Změny ve vedení Stellantis a Porsche

Oliver Blume po deseti letech opustí vedení Porsche, zůstane šéfem koncernu Volkswagen.

Mizící téma o firmě a odvětví

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Automobilová skupina Stellantis jmenovala Antonia Filosu novým generálním ředitelem po Carlosi Tavaresovi, který odešel z funkce kvůli kritice spojené s poklesem zisků a tržeb. Tavares opustil pozici v prosinci poté, co Stellantisu v loňském roce klesl čistý zisk o 70 procent na 5,5 miliardy eur[1]. Filosa se nyní zaměřuje na řešení poklesu prodejů v USA a nadbytečných výrobních kapacit v Evropě s cílem zastavit propad prodejů a zisků Stellantisu a zlepšit vztahy s vládami i dealery[2]. Stellantis, vzniklý v roce 2021 fúzí Fiat Chrysler Automobiles a PSA, čelí výzvám v optimalizaci provozních nákladů a zefektivnění výroby[1].

Paralelně se v automobilovém průmyslu odehrávají další manažerské změny. Oliver Blume, současný šéf Porsche a koncernu Volkswagen, oznámil, že na začátku roku 2026 opustí vedení Porsche v reakci na kritiku jeho dvojrole a poklesu výkonu značky Porsche[3]. Zůstane však ve vedení koncernu Volkswagen.

Zdroje:

  1. Stellantis má nového šéfa. Itala, který řídí její byznys v Americe

  2. Automobilový "multitalent" rozkročený mezi Evropou a Amerikou. Kdo je muž, který má zastavit pád Stellantisu

  3. Stellantis má nového šéfa. Itala, který řídí její byznys v Americe

Nejnovější
Oliver Blume po deseti letech opustí vedení Porsche, zůstane šéfem koncernu Volkswagen.
27. 8. 2025: Blume skončí jako šéf Porsche na začátku roku 2026 kvůli kritizované dvojroli a poklesu výsledků značky.
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Stellantis

Koncern čelí zásadnímu poklesu ziskovosti a tržeb, což vyžaduje hluboká restrukturalizační opatření a zvyšuje riziko škrtů nebo prodeje aktiv. Dopad je přímý a zásadní pro celou skupinu.

Antonio Filosa

Jmenování Filosy přináší zvýšenou odpovědnost a tlak—má za úkol zastavit propad, restrukturalizovat portfolio značek a zlepšit vztahy s vládami. Pro něj osobně jde o vysoké riziko úspěchu i reputace.

John Elkann

Jako předseda a dočasný vůdce má větší kontrolu nad běžícím procesem řízení a výběrem nového vedení, což posiluje jeho vliv na strategii firmy. Krátkodobě nese i vyšší odpovědnost za stabilizaci koncernu.

Carlos Tavares

Bývalý generální ředitel byl definitivně odvolán a ztratil vedení koncernu, což znamená výrazný profesní a reputační zásah. Jeho odchod odstartoval řetězec změn ve vedení.

Američtí dealeři Stellantisu

Dealery v USA výrazně zasáhl pokles prodejů a přebytek skladových zásob; požadují větší slevy a změny v přístupu společnosti. Situace ohrožuje jejich tržby a vztahy se skupinou.

Značky Alfa Romeo, Lancia a DS

Menší prémiové a specializované značky jsou identifikované jako zranitelné a mohou čelit omezení investic, restrukturalizaci nebo vyřazení z portfolia. Jejich budoucnost je nejistá v kontextu konsolidace.

Exor (rodina Agnelli)

Hlavní akcionář čelí poklesu hodnoty investice a zvýšenému tlaku na personální a strategická řešení; jeho postoj ovlivnil i předčasný odchod předchozího šéfa. Exor tak nese zvýšené riziko kapitálových ztrát a reputační zátěže.

Zaměstnanci italských továren (odbory)

Nízké vytížení továren v Itálii a tlak na úspory zvyšují riziko omezení výroby nebo propouštění; silné odbory a vazby na stát ale také brzdí rychlé kroky vedení. Dopad je značný pro pracovní místa a místní ekonomiky.

Vlády Itálie a Francie

Obě vlády jsou vystaveny tlaku kvůli potenciálním omezením investic a ztrátě pracovních míst; usilují o zajištění domácích závodů a investic. Jejich postoj může ovlivnit strategická rozhodnutí koncernu.

Kontext
Dříve jsme psali...
Antonio Filosa se stane novým generálním ředitelem automobilky Stellantis a má napravit propad firmy
Antonio Filosa má za úkol zastavit propad prodejů a zisků Stellantisu a zlepšit vztahy s vládami i dealery.  Kdo je Filosa?
Automobilku Stellantis povede Antonio Filosa, střídá kritizovaného Tavarese
Italský manažer Antonio Filosa, který dosud řídil americké aktivity Stellantisu, se 23. června stane novým generálním ředitelem celé automobilové skupiny.  Zvládne nástupce krizi?
Profil
Porsche — synonymum sportovního výkonu a kvality

Porsche AG (Dr. Ing. h.c. F. Porsche Aktiengesellschaft) je německý výrobce sportovních automobilů založený v roce 1931 Ferdinandem Porschem; od roku 2009 je součástí koncernu Volkswagen. Společnost si vybudovala pověst výrobce špičkových vozů, které kombinují vysoký výkon, spolehlivost a vhodnost pro každodenní použití.

Současná modelová řada zahrnuje otevřené a kupé 718 (Boxster a Cayman), legendární 911, sedan a kombi Panamera, SUV Macan a Cayenne a plně elektrický Taycan; nejznámějším a nejvíce definujícím modelem značky je 911. Porsche patří k průkopníkům přeplňování, například použití nastavitelné geometrie lopatek turba v benzínových motorech.

Historie značky sahá k prototypu Porsche 64 z roku 1938 a k prvnímu sériovému vozu Porsche 356 z roku 1948; model 911 byl představen v roce 1963 a po generacích zůstal stěžejním produktem firmy. Centrála a hlavní závod sídlí ve Stuttgart‑Zuffenhausenu, velká část výroby zůstává v Německu a pro modely Cayenne a Carrera GT byla postavena továrna v Lipsku; některé Boxstery a Caymany se vyrábějí ve finském Valmetu a větší část vozů Cayenne se staví na Slovensku. Porsche poskytovalo technické konzultace jiným automobilkám, angažuje se v motorsportu a v roce 2019 představilo osmou generaci série 911 Carrera; od roku 2021 je spoluvlastníkem firmy Bugatti Rimac. Hlavním konkurentem je Ferrari, mezi další soupeře patří Lamborghini, Aston Martin, Mercedes‑Benz, Maserati a BMW.

Jak šel čas
Historický kontext
🤝
leden 2021
Vznik skupiny Stellantis spojením Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a PSA
Fúze PSA a FCA vytvořila nový koncern sdružující 14 značek.
Vznikla čtvrtá největší automobilka na světě a očekávaly se úspory nákladů a společné investice do elektromobility. Díky fúzi se očekávaly úspory nákladů až 5 miliard eur ročně, zejména v oblasti vývoje elektromobilů a softwaru. Koncern se stal čtvrtým největším výrobcem automobilů na světě s ročním prodejem téměř osmi milionů aut (podle roku 2019). Spojení mělo také pomoci řešit geografické riziko, neboť PSA prodávala většinu aut v Evropě, zatímco FCA byla závislá na Severní Americe. Carlos Tavares, šéf PSA, se stal hlavou celého Stellantisu a slíbil zachovat všech 14 značek. Akcionáři schválili fúzi v hodnotě 38 miliard dolarů, kterou před Vánoci schválila Evropská komise. Stellantis byl registrován v Amsterdamu a s jeho akciemi se začalo obchodovat na burzách v Paříži, Miláně a New Yorku. Největším akcionářem se 14,4 % se stala italská rodina Agnelliových, Peugeotovým připadlo 7,2 % a francouzské vládě 6,2 %.
👔
září 2022
Oliver Blume převzal dvojí roli: šéf Porsche a zároveň šéf koncernu Volkswagen
Blume od září 2022 zastával oba nejvyšší výkonné posty současně. Tento souběh funkcí byl kritizován investory a odborníky, kteří poukazovali na možné oslabení nezávislosti Porsche a porušení pravidel corporate governance. Blume si ponechal vedení Porsche i po jmenování do čela Volkswagenu, údajně proto, aby mohl přímo řídit vývoj luxusních sportovních aut. Kritika zesílila kvůli poklesu finančních výsledků Porsche a celého koncernu VW.
Dvojrole byla dlouhodobě kritizována a spojena s nárůstem tlaku na změny v řízení Porsche a VW. Investoři vyjadřovali obavy z oslabení nezávislosti Porsche a z dopadu na akciový kurz. Kritika zesílila kvůli poklesu finančních výsledků Porsche, včetně poklesu provozní marže, prodejů a provozního zisku. To vedlo k tlaku na Blumeho, aby se vzdal jedné z rolí, a k hledání jeho nástupce ve vedení Porsche.
📉
rok 2024
Stellantis vykázal výrazný pokles výsledků za rok 2024 (čistý zisk i tržby)
V roce 2024 se podle článků čistý zisk propadl o 70 % na 5,5 miliardy eur a tržby klesly o 17 % na 156,9 miliardy eur. Tento pokles výkonnosti byl způsoben několika faktory, včetně poklesu prodejů ve Spojených státech, kde situaci komplikovala Trumpova celní politika, a nadbytečných výrobních kapacit v Evropě, kde firma čelila sílící konkurenci čínských výrobců. Tavares čelil kritice kvůli klesajícím ekonomickým výsledkům a neshodám s akcionáři ohledně reakce na pokles prodejů v USA a Evropě.
Horší hospodářské výsledky jsou v textech spojovány s tlakem na vedení a s následnými personálními změnami ve vedení Stellantisu. Carlos Tavares čelil kritice a neshodám s akcionáři, což vedlo k jeho prosincovému odchodu z funkce generálního ředitele. Dočasné vedení převzal John Elkann a firma zahájila proces výběru nového šéfa. Nový generální ředitel Antonio Filosa má za úkol řešit pokles prodejů v USA, nadbytečné výrobní kapacity v Evropě a prověřit portfolio 14 značek, stejně jako zlepšit vztahy s vládami a dealery.
🚪
prosinec 2024
Carlos Tavares odstoupil z funkce generálního ředitele Stellantisu
V článcích se uvádí, že Tavares na konci roku rezignoval/odešel z vedení skupiny po neshodách a kritice související s výsledky. Jeho odchod přišel za rostoucího napětí mezi ním a dalšími členy představenstva ohledně reakce na pokles prodejů v USA a Evropě. Tavares byl kritizován za zaměření na krátkodobé cíle a za to, že nedokázal zvrátit propad tržeb a zisků. Jeho rezignace byla oficiálně podána, ale zjevně vynucená, neboť měl smlouvu do konce roku 2025 a ještě před pár týdny dával najevo, že odchod do důchodu nemíní urychlovat. Cena akcií Stellantisu klesla od začátku roku o 40 %.
Dočasné vedení převzal předseda představenstva John Elkann; firma zahájila proces výběru nového šéfa. Elkann převzal vedení po prosincovém odchodu Carlose Tavarese. Proces výběru nového výkonného ředitele byl zahájen a měl být dokončen v první polovině příštího roku. Antonio Filosa byl jmenován novým generálním ředitelem s nástupem 23. června 2025.
👤
23. června 2025
Antonio Filosa má nastoupit do funkce generálního ředitele Stellantisu
Filosa, dosud šéf severoamerických aktivit, byl jmenován a podle textu nastoupí 23. června 2025. Do té doby firmu dočasně řídí John Elkann. Filosa má dlouholeté zkušenosti v koncernu a přebírá firmu v době, kdy čelí výraznému poklesu tržeb a čistého zisku za rok 2024. Jeho jmenování je reakcí na kritiku předchozího vedení a potřebu řešit aktuální problémy automobilky.
Filosa má řešit pokles prodejů v USA, nadbytečné výrobní kapacity v Evropě a prověřit portfolio 14 značek; v textech se rovněž uvádí plány na zlepšení vztahů s vládami a dealery. Konkrétně má řešit pokles prodejů ve Spojených státech, kde situaci komplikuje Trumpova celní politika, a nadbytečné výrobní kapacity v Evropě, kde firma čelí sílící konkurenci čínských výrobců. Filosa plánuje důkladně prověřit celé portfolio 14 značek a již zahájil spanilou jízdu po evropských továrnách, aby upevnil vztahy se šéfy značek a zaměstnanci. Očekává se také vstřícnější přístup k dealerům v USA.
💶
rok 2026
Stellantis slíbil investici 2 miliardy eur v Itálii
Stellantis slíbil v roce 2026 investovat v Itálii dvě miliardy eur na modernizaci výroby, včetně nové generace Fiatu 500e. Tento slib přichází v době, kdy se firma potýká s nadbytečnými výrobními kapacitami v Evropě a kritikou ohledně nedostatečných investic v Itálii a Francii. Nový generální ředitel Antonio Filosa má za úkol zlepšit vztahy s vládami a podpořit výrobu v klíčových zemích.
Investice je prezentována jako krok k modernizaci a podpoře výroby v Itálii. Cílem je zvýšit a modernizovat výrobu, včetně zavedení nové generace Fiatu 500e. Tento krok má pomoci řešit problémy s nadbytečnými kapacitami a zlepšit vztahy s italskou vládou, která kritizovala nedostatečné investice a přesun výroby do zemí s levnější pracovní silou.
🔄
začátek roku 2026
Oliver Blume opustí vedení Porsche (zůstane v čele koncernu Volkswagen)
Blume odejde z vedení Porsche na začátku roku 2026; změny měly být oficiálně oznámeny na podzim předcházejícího roku. Odchod je v textech vysvětlován kritikou dvojí role Blumeho a poklesem výsledků značky Porsche. Kritika dvojrole zesílila kvůli poklesu finančních výsledků Porsche, kde provozní marže v prvním pololetí klesla na 5,2 %, prodeje spadly na 135 tisíc aut a provozní zisk meziročně klesl o 71 % na 800 milionů eur. Celý koncern VW zaznamenal pokles provozního zisku o 33 % na 6,7 miliardy eur. Porsche navíc čelí propadu prodejů v Číně a vysokým dovozním clům v USA.
Porsche hledá nástupce; odchod je v textech vysvětlován kritikou dvojí role Blumeho a poklesem výsledků značky Porsche. O Blumeho nástupci se vedou spory mezi vedením, dozorčí radou a vlastnickými rodinami. Mezi kandidáty se spekuluje o Klausi Zellmerovi, šéfovi Škody Auto, nebo Gernotu Döllnerovi, šéfovi Audi. Blume se má soustředit na řízení celého koncernu Volkswagen.
Otestujte se
Kvíz: Vedení Stellantisu a změny v automobilovém průmyslu
Porsche

německý výrobce automobilů

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/Newporschecrest.jpg


Země: Německo

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/Porsche_AG_-_panoramio.jpg

Založil: Ferdinand Porsche

CEO: Oliver Blume (2015 - dosud)

Zaměstnanci: 37 (leden 2021)

Sídlo: Stuttgart

Výnosy: 33.14 mld. (leden 2021)

Čistý zisk: 4.07 mld. (leden 2021)

Bilance: 51.38 mld. (31. prosince 2021)

Web: https://www.porsche.com

Data pocházejí z datové položky WikiData

Stellantis

Francouzsko-italsko-americká automobilová skupina

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dd/Stellantis.svg


Země: Nizozemsko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Zuidtoren_Hoofddorp.jpg

Zaměstnanci: 258.27 (31. prosince 2023)

Sídlo: Amsterdam

Web: https://www.stellantis.com/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Volkswagen

značka automobilů Volkswagen AG

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/Volkswagen_logo_2019.svg


Země: Německo

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/71/Wolfsburg_VW-Werk.jpg

Založil: German Labor Front

CEO: Thomas Schäfer (1. července 2022 - dosud)

Sídlo: Wolfsburg

Výnosy: 322.28 mld. (2023)

Čistý zisk: 17.93 mld. (2023)

Web: https://www.vw.com/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 0:47:52