Nelegální zaměstnávání a regulace personálních agentur v Česku

Stát zvažoval přísná pravidla pro agentury práce, ale návrh konečně uvázl

Mizící téma o společenských pravidlech a firmě

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Návrh přísnější regulace agentur práce, který by zvýhodnil zavedené firmy a omezil vstup nových hráčů, zatím nebyl schválen a je podle posledních informací pravděpodobně odložen.[8]

V Česku se v posledních měsících intenzivně upravuje režim boje proti nelegálnímu zaměstnávání: úřady získaly nové nástroje kontroly, například možnost ověřovat dohody o provedení práce v databázi ČSSZ, aby odhalily skryté vztahy mezi uchazeči a prací.[1] Současně ministerstvo práce připravilo povinnou předregistraci nových zaměstnanců před nástupem, která má vstoupit v platnost od roku 2026; dílčí povinnost hlásit cizince platí už od října 2025.[3][4]

Změna legislativy označovaná jako „lex Ukrajina“ vedla k tomu, že někteří Ukrajinci s dočasnou ochranou přišli o možnost legálně pracovat, často bez vědomí nich i zaměstnavatelů; to ilustruje riziko, že legislativní změny mohou vytvářet nejasnosti a nezamýšlené dopady.[7]

Přesto problémy přetrvávají: nelegální zaměstnávání se stává sofistikovanějším, legální agentury jsou obviněny z manipulací s odvody a využívání zahraničních pracovníků, a část sektoru navrhuje například zavedení certifikátu pro legální agentury, aby získaly přístup k zaměstnávání pracovníků mimo EU.[6][5]

Zdroje:

  1. Stát se chystal výrazně zasáhnout do byznysu stovek agentur práce. Návrh je ale u ledu a s ním i změna, která by celému trhu pomohla

  2. Stát přestává být slepý – Úřad práce, exekutoři i insolvenční správci si kontrolují evidenci dohod

  3. Teď nastoupil, fakt... Stát utne kličku s prací načerno, zaměstnavatelé budou hlásit nové lidi předem

  4. Stát se snažil omezit podvody, především ale znovu ztížil nábor pracovníků

  5. Vízum skončí, varování nepřijde. Firmy zaměstnávají Ukrajince načerno, ale nevědí o tom

  6. Chybí výplatní pásky, nesedí odvody pojistného. Okrádání státu a agenturních pracovníků je dnes sofistikovanější

  7. Recept na řešení nelegální práce? Personální agentury chtějí certifikát a přístup k pracovníkům ze zahraničí

Nejnovější
Stát zvažoval přísná pravidla pro agentury práce, ale návrh konečně uvázl
05. 11. 2025: Navrhovaná změna regulace agentur práce, která by zvýhodnila zavedené firmy a omezila nové hráče, zatím nebyla schválena a je pravděpodobně odložena.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Vysoký dopad
30. září 2004
Hlavním cílem zákona je chránit na pracovním trhu české občany, ve druhé řadě zaměstnance z ostatních zemí Evropské unie, teprve potom občany třetích zemí
2 Vysoký dopad
30. září 2004
Jsou to paragrafy proti Ukrajincům
3 Střední dopad
30. září 2004
Kdo totiž nemůže pracovat legálně, zaměstná se načerno
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

agentura Agentura Plus

Byla odhalena za rozsáhlé machinace (neplacení pojistného, neoprávněné srážky) a ztratila licenci, zároveň jí vzniká reputační a regulační riziko kvůli přechodu obchodů na sesterské firmy.

Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV)

Prosazuje předregistraci zaměstnanců, zpřísnění hlášení a audit licencí agentur; opatření zvýší schopnost odhalovat nelegální zaměstnávání, ale vyvolává administrativní zátěž a odpor některých firem.

Státní úřad inspekce práce (SÚIP)

Zintenzivnil kontroly, uděluje pokuty a má nové pravomoci (veřejné zveřejnění, přístup k datům) což zvyšuje tlak na pseudoagentury a zaměstnavatele využívající nelegální práci.

poctiví zaměstnanci (čeští i cizinci)

Opatření (předregistrace, kontroly) mají zvýšit ochranu práv zaměstnanců, zamezit neprůhledným srážkám a zajistit odvody pojistného, čímž zlepší sociální ochranu.

cizinci s dočasnou ochranou (Ukrajinci)

Administrativní pravidla (rušení adres, ztráta dočasné ochrany) a závislost na pseudoagenturách zvyšují riziko ztráty přístupu k práci a pojištění; mohou být cílem nelegálních praktik.

sesterská Agentura Plus CZ

Získala novou licenci vedenou manželkou původního jednatele, což naznačuje pokračování praktik a riziko dalšího zásahu regulátorů i reputační ztráty.

legální personální agentury (APPS a členové jako Manpower, Grafton, Hofmann)

Podporují regulaci a předregistraci, žádají přísnější kontroly a certifikace (audity) aby potlačily šedou zónu, ale jsou konkurenčně poškozeny pseudoagenturami.

zaměstnavatelské svazy a firmy (Svaz průmyslu, Hospodářská komora)

Podporují boj proti šedé zóně, ale varují před administrativní zátěží pro firmy a rizikem omezení flexibility (předregistrace, kvóty, omezení agenturního zaměstnávání).

finanční správa a celní správa

Rozvíjejí analýzy a trestní stíhání karuselů a daňových úniků spojených s nelegálním zaměstnáváním; mohou cílit i na odběratele nelegálních pracovních sil.

Kontext
Dříve jsme psali...
Firmy v Česku nevědomky zaměstnávají Ukrajince bez platného víza kvůli změně zákona lex Ukrajina.
Kvůli legislativní změně z února letošního roku přicházejí Ukrajinci s dočasnou ochranou o možnost legálně pracovat, aniž by o tom oni nebo jejich zaměstnavatelé věděli.  Jak se bránit pokutám?
Kontrolní orgány jsou na sofistikované podvody agentur s pojištěním a odvody krátké
Nelegální zaměstnávání v Česku je stále sofistikovanější, často probíhá i přes legální agentury práce, které manipulují s odvody pojistného a zneužívají především zahraniční pracovníky.  Jak to funguje?
Pracovní agentury chtějí regulaci a přístup k zahraničním pracovníkům mimo EU
Personální agentury navrhují zavedení speciálního certifikátu pro odlišení legálních a nelegálních agentur, což by jim mohlo otevřít cestu k zaměstnávání pracovníků ze zemí mimo EU.  Jak funguje podvod?
Stát chce omezit práci na černo povinným hlášením zaměstnanců před nástupem
Od roku 2026 budou muset zaměstnavatelé hlásit každého nového pracovníka ještě před nástupem do práce, u cizinců už od letošního října.  Dopady na byznys
Zaměstnavatelé budou muset hlásit nové pracovníky státu ještě před nástupem do práce
Ministerstvo práce chystá povinnou předregistraci nových zaměstnanců před nástupem do práce, aby zamezilo obcházení systému a nelegálnímu zaměstnávání.  Jak to funguje jinde
Fakta
📊

4540 Kč

Úspora na zaměstnance měsíčně
(15. 5. 2025)

💰

40 mld. Kč

Roční ztráta státu
(15. 5. 2025)

📊

½ mil.

Lidé v šedé zóně (cca)
(15. 5. 2025)

📊

73%

Plzeňsko: přes agentury cizinců
(2. 6. 2025)

📊

82

Licence odebrány loni
(28. 5. 2025)

📅

2026-01

Povinnost hlásit před nástupem
(20. 5. 2025)

Události
Co a kdy?
říjen 2023
Zpřísněná pravidla pro předregistraci cizinců (uvedeno, že pro cizince začnou platit už od října 2023).
rok 2022
Výrazné rozšíření nelegálního zaměstnávání po příchodu ukrajinských uprchlíků v roce 2022 (uvedeno jako příčina nárůstu).
únor 2025
Ministerstvo vnitra přestalo povinně informovat o zrušení adresy pobytu žadatelů o dočasnou ochranu (uvedeno: „Od února letošního roku už vnitro nemusí o zrušení adresy informovat").
2024
(implicitní v článku) Na pětileté pracovní povolení budou dosahovat jen osoby s vyššími příjmy — zmíněno v rámci sedmé úpravy zákona lex Ukrajina (rok uveden v souvislosti s úpravami).
leden 2026
Plánované zavedení povinnosti hlásit nové pracovníky před nástupem do práce pro české zaměstnance (uvedeno: „Opatření má platit od ledna 2026").
2025
Ministerstvo práce odhalilo a odebralo licence desítkám agentur: loni odebralo licenci 82 agenturám a letos dalším 46 (uvedeno jako statistika za „loni" a „letos").
15. května 2025
Zjištění u Agentury Plus: používání konstrukcí přes sesterské firmy k vyhýbání se placení pojistného, 18 pochybení a odebrání licence (uvedeno v článku z 15.5.2025).
19. května 2025
Ministerstvo práce oznamuje připravený systém předregistrace zaměstnanců (článek uvádí podrobnosti o předregistraci a že pro cizince už pravidla platí od října 2023).
19. května 2025
Úřad práce díky propojení s ČSSZ může okamžitě ověřovat dohody o provedení práce; popis sankcí a možnosti ověření přes ePortál ČSSZ (uvedeno 19.5.2025).
20. května 2025
Opětovné oznámení změny povinnosti hlášení před nástupem (článek z 20.5.2025 potvrzuje, že opatření má platit od ledna 2026 a pro cizince od října 2024).
28. května 2025
Popis pokračujícího problému s pseudoagenturami a návrh certifikátu zahrnujícího detailní audit agentur; zmíněno, že ministerstvo loni odebralo 82 licencí a letos 46. (uvedeno 28.5.2025).
2. června 2025
Analýza rozsahu nelegální práce a nedostatků v nástrojích inspekcí; zmíněno, že problém je nejvýraznější na Plzeňsku (článek z 2.6.2025).
24. července 2025
Změna pravidel pro adresy pobytu osob s dočasnou ochranou a dopady na pracovní trh (uvedeno 24.7.2025).
5. listopadu 2025
Uvedení, že stávající nařízení z roku 2009 je zastaralé a návrh ministerstva redukovat zakázané profese a upřednostnit agentury s minimálně třemi lety působení, přičemž materiál nebyl projednán (článek z 5.11.2025).
Co to znamená
Co se děje

Předregistrování nových pracovníků před nástupem

Srovnání před a po
📅 Hlásení nástupů zaměstnanců
PŘED

Zaměstnavatelé mohli nahlásit nástup do 8 dnů (u některých dohod i později nebo vůbec)

PO

Povinnost předregistrace nových pracovníků před nástupem; základní údaje nutné předem; platnost pro cizince dříve než pro Čechy

⚖️ Rozsah a nástroje kontrol
PŘED

Kontroly obtížně odhalovaly nelegální zaměstnávání kvůli osmídnenní lhůtě a nedostatečnému propojování dat

PO

Propojení databází (ČSSZ, úřady) umožňuje okamžité prověření dohod, přístup k datům pro inspektory, exekutory a insolvenční správce; očekávané efektivnější odhalování

🏛️ Licence a certifikace agentur práce
PŘED

Stávající systém licencí umožňoval zneužití (bílí koně, snadné získání licence)

PO

Zpřísňování (odebrání licencí, návrh certifikátu s auditem, preferování agentur s delší historií; vyšší kauce v minulosti), větší kontrola a možnost odebrat přístup k cizincům

💰 Postihy a transparentnost
PŘED

Pokuty ukládány, ale vymáhání problematické; sankce často nevybrány

PO

Vyšší pokuty, možnost zveřejnění porušení; státní orgány chtějí doměřovat daně a pojistné a postihovat i uživatele pseudoagentur; ale reálné vymáhání je stále výzva

Klíčové postavy
🏛️
Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV)
Předkladatel předregistrace, navrhovatel změn v agenturním režimu a propojování dat
⚖️
Státní úřad inspekce práce
Hlavní kontrolní orgán; ukládá pokuty, provádí kontroly a bude zveřejňovat přestupky
🏢
Agentury práce / Asociace poskytovatelů personálních služeb (APPS)
Dotčený sektor – někteří požadují zpřísnění licencí a audity; legální agentury žádají jasná pravidla a ochranu před pseudoagenturami
Ještě není...
International Comparison
Řeklo se...
Přehled citací
Kateřina Beránková
Kateřina Beránková

"Hlavním cílem zákona je chránit na pracovním trhu české občany, ve druhé řadě zaměstnance z ostatních zemí Evropské unie, teprve potom občany třetích zemí"

Lenka Knapová
Lenka Knapová
místopředsedkyně Ukrajinské iniciativy

"Jsou to paragrafy proti Ukrajincům"

Ivan Chomát
Ivan Chomát
ředitel pražského pracovního úřadu

"Platí to například pro stavebnictví, zdravotnictví a úklidové služby"

Karel Štindl
Karel Štindl
český velvyslanec v Kyjevě

"Víme, že jsou pracovití a slušní. A víme, že jsou u nás potřeba"

Jak šel čas
Historický kontext
🛂
říjen 2024
Zavedení povinného předhlášení cizinců před nástupem
V článcích se uvádí, že povinnost hlásit cizince před nástupem začne platit od října (relativně v různých textech: 1. října či říjen 2024/2023/2025 — ale konkrétně v textech je zmíněn říjen jako termín pro cizince).
Zpřísnění odhalování nehlášených cizinců a vyšší riziko pokut pro zaměstnavatele; omezení možnosti obcházet kontroly nahlášením až v den nástupu.
⚖️
1. října 2024
Účinnost pravidla: nenahlášený cizinec považován za přestupek s vysokou pokutou
CURRENT články explicitně uvádějí, že od 1. října bude za nepřihlášeného cizince hrozit až třímilionová pokuta.
Zrušení „výmluvy“ zaměstnavatelů, že pracovník nastoupil „dnes“; snížení prostoru pro krátkodobé nahlášky při kontrolách.
📤
duben 2025 (pilot / projednání)
Příprava jednotného měsíčního hlášení (JMHZ) a zavedení předregistrace i pro Čechy
Kontextové články i CURRENT zmiňují zákon o jednotném hlášení zaměstnavatele a plánovanou předregistraci nových pracovníků, s přesunem do JMHZ a piloty už od července; texty uvádějí spuštění/přijetí jako probíhající proces na jaře 2025.
Centralizace dat pro lepší kontrolu odvodů a snazší provázání mezi úřady; potlačení backdatovaných smluv.
🗓️
leden 2026
Plánované zahájení povinné předregistrace všech nových zaměstnanců (ČR)
CURRENT shrnutí uvádí, že ministerstvo plánuje povinnou předregistraci před nástupem pro české zaměstnance od ledna 2026; v textu JMHZ se mluví o účinnosti v roce 2026.
Rozšíření kontroly nad dohodami i krátkodobými dohodáři; snížení možností zneužívání osmidenní lhůty.
🌍
2022
Nárůst ukrajinských uprchlíků a zhoršení šedé/zastřené zóny
CONTEXT a CURRENT články uvádějí, že po příchodu ukrajinských uprchlíků v roce 2022 se rozšířily sofistikované formy nelegálního zaměstnávání a pseudoagentury.
Zvýšený tlak na regulaci agentur, více nelegálně zaměstnaných; podnět k legislativním změnám a kontrolám.
🔎
2025-04-2025-05 (jaro 2025)
Intenzivnější kontroly, odebrání licencí a pokuty (stát přitvrzuje)
CURRENT články popisují, že ministerstvo a inspekce pravidelně odebírají licence, ukládají pokuty (statistiky za rok 2024/2025) a zvyšují pravomoci kontrol.
Odstranění části nelegálních agentur (záznamy o desítkách odebraných licencí), ztížení operací pseudoagenturám a zvýšení nákladů pro nemorální subjekty.
Uvedeny jsou vysoké roční ztráty státu (odhadněno desítky miliard) — akce zvyšují dohledatelnost těchto úniků.
🔗
jaro–léto 2025 (květen–červen 2025)
Propojení úřadů s ČSSZ a možnost okamžité kontroly dohod o provedení práce
CURRENT články popisují nové nástroje: úřady mají přístup k databázi ČSSZ a mohou ověřit platnost dohod o provedení práce, ePortál pro ověření dohod a informační kampaně.
Okamžité odhalení skrytých dohod, možnost vyřazení z evidence, vrácení podpory a doměření pojistného; snížení počtu nenahlášených dohod.
📜
2025 (průběžně)
Návrhy zpřísnění regulace agentur (preferování zavedených subjektů) — návrhy nejasné/suspendované
CURRENT i CONTEXT články uvádějí návrhy měnit nařízení tak, aby byly preferovány agentury s minimálně třemi lety působení; návrh nebyl jasně schválen a může být odložen nebo kritizován.
Možné zvýhodnění zavedených hráčů a ztížení vstupu nových agentur; riziko přesunu částí trhu do šedé zóny pokud by byl přijat.
Co to je?
Vysvětlení pojmů

💡
Co to je

Regulace je soubor pravidel a kontrol, které stanoví stát, aby usměrňoval různé oblasti společnosti nebo ekonomiky. Pomáhá zajistit, že soukromé zájmy nebudou škodit veřejnému dobru. Může jít například o zákony, normy nebo daně.

⚙️
Jak to funguje

Stát vytváří pravidla, která určují, co je povolené a co ne, například jak mají firmy dodržovat bezpečnost nebo jak mají být kontrolovány potraviny. Tyto zásahy mohou mít podobu zákonů, daní na škodlivé výrobky (jako je alkohol), nebo podpory školství a zdravotnictví. Regulace se často mění podle situace, ale někdy zůstávají i když už nejsou potřeba, proto se občas omezují (deregulují).

🎯
Proč je to důležité

Regulace pomáhá chránit zdraví, bezpečnost i životní prostředí a zabraňuje nespravedlivému chování na trhu. Bez ní by například mohly firmy podporovat krátkodobý zisk na úkor lidí nebo přírody. Ale příliš mnoho regulací může některé podniky zbytečně brzdit, proto je třeba najít správnou rovnováhu.

💡
Co to je

Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) je státní úřad pod Ministerstvem práce a sociálních věcí, který spravuje důchody, nemocenské dávky a registry pojištěnců a zaměstnavatelů. Je to největší finanční instituce státní správy a sídlí v Praze na Smíchově.

⚙️
Jak to funguje

ČSSZ vede centrální registry s údaji o zaměstnání, nemocenských a pojistném pro téměř 9 milionů lidí a vyplácí přes 3,5 milionu důchodů. Má ústředí a pět regionálních správ, které provozují kontaktní pracoviště v okresech. Údaje z jejích registrů používají i jiné státní orgány a instituce pro výpočet dávek či ověřování pracovních vztahů.

🎯
Proč je to důležité

ČSSZ rozhoduje o tom, kdo a kolik dostane na důchodu nebo nemocenské, a poskytuje data pro kontrolu pracovních smluv a odvodů. Pro firmy i zaměstnance znamená správné vedení registrů reálné peníze a méně sporů o dávky a odvody.

Česko

stát ve střední Evropě

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

Kontinent: Evropa

Hlavní město: Praha

Rozloha: 78.87 tis. km²

Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Otestujte se
Kvíz: Regulace agentur práce a boj proti nelegálnímu zaměstnávání v ČR

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 12:08:27