ČD Cargo je česká státem vlastněná firma, která převáží zboží po železnici. Patří do skupiny Českých drah (majitelem je Česká dráhy, a.s.) a provozuje stovky lokomotiv a tisíce nákladních vozů v Česku i v evropských pobočkách.
Osud lokomotiv ČD řady 380 a výprodej vozidel ČD Cargo
ČD Cargo šrotuje a prodává desítky lokomotiv, včetně perspektivních laminátek řady 230
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
ČD Cargo zahájilo širší kolo vyřazování a prodeje lokomotiv včetně některých perspektivních řad, což potvrzuje, že skupina aktivně likviduje přebytečné stroje kvůli nižším objemům nákladní dopravy a omezenému využití v zahraničí[2]. [2] Z původního tématu o budoucnosti 19 lokomotiv řady 380 zůstává hlavní otázkou, zda budou těchto 380 využity, prodány nebo vyřazeny; chybějící systém ETCS a vysoké náklady na jeho instalaci nadále omezují jejich použití[1]. [1]
Novější vývoj ukazuje, že opatření ČD Cargo nejsou izolované pouze na řadu 380: společnost prodává a šrotuje i jiné typy lokomotiv (např. laminátky řady 230), což naznačuje systémový pořádek úsporných a organizačních kroků v rámci skupiny[2]. [2]
Konkrétní případ dvanáct let staré lokomotivy s polepem HC Kometa Brno, která byla po pádu vážně poškozena a pravděpodobně bude vyřazena, zůstává relevantní jako příklad finančně náročné obnovy versus vyřazení; původně se hovořilo o pořizovací ceně 175 milionů a o nutnosti rozhodnutí do konce června (dřívější stav), ale nyní celopodnikové škrty a výprodej potvrzují, že vyřazení je pravděpodobné[2][1]. [2][1]
Zdroje:
ČD Cargo šrotuje a prodává desítky lokomotiv, včetně perspektivních laminátek řady 230
Kdo si polepší, kdo tratí?
ČD Cargo
Nákladní divize ČD zaznamenává prudký pokles objemů, vykazuje velké ztráty, prodává nebo škrtí lokomotivy a chystá masové propouštění.
České dráhy
Hlavní dopravce čelí ztrátám a rozhoduje o opravách či vyřazení nákladných lokomotiv řady 380, což zhorší provozní možnosti a vyvolá účetní ztráty.
Majitelé a provozovatelé lokomotiv řady 380 (řada 380 jako stakeholder)
Skupina relativně nových, ale neperspektivních lokomotiv čelí vysokým nákladům na ETCS, možnému prodeji za zlomek pořizovací ceny nebo šrotaci.
Strojvedoucí ČD Cargo (skupina)
Skupina zaměstnanců čelí propouštění (stovky až stovky pracovníků včetně strojvedoucích) a nejistotě pracovních míst v důsledku restrukturalizace.
Ministerstvo dopravy / Správa železnic (instutice)
Přísná implementace ETCS a harmonogram povinného provozu zvyšují náklady dopravců, omezují využití starších lokomotiv a urychlují jejich vyřazování.
Náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta
Jako čelná osoba v rozhodování o osudu lokomotiv 380 a dalších typů nese odpovědnost za návrhy omezených oprav vs. vyřazení a komunikaci s vedením.
Škoda Transportation
Výrobce/servisní partner je zapojen do jednání o údržbě a full‑service lokomotiv řady 380 a zvažuje servis v zahraničí; má příležitost i riziko omezeného poptávky.
Operátoři menších dopravců / potenciální kupci lokomotiv (např. CityRail, RegioJet, CityRail/CityRail+Innofreight)
Menší dopravci mohou získat tržní příležitosti (převzetí zakázek, odkoupení lokomotiv nebo využití kontejnerových systémů) při restrukturalizaci ČD/ČD Cargo.
Dříve jsme psali...
Lokomotiva Kometa Expresu po pádu zřejmě skončí ve šrotu
ČD Cargo – silný hráč v evropské nákladní železniční dopravě
ČD Cargo je dceřiná společnost Českých drah zaměřená na nákladní železniční dopravu, vzniklá 1. prosince 2007 a vlastněná 100% mateřskou společností.
Firma provozuje více než 900 hnacích vozidel a přes 24,5 tisíce nákladních vozů, zaměstnává přibližně 6 500 lidí v Česku a působí prostřednictvím dceřiných společností i v dalších evropských zemích (Polsko, Slovensko, Maďarsko, Chorvatsko, Rakousko, Německo).
Hlavní činností je přeprava širokého spektra zboží včetně pevných paliv, hutních polotovarů, dřeva či odpadů; společnost využívá i specializované technologie jako Innofreight a moderní intermodální vozy InnoWaggon. Lokomotivní park tvoří přes 850 lokomotiv různých řad, přičemž ČD Cargo průběžně modernizuje starší stroje a pořizuje interoperabilní lokomotivy (např. Vectron, TRAXX), aby zrychlila přeshraniční přepravy.
Organizačně je ČD Cargo řízena představenstvem (statutárním orgánem), dozorčí radou a strukturou jednotek organizační struktury včetně generálního ředitelství, oblastních provozních ředitelství, středisek oprav a zahraničních poboček; společnost má rovněž řadu dceřiných společností v Evropě.
Příbuzná témata
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Firma provozuje vlaky pro přepravu různých komodit (uhlí, dřevo, hutní polotovary, kontejnery apod.) a vlastní moderní i starší lokomotivy, které postupně modernizuje nebo kupuje interoperabilní stroje pro přeshraniční provoz. Má centrální vedení, regionální provozní jednotky a několik dceřiných společností v Evropě; nabízí i speciální technologie (Innofreight) pro rychlé nakládání a vykládání.
Proč je to důležité
ČD Cargo přepraví velké objemy zboží, takže jeho rozhodnutí o snižování nebo navyšování kapacit, propouštění či změnách vedení ovlivní dostupnost železniční logistiky a ceny přeprav. Ztráta zakázek nebo pokles poptávky po některých komoditách (např. uhlí, kalamitní dřevo) se přímo projeví na trhu a na dodavatelských řetězcích v ČR.
Co to je
Umělá inteligence (zkráceně AI) je obor informatiky, který vytváří počítačové systémy schopné řešit složité úkoly podobně jako lidský mozek. Tyto systémy dokáží rozpoznávat obrazy, zpracovávat text nebo řeč a řešit komplexní problémy na základě analýzy dat.
Jak to funguje
AI využívá různé metody, především strojové učení a neuronové sítě. Systémy se učí rozpoznávat vzory v datech a vytvářet si vlastní pravidla pro řešení úkolů. Mohou být úzce zaměřené na jeden typ úlohy (jako virtuální asistenti) nebo komplexnější pro řešení různorodých problémů.
Proč je důležité
Umělá inteligence nám pomáhá v mnoha oblastech - usnadňuje práci, zlepšuje medicínu nebo dokáže předpovídat počasí. Ale protože se učí z dat, může někdy chybovat nebo být nespravedlivá, proto je důležité ji správně řídit a sledovat její dopady na společnost.
ČD Cargo
český nákladní železniční dopravce, dceřiná společnost ČD
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: Restrukturalizace flotily ČD/ČD Cargo v roce 2025
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 13:03:42
