AI ve vzdělávacím systému a její vliv na děti

Spolu chce centrální AI model pro školy a omezení asistentů pedagoga

Mizící téma o společnosti a společenských pravidlech

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Umělá inteligence, obzvláště systémy jako ChatGPT, hraje významnou roli ve formování vztahů a myšlení dětí. Tyto systémy se staly běžnou součástí dětských pokojů, kde vedou soukromé rozhovory s dětmi mimo dohled rodičů. Teenageři často vnímají AI systémy jako přátele a důvěrníky, což může komplikovat jejich schopnost navazovat skutečné lidské vztahy [1]. K tomu koalice Spolu plánuje zavést centrální AI model pro školy, což má potenciál omezit práci asistentů pedagoga a posílit pravomoci ředitelů na úkor rodičů . Tento posun by mohl mít dalekosáhlé důsledky na výchovný a vzdělávací systém, přičemž důležitou otázkou zůstává dohled nad hodnotami, které jsou AI prostřednictvím interakcí s dětmi šířeny [1].

Zdroje:

  1. Tichý společník v dětském pokoji. Jak AI mění vztahy, o kterých rodiče nic netuší

  2. Tichý společník v dětském pokoji. Jak AI mění vztahy, o kterých rodiče nic netuší

Nejnovější
Spolu chce centrální AI model pro školy a omezení asistentů pedagoga
02. 9. 2025: Koalice Spolu chce zavést výukový model AI pro školy, omezit asistenty a posílit pravomoci ředitelů na úkor rodičů.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Střední dopad
24. ledna 2024
Byla to otevřená otázka, ale vzhledem k tomu, že My AI je hlavní nástroj umělé inteligence, který Snapchat nabízí, lze tyto dvě kategorie sečíst,
2 Střední dopad
24. ledna 2024
Otázkou zůstává, co všechno jim to přinese do života?
3 Vysoký dopad
27. prosince 2023
Z mého pohledu bychom se měli zaměřit v první řadě na proces učení,
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Děti / žáci

Děti jsou přímo vystavené intenzivnímu vlivu konverzačních AI; hrozí narušení sociálních vazeb, emoční závislost a formování hodnotových vzorců bez lidského dohledu. Dopad je rychlý a zasahuje rozvoj sociálních dovedností a kritického myšlení.

Učitelé

Učitelé získávají nástroje, které jim šetří čas (příprava, vyhodnocování), ale také čelí novým úkolům v oblasti ověřování, metodiky a boje proti zneužívání AI žáky. Dopad je významný — mění se role učitele směrem k metodickému vedení a ověřování výstupů AI.

Ministerstvo školství / tvůrci vzdělávacích politik

Ministerstva a legislativa jsou pod tlakem zavést standardy pro bezpečné a efektivní využívání AI ve školách; mají možnost přinést systémovou podporu, ale i nést politické a rozpočtové riziko. Dopad je zásadní pro systémové nastavení využívání AI ve vzdělávání.

Školní psychologové a speciální pedagogové

Odborníci ve školách čelí zvýšené poptávce kvůli psychickým dopadům interakcí dětí s AI; současně jejich financování a dostupnost mohou být ohroženy rozpočtovými škrty. Dopad je významný pro duševní zdraví žáků a inkluzivní podporu.

Poskytovatelé AI / technologické firmy

Firma vyvíjející konverzační a vzdělávací modely budou mít rostoucí tržní příležitosti, ale pod rostoucím tlakem regulace, bezpečnostních požadavků a veřejné odpovědnosti. Dopad je silný komerčně i reputačně.

Rodiče

Rodiče získávají nové starosti s dohledem, odpovědností a potřebou mediace používání AI u dětí; zároveň mohou nástroje využít jako pomůcku. Dopad je smíšený — zvyšuje se potřeba aktivního rodičovského zapojení a digitální gramotnosti.

Školy a zřizovatelé (obce, kraje)

Školy a jejich zřizovatelé čelí novým nákladům na digitalizaci a provoz AI řešení, přičemž se očekává jejich spolufinancování. Zároveň mohou získat státní podporu, ale rozpočtové tlaky ohrožují jiné služby.

Ředitelé škol

Ředitelé škol jsou na místě rozhodování o zavádění AI řešení a čelí provozním a metodickým výzvám; mnohé školy zatím nemají jasnou taktiku pro práci s AI. Dopad je organizačně a řídící, vyžaduje novou kompetenci vedení.

Kontext
Dříve jsme psali...
AI jako ChatGPT mění způsob navazování vztahů dětí bez vědomí rodičů
Děti navazují s AI důvěrné vztahy, které rodiče často vůbec nezaznamenají a nemohou ovlivnit.  Skrytý vliv v rodině
Fakta
📊

-5%

Snížení rozpočtu
(2. 9. 2025)

💰

jednotky mld.

Odhad nákladů na AI
(2. 9. 2025)

👤

Marek Výborný

Předseda KDU-ČSL
(2. 9. 2025)

🔄

omezení rodičů

Omezení pravomocí rodičů
(2. 9. 2025)

🔄

primární kotva

AI jako emoční opora
(1. 7. 2025)

Události
Co a kdy?
září 2025
V návrhu státního rozpočtu je pro školství přiděleno o necelých pět procent méně než loni (rok 2024).
Co to znamená
Co se děje

Spolu navrhuje státní centrální AI model pro školy a změny školství

Srovnání před a po
📋 Centrální výukový AI model
PŘED

Neexistoval jednotný státní centrální výukový model AI dostupný všem školám

PO

Koalice Spolu chce na ministerstvu školství vyvinout centrální výukový model AI dostupný žákům i učitelům

💰 Financování škol
PŘED

V návrhu státního rozpočtu je pro školství přiděleno o necelých 5 % méně než loni; financování psychologů, speciálních pedagogů a platů je ohroženo

PO

Spolu odhaduje náklady na centrální AI na jednotky miliard; financování bude částečně zatíženo zřizovateli (obce, kraje) a plánují se úspory digitalizací, slučováním škol a omezením asistentů pedagoga

👥 Pravomoci rodičů vs. odborníků
PŘED

Rodiče měli dosud větší možnost odmítnout vyšetření v pedagogicko‑psychologické poradně

PO

Spolu navrhuje omezit pravomoci rodičů (např. při odmítnutí vyšetření) a posílit rozhodování odborníků a ředitelů

📋 Rámcové programy a kompetence ředitelů
PŘED

Rámcové vzdělávací programy a pravomoci ředitelů (odměňování) byly nastaveny podle současných pravidel; druhý cizí jazyk mohl být v praxi povinný

PO

Spolu navrhuje úpravy RVP (např. druhý cizí jazyk volitelný) | větší kompetence ředitelů v odměňování učitelů a oživení kariérního řádu učitelů

Klíčové postavy
🏛️
Koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU‑ČSL)
Iniciátor/navrhovatel školské reformy a vývoje centrálního AI modelu
🏛️
Ministerstvo školství
Místo realizace: má vyvinout centrální výukový model AI
👤
Marek Výborný
Předseda KDU‑ČSL, odhad nákladů na centrální AI a mluvčí návrhu
Ještě není...
International Comparison
Řeklo se...
Přehled citací
Bohuslav Bohuněk
Bohuslav Bohuněk
mluvčí společnosti Scio

"Byla to otevřená otázka, ale vzhledem k tomu, že My AI je hlavní nástroj umělé inteligence, který Snapchat nabízí, lze tyto dvě kategorie sečíst,"

Petra Grabačová
Petra Grabačová
školní metodička prevence

"Otázkou zůstává, co všechno jim to přinese do života?"

Eva Nečasová
Eva Nečasová
zakladatelka iniciativy AI Dětem

"Z mého pohledu bychom se měli zaměřit v první řadě na proces učení,"

Jak šel čas
Historický kontext
🤖
listopad 2022
Spuštění ChatGPT (OpenAI) — masové zpřístupnění konverzačních AI
OpenAI spustila ChatGPT koncem listopadu 2022 a nástroj se velmi rychle rozšířil mezi uživateli včetně studentů a škol (hn_67696990; hn_67170110).
Urychlilo rozšíření konverzačních AI mezi žáky a studenty a zvýšilo používání chatbotů pro domácí úkoly, přípravu prací a podporu výuky. (hn_67170110; hn_67276340).
🔍
leden 2023
OpenAI zveřejnila první verzi nástroje na rozpoznání textů generovaných AI (klasifikátor)
OpenAI v lednu 2023 zpřístupnila klasifikátor určený k rozpoznání textů vytvořených umělou inteligencí (hn_67170110).
Nízká přesnost klasifikátoru (uvedená úspěšnost ~26 % pro angličtinu) vyvolala pochybnosti o spolehlivosti automatických metod detekce textů z AI a komplikovala debatu o odhalování podvodů ve školách (hn_67170110; hn_67249220).
⚖️
rok 2024
Přijetí evropského právního rámce pro AI (nařízení 2024/1689)
Evropská unie přijala nařízení o umělé inteligenci (označené v textech jako nařízení 2024/1689), které zavádí pravidla pro poskytovatele AI a požadavky na transparentnost (hn_67757690).
Vytvořilo právní základ pro regulaci poskytovatelů AI; stanovilo požadavky, jež budou mít dopad na nasazování AI v institucích včetně škol (transparentnost, dokumentace chování modelů) (hn_67757690; hn_67779730).
📜
2. srpna 2026
Plná účinnost AI Aktu v EU — závazné požadavky na poskytovatele GPAI
Texty uvádějí, že AI Akt (právní rámec EU) má nabýt plné účinnosti 2. srpna 2026, což klade povinnosti na poskytovatele obecných modelů AI (GPAI) (hn_67779730).
Po vstupu v platnost budou modely jako ty navrhované pro školy podléhat závazným požadavkům (dohled, transparentnost, testování), což ovlivní návrhy centrálních školních AI systémů i dohled nad hodnotami, které AI u žáků šíří (hn_67779730; topicSummary).
Co to je?
Vysvětlení pojmů

💡
Co to je

Umělá inteligence (zkráceně AI) je obor informatiky, který vytváří počítačové systémy schopné řešit složité úkoly podobně jako lidský mozek. Tyto systémy dokáží rozpoznávat obrazy, zpracovávat text nebo řeč a řešit komplexní problémy na základě analýzy dat.

⚙️
Jak to funguje

AI využívá různé metody, především strojové učení a neuronové sítě. Systémy se učí rozpoznávat vzory v datech a vytvářet si vlastní pravidla pro řešení úkolů. Mohou být úzce zaměřené na jeden typ úlohy (jako virtuální asistenti) nebo komplexnější pro řešení různorodých problémů.

📝
Proč je důležité

Umělá inteligence nám pomáhá v mnoha oblastech - usnadňuje práci, zlepšuje medicínu nebo dokáže předpovídat počasí. Ale protože se učí z dat, může někdy chybovat nebo být nespravedlivá, proto je důležité ji správně řídit a sledovat její dopady na společnost.

ChatGPT

Expertní systém implementující prvky umělé inteligence vytvořený neziskovou organizací (výzkumnou laboratoří) OpenAI v roce 2022.

Data pocházejí z datové položky WikiData

Otestujte se
Kvíz: Umělá inteligence, děti a školy
SPOLU

volební koalice v Česku

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/SPOLU-kampan-2025.png


Země: Česko

Web: https://www.spolu25.cz

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 4:23:00