Investice do dopravní a energetické infrastruktury v ČR
Evropská unie investuje 2,8 miliardy eur do modernizace dopravy a energetiky
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Česká republika obdržela půjčku ve výši 65 miliard korun od Evropské investiční banky (EIB), která je zaměřena na rozvoj dopravní infrastruktury. Z této částky bude 55 miliard investováno do železničních projektů a zbytek do výstavby jihovýchodní části Pražského okruhu mezi dálnicemi D1 a D11. Ministr dopravy Martin Kupka uvedl, že půjčka nabízí výhodnější podmínky než další finanční alternativy. Stavba úseku Pražského okruhu, označovaného jako 511, začala na konci loňského roku a dokončení se plánuje na rok 2027[1].
Evropská unie také investuje miliardy koruny do modernizace dopravy a energetiky v ČR. Země získá prostředky z evropských fondů na rozvoj rychlé železnice a na skladování elektřiny z obnovitelných zdrojů. Tyto investice podporují přechod na udržitelnější a modernější infrastrukturní řešení v České republice[2].
Zdroje:
Evropská unie investuje 2,8 miliardy eur do modernizace dopravy a energetiky

Přehled citací
U každé tranše rozhoduje ministerstvo financí, zda má možnost pořídit financování laciněji, nebo zvolí úvěr od Evropské investiční banky
přispět k bezpečnějším, ekologičtějším a spolehlivějším alternativám dopravy, ze kterých mohou čeští občané a podniky těžit. To je rovněž klíčem k udržitelnému a dlouhodobému hospodářskému a sociálnímu rozvoji
Kdo si polepší, kdo tratí?
Správa železnic
Velká část půjčky a unijních grantů je určena na železniční projekty; Správa železnic je proto hlavním přímým příjemcem financí pro modernizaci tratí, ETCS a vysokorychlostní tratě. To podstatně zvýší její investiční kapacitu a technologické ambice.
Vláda České republiky
Schválení úvěru 65 miliard Kč od EIB dává státu levné financování pro rozsáhlé dopravní projekty a flexibilitu čerpání tranší podle tržních podmínek. To umožní urychlit modernizaci infrastruktury bez okamžitého výrazného navýšení běžného státního dluhu.
Ředitelství silnic a dálnic
Do úvěru je zahrnuta i část na silniční stavby (částka pro úsek Pražského okruhu), což zmírní tlak na státní rozpočet a urychlí dokončení rozestavěných dálničních úseků. To zvýší kapacity ŘSD pro realizaci plánovaných staveb.
Modernizační fond
Modernizační fond je klíčovým zdrojem doplňujícím unijní granty i půjčky pro energetické a dekarbonizační projekty, čímž podpoří skladování elektřiny, síťové investice a další projekty. Zvýší tak dostupnost financí pro přechod k nízkoemisní energetice.
Martin Kupka
Jako ministr dopravy získá nástroj (úvěr EIB) na financování železničních i silničních projektů včetně úseku Pražského okruhu; posílí to jeho schopnost prosazovat realizaci klíčových staveb. Konkrétní projekty mu dávají mandát k dalšímu pokračování ve výstavbě.
Evropská investiční banka (EIB)
Poskytováním výhodných dlouhodobých úvěrů EIB umožní financovat rozsáhlé dopravní projekty, spolufinancovat je a přilákat soukromé i komerční banky. Pro EIB jde o pokračování její role v ČR a rozšíření projektového portfolia v dopravě a energetice.
Železniční dopravci (České dráhy, ČD Cargo, Arriva atd.)
Dopravci budou financováním z EIB a unijních programů těžit prostřednictvím modernizace vozového parku, zavádění ETCS a vyšších kapacit tratí, což zlepší provozní parametry a konkurenční postavení železnice. To by mělo zvýšit nabídku a kvalitu železniční dopravy.
Čeští občané (spotřebitelé)
Investice do železnic a silnic by měly vést k bezpečnější, ekologičtější a spolehlivější dopravě, z níž budou občané i podniky přímo profitovat v podobě lepší mobility a nižších externalit.
Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI)
SFDI bude zapojen do spolufinancování infrastrukturních projektů spolu s úvěry EIB a evropskými fondy, což zvýší jeho schopnost krytí národních podílů a řízení většího objemu stavby. To zlepší plynulost čerpání a realizace projektů.
Dříve jsme psali...
Vláda schválila půjčku 65 miliard od Evropské investiční banky na infrastrukturu

65 mld. Kč
Půjčka od EIB
(18. 6. 2025)
55 mld. Kč
Na železniční projekty
(18. 6. 2025)
10 mld. Kč
Na úsek 511 okruhu
(18. 6. 2025)
2027
Plánované dokončení
(18. 6. 2025)
77%
Podíl na železnicích
(3. 7. 2025)
1,05 mld. €
Česko na energetiku
(3. 7. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Vláda schválila úvěr EIB 65 mld. Kč na dopravní infrastrukturu
Srovnání před a po
Úvěr 65 mld. Kč nebyl vládou přijat
Vláda schválila přijetí úvěru 65 mld. Kč od Evropské investiční banky
Rozdělení prostředků z tohoto úvěru nebylo určeno
55 mld. Kč určeno na železniční projekty | 10 mld. Kč určeno na úsek 511 jihovýchodní části Pražského okruhu
Stavba úseku 511 byla zahájena na konci roku 2024
Úsek 511 dostane z úvěru 10 mld. Kč; dokončení plánováno na rok 2027
Do výzvy CEF byly podány žádosti (258 žádostí)
EU/Cef vybrala 94 dopravních projektů s alokací €2,8 mld.; 77 % prostředků jde na železnice; v Česku podpořeny projekty Správy železnic, ČD Cargo a ARRIVA včetně tratí Nezamyslice–Kojetín a Kojetín–Přerov a zavádění ETCS (formou grantů)
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

Martin Kupka
ministr dopravy"U každé tranše rozhoduje ministerstvo financí, zda má možnost pořídit financování laciněji, nebo zvolí úvěr od Evropské investiční banky,"

Martin Kupka
ministr dopravy"I proto chceme jít různými cestami,"

Lilyana Pavlovová
viceprezidentka EIB"přispět k bezpečnějším, ekologičtějším a spolehlivějším alternativám dopravy, ze kterých mohou čeští občané a podniky těžit. To je rovněž klíčem k udržitelnému a dlouhodobému hospodářskému a sociálnímu rozvoji,"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Kvíz: EIB půjčka 65 mld. Kč na rozvoj dopravy v ČR
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Evropská investiční banka
body of the European Union providing funding for projects fostering EU aims, both within and outside the EU
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:34:33