali...
Brusel navrhuje zrušit nová protierozní pravidla, která v Česku platí jen pár měsíců.
Nová protierozní pravidla pro zemědělskou půdu v Česku platí od léta 2025, ale kvůli složitostem a kritikám hrozí jejich zrušení už od příštího roku.  Zmatek, změny, dopady
EU odložila účinnost směrnic CSRD a CSDDD o udržitelnosti korporací
Otázka, zda mají korporace v EU povinnost usilovat o udržitelnost vedle zisku, zůstává nevyřešena.  Co firmy opravdu čeká?
Evropská komise navrhuje nový poplatek pro firmy s obratem nad 100 milionů eur.
Navrhovaná evropská daň by v Česku zasáhla 750 firem a vynesla 3,6 miliardy korun ročně.  Kdo zaplatí nejvíc?
Nařízení EUDR přinese firmám vysoké nároky na ověřování původu produktů
Firmy budou muset od prosince tohoto roku splnit přísné požadavky EUDR na ověřování původu a legálnosti produktů kvůli boji proti odlesňování.  Praktické dopady EUDR
Evropská komise a Danuše Nerudová řeší směrnice o zelených tvrzeních
Evropská komise nakonec nestáhla návrh směrnice o zelených tvrzeních, ale její schválení je nejisté kvůli odporu členských států a rozdělení v Evropském parlamentu.  Kdo blokuje Green Deal?
Fakta
📅

30.12.2025

Platnost EUDR pro velké firmy
(20. 8. 2025)

📅

30.06.2026

Platnost EUDR pro malé firmy
(20. 8. 2025)

💰

>9 mld. €

Odhad ročního výnosu daně
(25. 9. 2025)

📊

32 000

Firmy postižené daní v EU
(25. 9. 2025)

📊

750

Firmy v ČR zasažené daní
(25. 9. 2025)

🔄

odklad?

Jednání o odkladu EUDR/nařízení
(7. 11. 2025)

Události
Co a kdy?
30. prosince 2025
Nařízení EUDR začne platit pro velké a střední podniky (povinnost prokazovat, že dodávky relevantních produktů nevedly k odlesňování a že byly dodrženy právní předpisy země původu).
30. června 2026
Nařízení EUDR začne platit pro malé podniky a mikropodniky.
léto 2025
V Česku začala platit nová erozní vyhláška (standard DZES 5) pro ochranu zemědělské půdy na erozně ohrožených pozemcích, pravidla vázaná na zemědělské dotace.
říjen 2025
Evropský trialog o zrušení standardu DZES 5 byl odložen na říjnovém jednání 2025 kvůli nepřipravenosti, což oddálilo možné zrušení pravidel.
7. listopadu 2025
Členské státy EU jednaly na poslední chvíli o odkladu platnosti nařízení proti odlesňování; podle posledních plánů nařízení má platit od 30. prosince 2025 pro velké a střední firmy (s půlročním odkladem pro malé).
Co to znamená
Co se děje

Zavedení povinností EUDR a souvisejících zjednodušení/odkladů

Srovnání před a po
📅 Kdo musí plnit povinnosti EUDR
PŘED

Povinnost neplatila plošně; dříve se vztahovala jen na vybrané subjekty (postupné rozšiřování CSRD atd.)

PO

Od 30.12.2025 platí pro velké a střední podniky; malé a mikropodniky od 30.6.2026; některé člen. státy jednají o odkladu nebo přechodných lhůtách

📋 Požadavky na důkazy původu a náležitou péči
PŘED

Firmy většinou nepotřebovaly geolokační data a detailní prohlášení o náležité péči pro každou dodávku

PO

Musí pro každou dodávku relevantních produktů doložit, že nedochází k odlesňování a že byly dodrženy zákony země původu; EUDR požaduje geolokační data a náležitou péči vč. environmentálních i sociálních aspektů (Scope 3),

📋 Administrativní režim a podpora
PŘED

Evropské IT systémy a mapové podklady nebyly plně připravené; menší úlevy byly plánovány na úrovni návrhů

PO

Komise navrhuje zjednodušení (např. jedno prohlášení pro celý řetězec, šestiměsíční přechodné lhůty na kontroly, výjimky pro mikropodniky); zároveň členové Rady jednají o odkladu platnosti a odkladu kontrol/sankcí

💰 Sankce a rizika pro firmy
PŘED

Nebyla jednotná povinnost EUDR, rizika sankcí byla nižší nebo neprůhledná

PO

Porušení může vést k sankcím až do 4 % obratu, zadržení či zničení zásilek; vysoká administrativní zátěž zvláště pro malé dodavatele v rozvojových zemích

Klíčové postavy
🏛️
Evropská komise
Navrhla EUDR, zjednodušení pravidel a klasifikaci rizik; spravuje centrální systémy a standardy
🏛️
Členské státy EU (např. Česká republika, Itálie)
Jednají o odkladech, výjimkách a o finálním schválení prováděcích pravidel v Radě EU
🏢
Firmy a podnikatelské svazy (Hospodářská komora, průmysl)
Varují před administrativní zátěží, žádají odklad/ zjednodušení a připravují se na implementaci EUDR
Ještě není...
International Comparison
Řeklo se...
Přehled citací
Marek Výborný
Marek Výborný
ministr zemědělství

"Načež komise po měsíci rozhodla úplně opačně, tedy že vše platí. To nemá s předvídatelností nic společného,"

Tomáš Prouza
Tomáš Prouza
prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR

"Evropská komise sama přiznává, že nařízení proti odlesňování je byrokratický a špatně připravený návrh. Přiznání chyby ale přichází pozdě a hrozí, že se změny nestihnou schválit,"

Jak šel čas
Historický kontext
🌲
30. prosinec 2025
EUDR — plánovaný počátek účinnosti pro velké a střední podniky
V několika textech (CURRENT i CONTEXT) je výslovně uvedeno, že nařízení EUDR má začít platit pro velké a střední podniky 30. prosince (roku uvedeného v článcích: 2025).
Firma budou muset podávat prohlášení o náležité péči včetně geolokačních údajů; hrozí sankce až do výše 4 % obratu; očekává se výrazná administrativní zátěž a narušení dodavatelských řetězců.
📦
30. červen 2026
EUDR — účinnost pro malé podniky a mikropodniky (šestiměsíční odklad)
CURRENT články uvádějí, že malé podniky mají půlroční odklad po účinnosti pro větší firmy, tedy od 30. června 2026.
Malé podniky získají více času na splnění požadavků, některé mohou používat zjednodušené jednorázové prohlášení; stále však čelí administrativní zátěži.
🌾
léto 2025
V Česku vstupuje v platnost nová erozní vyhláška (standard DZES 5)
CURRENT shrnutí uvádí, že od léta 2025 platí v ČR nová protierozní pravidla vázaná na dotace a standard DZES 5.
Zavedení pravidel bylo kritizováno za složitost a administrativní náročnost; zemědělci volají po zjednodušení; Brusel navrhuje zrušení DZES 5 a nahrazení všeobecnou povinností zabránit erozi.
⚖️
říjen 2025
Odložení trialogu k návrhu změn DZES 5 (omnibus) — jednání odloženo
CURRENT článek uvádí, že evropský trialog o změnách byl v říjnu 2025 odložen kvůli nepřipravenosti, což oddálilo možné zrušení standardu od příštího roku.
Oddálení prodlužuje právní nejistotu pro české zemědělce a firmy; brání rychlé nápravě komplikované implementace.
🗓️
několik dní v první polovině listopadu 2025
Jednání členských států o odkladu účinnosti EUDR
V topicSummary je explicitně zmíněno, že jednání mezi státy probíhají v první polovině listopadu 2025 o odkladu účinnosti nařízení EUDR; CURRENT článek (2025-11-07) také popisuje jednání členských států o odkladu.
Probíhá politický tlak (včetně Česka) na posun termínu kvůli administrativní náročnosti; rozhodnutí o případném odkladu může změnit harmonogram implementace a kontrol.
🔧
říjen 2025 / listopad 2025 (uvedeno v textech)
Komise navrhuje zjednodušení EUDR (např. „jedno prohlášení na celý řetězec“) a přechodné lhůty
CONTEXT i CURRENT články popisují, že Evropská komise předložila balíček (Omnibus / návrhy) s cílem zjednodušit implementaci EUDR — např. jedno prohlášení pro celý řetězec a přechodné lhůty pro kontroly.
Navrhovaná úleva by mohla snížit duplicitu dokumentace a administrativní zátěž, pokud bude formálně schválena Parlamentem a Radou; není to však jisté.
📣
2025 (léto)
Komise zahajuje politiku „odlehčení byrokracie“ v oblasti zelených pravidel (Omnibus/Kompas)
CURRENT a CONTEXT články uvádějí, že Komise v roce 2025 představila iniciativy (Kompas konkurenceschopnosti, Omnibus) s cílem zmírnit některé administrativní požadavky u pravidel týkajících se udržitelnosti (CSRD, směrnice o zelených tvrzeních apod.).
Dočasné odklady a úpravy (např. odklady CSRD, širší výjimky) mají dát firmám více času, ale základní ambice EU zůstávají; legislativní změny vyžadují schválení a mohou zůstat nejasné.
Co to je?
Vysvětlení pojmů

💡
Co to je

Regulace je soubor pravidel a kontrol, které stanoví stát, aby usměrňoval různé oblasti společnosti nebo ekonomiky. Pomáhá zajistit, že soukromé zájmy nebudou škodit veřejnému dobru. Může jít například o zákony, normy nebo daně.

⚙️
Jak to funguje

Stát vytváří pravidla, která určují, co je povolené a co ne, například jak mají firmy dodržovat bezpečnost nebo jak mají být kontrolovány potraviny. Tyto zásahy mohou mít podobu zákonů, daní na škodlivé výrobky (jako je alkohol), nebo podpory školství a zdravotnictví. Regulace se často mění podle situace, ale někdy zůstávají i když už nejsou potřeba, proto se občas omezují (deregulují).

🎯
Proč je to důležité

Regulace pomáhá chránit zdraví, bezpečnost i životní prostředí a zabraňuje nespravedlivému chování na trhu. Bez ní by například mohly firmy podporovat krátkodobý zisk na úkor lidí nebo přírody. Ale příliš mnoho regulací může některé podniky zbytečně brzdit, proto je třeba najít správnou rovnováhu.

💡
Co to je

Směrnice EU, přijatá v roce 2024, která ukládá velkým firmám povinnost provádět due diligence — tedy prověřovat a předcházet škodám na lidských právech a životním prostředí v jejich vlastní činnosti i v dodavatelských řetězcích.

⚙️
Jak to funguje

Firmy nad stanovený obrat a počet zaměstnanců musí identifikovat rizika, zavést procesy ke snížení škod a pravidelně o tom reportovat. Dozor nad plněním povedou národní úřady, které mohou udělovat pokuty a nařizovat nápravu; oběti budou mít možnost náhrady škody. Uplatnění je postupné podle velikosti firmy a platí i pro ne-EU společnosti s velkým obratem v EU.

🎯
Proč je to důležité

Směrnice má motivovat firmy k odpovědnějším dodavatelským řetězcům a podpořit přechod k udržitelné ekonomice. Pro firmy to znamená vyšší náklady na kontrolu a řízení rizik, ale také větší právní odpovědnost; pro spotřebitele a pracovníky větší ochranu před zneužitím a ekologickými škodami.

Otestujte se
Kvíz: Odklad účinnosti nařízení proti odlesňování (EUDR) a související pravidla v EU
Česko

stát ve střední Evropě

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

Kontinent: Evropa

Hlavní město: Praha

Rozloha: 78.87 tis. km²

Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 11:48:21