Investice do dopravní a energetické infrastruktury v ČR

Evropská unie investuje 2,8 miliardy eur do modernizace dopravy a energetiky

Mizící téma o společenských pravidlech

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Česká republika obdržela půjčku ve výši 65 miliard korun od Evropské investiční banky (EIB), která je zaměřena na rozvoj dopravní infrastruktury. Z této částky bude 55 miliard investováno do železničních projektů a zbytek do výstavby jihovýchodní části Pražského okruhu mezi dálnicemi D1 a D11. Ministr dopravy Martin Kupka uvedl, že půjčka nabízí výhodnější podmínky než další finanční alternativy. Stavba úseku Pražského okruhu, označovaného jako 511, začala na konci loňského roku a dokončení se plánuje na rok 2027[1].

Evropská unie také investuje miliardy koruny do modernizace dopravy a energetiky v ČR. Země získá prostředky z evropských fondů na rozvoj rychlé železnice a na skladování elektřiny z obnovitelných zdrojů. Tyto investice podporují přechod na udržitelnější a modernější infrastrukturní řešení v České republice[2].

Zdroje:

  1. Česko si půjčí 65 miliard na rozvoj dopravní infrastruktury, peníze půjdou do železnice i Pražského okruhu

  2. EU podpoří modernizaci dopravy a energetiky. V Česku půjdou peníze do rychlých vlaků nebo skladování elektřiny

Nejnovější
Evropská unie investuje 2,8 miliardy eur do modernizace dopravy a energetiky
03. 7. 2025: Česko získá miliardy korun z evropských fondů na rychlé železnice a skladování elektřiny z obnovitelných zdrojů.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Střední dopad
18. června 2025
U každé tranše rozhoduje ministerstvo financí, zda má možnost pořídit financování laciněji, nebo zvolí úvěr od Evropské investiční banky
2 Vysoký dopad
10. listopadu 2022
přispět k bezpečnějším, ekologičtějším a spolehlivějším alternativám dopravy, ze kterých mohou čeští občané a podniky těžit. To je rovněž klíčem k udržitelnému a dlouhodobému hospodářskému a sociálnímu rozvoji
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Správa železnic

Velká část půjčky a unijních grantů je určena na železniční projekty; Správa železnic je proto hlavním přímým příjemcem financí pro modernizaci tratí, ETCS a vysokorychlostní tratě. To podstatně zvýší její investiční kapacitu a technologické ambice.

Vláda České republiky

Schválení úvěru 65 miliard Kč od EIB dává státu levné financování pro rozsáhlé dopravní projekty a flexibilitu čerpání tranší podle tržních podmínek. To umožní urychlit modernizaci infrastruktury bez okamžitého výrazného navýšení běžného státního dluhu.

Ředitelství silnic a dálnic

Do úvěru je zahrnuta i část na silniční stavby (částka pro úsek Pražského okruhu), což zmírní tlak na státní rozpočet a urychlí dokončení rozestavěných dálničních úseků. To zvýší kapacity ŘSD pro realizaci plánovaných staveb.

Modernizační fond

Modernizační fond je klíčovým zdrojem doplňujícím unijní granty i půjčky pro energetické a dekarbonizační projekty, čímž podpoří skladování elektřiny, síťové investice a další projekty. Zvýší tak dostupnost financí pro přechod k nízkoemisní energetice.

Martin Kupka

Jako ministr dopravy získá nástroj (úvěr EIB) na financování železničních i silničních projektů včetně úseku Pražského okruhu; posílí to jeho schopnost prosazovat realizaci klíčových staveb. Konkrétní projekty mu dávají mandát k dalšímu pokračování ve výstavbě.

Evropská investiční banka (EIB)

Poskytováním výhodných dlouhodobých úvěrů EIB umožní financovat rozsáhlé dopravní projekty, spolufinancovat je a přilákat soukromé i komerční banky. Pro EIB jde o pokračování její role v ČR a rozšíření projektového portfolia v dopravě a energetice.

Železniční dopravci (České dráhy, ČD Cargo, Arriva atd.)

Dopravci budou financováním z EIB a unijních programů těžit prostřednictvím modernizace vozového parku, zavádění ETCS a vyšších kapacit tratí, což zlepší provozní parametry a konkurenční postavení železnice. To by mělo zvýšit nabídku a kvalitu železniční dopravy.

Čeští občané (spotřebitelé)

Investice do železnic a silnic by měly vést k bezpečnější, ekologičtější a spolehlivější dopravě, z níž budou občané i podniky přímo profitovat v podobě lepší mobility a nižších externalit.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI)

SFDI bude zapojen do spolufinancování infrastrukturních projektů spolu s úvěry EIB a evropskými fondy, což zvýší jeho schopnost krytí národních podílů a řízení většího objemu stavby. To zlepší plynulost čerpání a realizace projektů.

Kontext
Dříve jsme psali...
Vláda schválila půjčku 65 miliard od Evropské investiční banky na infrastrukturu
Česko si od Evropské investiční banky půjčí 65 miliard korun na železnici a Pražský okruh.  Kam peníze poputují?
Fakta
💰

65 mld. Kč

Půjčka od EIB
(18. 6. 2025)

💰

55 mld. Kč

Na železniční projekty
(18. 6. 2025)

💰

10 mld. Kč

Na úsek 511 okruhu
(18. 6. 2025)

📅

2027

Plánované dokončení
(18. 6. 2025)

📊

77%

Podíl na železnicích
(3. 7. 2025)

💰

1,05 mld. €

Česko na energetiku
(3. 7. 2025)

Události
Co a kdy?
rok 2024
Skupina Evropské investiční banky (EIB) podpořila v Česku projekty částkou 2,47 miliardy eur (62,6 miliardy korun).
rok 2024
Začala stavba úseku 511 jihovýchodní části Pražského okruhu, který propojí dálnice D1 a D11.
21. ledna 2025
Výzva programu CEF byla uzavřena; projekty byly vybírány z 258 žádostí.
rok 2027
Plánované dokončení úseku 511 jihovýchodní části Pražského okruhu.
Co to znamená
Co se děje

Vláda schválila úvěr EIB 65 mld. Kč na dopravní infrastrukturu

Srovnání před a po
💰 Schválení úvěru
PŘED

Úvěr 65 mld. Kč nebyl vládou přijat

PO

Vláda schválila přijetí úvěru 65 mld. Kč od Evropské investiční banky

📋 Rozdělení prostředků
PŘED

Rozdělení prostředků z tohoto úvěru nebylo určeno

PO

55 mld. Kč určeno na železniční projekty | 10 mld. Kč určeno na úsek 511 jihovýchodní části Pražského okruhu

📅 Pražský okruh (úsek 511)
PŘED

Stavba úseku 511 byla zahájena na konci roku 2024

PO

Úsek 511 dostane z úvěru 10 mld. Kč; dokončení plánováno na rok 2027

💰 EU granty pro dopravní projekty
PŘED

Do výzvy CEF byly podány žádosti (258 žádostí)

PO

EU/Cef vybrala 94 dopravních projektů s alokací €2,8 mld.; 77 % prostředků jde na železnice; v Česku podpořeny projekty Správy železnic, ČD Cargo a ARRIVA včetně tratí Nezamyslice–Kojetín a Kojetín–Přerov a zavádění ETCS (formou grantů)

Klíčové postavy
👤
Martin Kupka
ministr dopravy — oznámil a obhajoval využití úvěru, upřesnil části investic
🏛️
Evropská investiční banka (EIB)
věřitel — poskytuje dlouhodobý úvěr 65 mld. Kč
🏛️
Ministerstvo financí
rozhoduje o čerpání jednotlivých tranší úvěru podle trhu
Ještě není...
International Comparison
Řeklo se...
Přehled citací
Martin Kupka
Martin Kupka
ministr dopravy

"U každé tranše rozhoduje ministerstvo financí, zda má možnost pořídit financování laciněji, nebo zvolí úvěr od Evropské investiční banky,"

Martin Kupka
Martin Kupka
ministr dopravy

"I proto chceme jít různými cestami,"

Lilyana Pavlovová
Lilyana Pavlovová
viceprezidentka EIB

"přispět k bezpečnějším, ekologičtějším a spolehlivějším alternativám dopravy, ze kterých mohou čeští občané a podniky těžit. To je rovněž klíčem k udržitelnému a dlouhodobému hospodářskému a sociálnímu rozvoji,"

Jak šel čas
Historický kontext
⚠️
2002
Vládní objednávka výstavby dálnice D47 soukromému konsorciu (PPP)
V přehledu historie PPP uvádějí články, že v roce 2002 vláda svěřila výstavbu dálnice D47 izraelskému konsorciu bez standardního výběrového řízení.
Příklad problematické aplikace PPP v ČR, který později vedl k přehodnocení přístupu k partnerství veřejného a soukromého sektoru.
💥
2003
Zrušení smlouvy na D47 a zaplacení penále 635 mil. Kč
Kontextové zdroje vykazují, že v roce 2003 vláda vypověděla smlouvu na D47 a konsorciu byla vyplacena kompenzace 635 mil. Kč.
Upozornění na rizika kevěřených PPP projektů; posílilo opatrnost při následné přípravě PPP v ČR.
🇪🇺
1. května 2004
Česká republika vstoupila do Evropské unie
V článcích se uvádí, že vstup (1. května 2004) otevřel přístup k evropským fondům a programům pro financování dopravní infrastruktury.
Umožnil Česku žádat o dotace a další evropské zdroje na silnice a železnice (základ pro pozdější projekty a úvěry od EIB).
📦
rok 2007
Zahájení programového období EU 2007–2013 s významnou alokací pro dopravu
V textu se připomíná, že programové období 2007–2013 poskytlo Česku prostředky z Operačního programu Doprava (částka v článcích uváděna jako cca 5,77 mld. EUR).
Zvýšilo dostupnost evropských prostředků pro modernizaci dálnic a železnic v ČR.
💶
začátek roku 2015
Spuštění Investičního plánu pro Evropu ("Junckerův plán")
V kontextových textech je uvedeno, že plán funguje od začátku roku 2015 a že hlavní rolí je mobilizovat investice a využít EIB a EFSI k zárukám a úvěrům.
Vytvořil nástroj, přes který EIB a EU mohly nabízet dlouhodobé a výhodné záruky/půjčky pro infrastrukturní projekty včetně dopravy.
🗓️
rok 2021
Zahájení sedmiletého programového období EU 2021–2027 se zaměřením na 'Propojenější Evropu'
V kontextových článcích je zmíněno, že s rokem 2021 začalo nové sedmileté programové období, jehož prioritou je mimo jiné propojení a investice do železnic a transevropské sítě.
Založilo rámec pro nové výzvy a granty (např. OPD3, CEF) na modernizaci železniční infrastruktury a další dopravní projekty.
✍️
10. listopadu 2022
Podepsání memoranda mezi ministrem dopravy/ministrem financí a EIB o spolupráci na úvěrech pro železnici
Články uvádějí, že zástupci ministerstva dopravy a financí podepsali v Praze memorandum s EIB jako předstupeň konkrétních smluv; EIB měla podpořit vytvoření jednotného železničního rámce a investice do elektrifikace a digitalizace.
Umožnilo přípravu konkrétních úvěrů EIB pro modernizaci železniční sítě v Česku a stanovilo horizont využití těchto úvěrů (do roku 2027 podle textu).
🏦
rok 2024
Skupina EIB podpořila v Česku projekty za 2,47 mld. EUR (údaj za 'loni')
Aktuální texty konstatují, že 'loni' EIB v Česku podpořila projekty za 2,47 mld. EUR, což bylo meziročně o třetinu více než v roce 2023.
Doklad rostoucí angažovanosti EIB v ČR a zvýšení objemu úvěrové podpory projektů dopravy a energetiky.
meziročně o třetinu více než v roce 2023
🛣️
konec roku 2024
Zahájení stavby jihovýchodní části Pražského okruhu (úsek 511 mezi dálnicemi D1 a D11)
V souhrnu aktuálních článků je explicitně zmíněno, že stavba úseku 511 začala na konci roku 2024 a že část financování bude hrazena z úvěru EIB (část alokace určená na silniční projekty).
Spuštění stavebních prací na úseku 511; součást plánovaného rozvoje dopravní sítě financovaného kombinací evropských zdrojů a státních nástrojů.
🚄
21. ledna 2025
Uzavření výzvy Nástroje pro propojení Evropy (CEF) a výběr 94 dopravních projektů (alokace 2,8 mld. EUR)
V aktuálních textech je uvedeno, že projekty byly vybrány z 258 žádostí; 77 % prostředků má jít na železnice a mezi podporovanými projekty jsou i vysokorychlostní tratě a zavádění systému ETCS v ČR.
Přidělení grantů z CEF podpoří konkrétní železniční projekty v Česku (včetně rychlotratí a zabezpečovacích systémů).
rok 2027
Plánované dokončení úseku 511 Pražského okruhu
V souhrnu aktuálních článků je uvedeno, že dokončení stavby úseku 511 je plánováno na rok 2027.
Dokončení by mělo zajistit propojení D1 a D11 a přispět k dopravní dostupnosti v regionu; realizace závěrečné fáze závisí na průběhu staveb a financování.
Co to je?
Vysvětlení pojmů
Otestujte se
Kvíz: EIB půjčka 65 mld. Kč na rozvoj dopravy v ČR
Česko

stát ve střední Evropě

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

Kontinent: Evropa

Hlavní město: Praha

Rozloha: 78.87 tis. km²

Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Evropská investiční banka

body of the European Union providing funding for projects fostering EU aims, both within and outside the EU

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/European_Investment_Bank_logo.svg


Země: Lucembursko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/European_Investment_Bank_Headquarter_Building.jpg

Zaměstnanci: 3.45

Sídlo: Lucemburk

Web: http://www.eib.org

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:34:33