Umělá inteligence (zkráceně AI) je obor informatiky, který vytváří počítačové systémy schopné řešit složité úkoly podobně jako lidský mozek. Tyto systémy dokáží rozpoznávat obrazy, zpracovávat text nebo řeč a řešit komplexní problémy na základě analýzy dat.
AI ve vzdělávacím systému a její vliv na děti
Spolu chce centrální AI model pro školy a omezení asistentů pedagoga
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Umělá inteligence, obzvláště systémy jako ChatGPT, hraje významnou roli ve formování vztahů a myšlení dětí. Tyto systémy se staly běžnou součástí dětských pokojů, kde vedou soukromé rozhovory s dětmi mimo dohled rodičů. Teenageři často vnímají AI systémy jako přátele a důvěrníky, což může komplikovat jejich schopnost navazovat skutečné lidské vztahy [1]. K tomu koalice Spolu plánuje zavést centrální AI model pro školy, což má potenciál omezit práci asistentů pedagoga a posílit pravomoci ředitelů na úkor rodičů . Tento posun by mohl mít dalekosáhlé důsledky na výchovný a vzdělávací systém, přičemž důležitou otázkou zůstává dohled nad hodnotami, které jsou AI prostřednictvím interakcí s dětmi šířeny [1].
Zdroje:
Spolu chce centrální AI model pro školy a omezení asistentů pedagoga

Přehled citací
Byla to otevřená otázka, ale vzhledem k tomu, že My AI je hlavní nástroj umělé inteligence, který Snapchat nabízí, lze tyto dvě kategorie sečíst,
Otázkou zůstává, co všechno jim to přinese do života?
Z mého pohledu bychom se měli zaměřit v první řadě na proces učení,
Kdo si polepší, kdo tratí?
Děti / žáci
Děti jsou přímo vystavené intenzivnímu vlivu konverzačních AI; hrozí narušení sociálních vazeb, emoční závislost a formování hodnotových vzorců bez lidského dohledu. Dopad je rychlý a zasahuje rozvoj sociálních dovedností a kritického myšlení.
Učitelé
Učitelé získávají nástroje, které jim šetří čas (příprava, vyhodnocování), ale také čelí novým úkolům v oblasti ověřování, metodiky a boje proti zneužívání AI žáky. Dopad je významný — mění se role učitele směrem k metodickému vedení a ověřování výstupů AI.
Ministerstvo školství / tvůrci vzdělávacích politik
Ministerstva a legislativa jsou pod tlakem zavést standardy pro bezpečné a efektivní využívání AI ve školách; mají možnost přinést systémovou podporu, ale i nést politické a rozpočtové riziko. Dopad je zásadní pro systémové nastavení využívání AI ve vzdělávání.
Školní psychologové a speciální pedagogové
Odborníci ve školách čelí zvýšené poptávce kvůli psychickým dopadům interakcí dětí s AI; současně jejich financování a dostupnost mohou být ohroženy rozpočtovými škrty. Dopad je významný pro duševní zdraví žáků a inkluzivní podporu.
Poskytovatelé AI / technologické firmy
Firma vyvíjející konverzační a vzdělávací modely budou mít rostoucí tržní příležitosti, ale pod rostoucím tlakem regulace, bezpečnostních požadavků a veřejné odpovědnosti. Dopad je silný komerčně i reputačně.
Rodiče
Rodiče získávají nové starosti s dohledem, odpovědností a potřebou mediace používání AI u dětí; zároveň mohou nástroje využít jako pomůcku. Dopad je smíšený — zvyšuje se potřeba aktivního rodičovského zapojení a digitální gramotnosti.
Školy a zřizovatelé (obce, kraje)
Školy a jejich zřizovatelé čelí novým nákladům na digitalizaci a provoz AI řešení, přičemž se očekává jejich spolufinancování. Zároveň mohou získat státní podporu, ale rozpočtové tlaky ohrožují jiné služby.
Ředitelé škol
Ředitelé škol jsou na místě rozhodování o zavádění AI řešení a čelí provozním a metodickým výzvám; mnohé školy zatím nemají jasnou taktiku pro práci s AI. Dopad je organizačně a řídící, vyžaduje novou kompetenci vedení.
Dříve jsme psali...
AI jako ChatGPT mění způsob navazování vztahů dětí bez vědomí rodičů

-5%
Snížení rozpočtu
(2. 9. 2025)
jednotky mld.
Odhad nákladů na AI
(2. 9. 2025)
Marek Výborný
Předseda KDU-ČSL
(2. 9. 2025)
omezení rodičů
Omezení pravomocí rodičů
(2. 9. 2025)
primární kotva
AI jako emoční opora
(1. 7. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Spolu navrhuje státní centrální AI model pro školy a změny školství
Srovnání před a po
Neexistoval jednotný státní centrální výukový model AI dostupný všem školám
Koalice Spolu chce na ministerstvu školství vyvinout centrální výukový model AI dostupný žákům i učitelům
V návrhu státního rozpočtu je pro školství přiděleno o necelých 5 % méně než loni; financování psychologů, speciálních pedagogů a platů je ohroženo
Spolu odhaduje náklady na centrální AI na jednotky miliard; financování bude částečně zatíženo zřizovateli (obce, kraje) a plánují se úspory digitalizací, slučováním škol a omezením asistentů pedagoga
Rodiče měli dosud větší možnost odmítnout vyšetření v pedagogicko‑psychologické poradně
Spolu navrhuje omezit pravomoci rodičů (např. při odmítnutí vyšetření) a posílit rozhodování odborníků a ředitelů
Rámcové vzdělávací programy a pravomoci ředitelů (odměňování) byly nastaveny podle současných pravidel; druhý cizí jazyk mohl být v praxi povinný
Spolu navrhuje úpravy RVP (např. druhý cizí jazyk volitelný) | větší kompetence ředitelů v odměňování učitelů a oživení kariérního řádu učitelů
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

Bohuslav Bohuněk
mluvčí společnosti Scio"Byla to otevřená otázka, ale vzhledem k tomu, že My AI je hlavní nástroj umělé inteligence, který Snapchat nabízí, lze tyto dvě kategorie sečíst,"

Petra Grabačová
školní metodička prevence"Otázkou zůstává, co všechno jim to přinese do života?"

Eva Nečasová
zakladatelka iniciativy AI Dětem"Z mého pohledu bychom se měli zaměřit v první řadě na proces učení,"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
AI využívá různé metody, především strojové učení a neuronové sítě. Systémy se učí rozpoznávat vzory v datech a vytvářet si vlastní pravidla pro řešení úkolů. Mohou být úzce zaměřené na jeden typ úlohy (jako virtuální asistenti) nebo komplexnější pro řešení různorodých problémů.
Proč je důležité
Umělá inteligence nám pomáhá v mnoha oblastech - usnadňuje práci, zlepšuje medicínu nebo dokáže předpovídat počasí. Ale protože se učí z dat, může někdy chybovat nebo být nespravedlivá, proto je důležité ji správně řídit a sledovat její dopady na společnost.
ChatGPT
Expertní systém implementující prvky umělé inteligence vytvořený neziskovou organizací (výzkumnou laboratoří) OpenAI v roce 2022.
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: Umělá inteligence, děti a školy
SPOLU
volební koalice v Česku
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 4:23:00