Diplomatický vliv Číny skrze půjčky

Chudé země dluží Číně přes 480 miliard, letos musí splatit rekordní částku

Uzavřené téma o politice a ekonomice

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Chudé země celosvětově dluží Číně více než 480 miliard dolarů, přičemž v roce 2023 musí splatit rekordní částku 22 miliard dolarů. Z analýzy 120 rozvojových zemí vyplývá, že 54 z nich má větší dluh vůči Číně než vůči západním věřitelům sdruženým v Pařížském klubu. Čína využívá půjčky jako nástroj diplomacie, kdy několik zemí po přijetí čínských peněz přestalo uznávat nezávislost Tchaj-wanu. Novými příjemci čínských půjček jsou především sousední státy a země bohaté na strategické kovy.

Zdroje:

    Nejnovější
    Chudé země dluží Číně přes 480 miliard, letos musí splatit rekordní částku
    28. 5. 2025: Více než 50 rozvojových zemí dluží více Číně než západním věřitelům, přičemž letos musí nejchudší státy Pekingu splatit 22 miliard dolarů.
    Řeklo se...
    Přehled citací
    1 Vysoký dopad
    28. května 2025
    Peking podle analýzy využívá půjčky jako nástroj, jak přesvědčit ostatní země, aby přijaly jeho politiku jednotné Číny.
    2 Vysoký dopad
    28. května 2025
    Role asijské velmoci v rozvojovém světě se tím podle analýzy změnila a chudé země tak místo nových čínských půjček splácejí Pekingu své dosavadní dluhy.
    3 Vysoký dopad
    28. května 2025
    Z dostupných dat 120 rozvojových zemí vyplývá, že 54 z nich dluží více Číně než Pařížskému klubu, který zahrnuje všechny hlavní západní věřitele zadlužených států. To znamená, že rozvojové země nyní méně obchodují se Západem a ten jim také méně poskytuje pomoc, což ale podkopává jeho vliv, uvádí zpráva.
    Dopady
    Kdo si polepší, kdo tratí?

    Zadlužené rozvojové země

    Mnohé rozvojové země se kvůli čínským úvěrům dostávají do dlouhodobé zadluženosti a ztráty manévrovací schopnosti v hospodářské i zahraniční politice. To zhoršuje jejich fiskální stabilitu a možnost restrukturalizace dluhů.

    Srí Lanka

    Srí Lanka je často uváděna jako příklad „dluhové pasti“ – ztráta kontroly nad strategickou infrastrukturou po neschopnosti splácet vedla k dlouhodobým závazkům vůči čínským subjektům. To představuje zásadní suverenitní a ekonomické riziko.

    Černá Hora

    Černá Hora akumulovala velký dluh vůči čínským věřitelům kvůli infrastrukturním projektům, což vedlo k žádosti o pomoci od EU a politickému tlaku. To oslabuje veřejné finance a zvyšuje vnější závislost státu.

    Pákistán

    Pákistán čelí problémům se splácením čínských půjček spojených s energetickými projekty, což zatěžuje veřejné finance a způsobuje ekonomické napětí. To omezuje flexibilitu v energetické politice a státním rozpočtu.

    Místní komunity a životní prostředí v dlužnických zemích

    Infrastrukturní projekty financované čínskými subjekty mohou způsobit ekologické škody a sociální dopady na místní komunity, včetně ztráty chráněných území. To oslabuje místní socioekonomickou stabilitu a důvěru v projekty.

    Čína

    Čína získala geopolitický vliv prostřednictvím půjček a infrastrukturních projektů, nyní však čelí dilematům při vymáhání dluhů bez poškození vztahů s dlužníky. Z dlouhodobého hlediska riziko reputačních a politických nákladů roste.

    Čínské státní firmy (včetně Exim Bank)

    Čínské státní firmy a banky získávají kontrakty a výnosy z financování infrastrukturních projektů v zahraničí, čímž rozšiřují ekonomický a politický dosah Číny. Současně však nesou riziko nespolehlivých splátek a reputačního rizika.

    Evropská komise

    Evropská komise je vystavena tlaku pomáhat zemím postiženým čínským zadlužením a zároveň řešit geopolitické důsledky rostoucího čínského vlivu v sousedních regionech. To zvyšuje diplomatické a rozpočtové nároky Unie.

    Pařížský klub / západní věřitelé

    Vyloučení čínských půjček z pravidel Pařížského klubu oslabuje tradiční mechanismy restrukturalizace dluhů a komplikuje koordinaci věřitelů. To zvyšuje nejistotu při řešení zadluženosti rozvojových zemí.

    Kontext
    Dříve jsme psali...
    Fakta
    👤

    Si Ťin-pching

    Zahájil iniciativu
    (28. 5. 2025)

    📅

    2013

    Rok zahájení iniciativy
    (28. 5. 2025)

    📊

    60+ z 120

    Dluží víc Číně než Západu
    (28. 5. 2025)

    🔄

    5 zemí / 18m

    Přestaly uznávat Tchaj-wan
    (28. 5. 2025)

    🔄

    věřitel

    Přechod na věřitele
    (28. 5. 2025)

    Ještě není...
    International Comparison
    Jak šel čas
    Historický kontext
    🇺🇸
    rok 1995
    Spojené státy použily praxi, kdy věřitel kontroluje peníze dlužníka, naposledy při půjčce Mexiku
    Zmíněno jako historický příklad podobné praxe kontroly plateb a účtů dlužníka
    Ukazuje, že praktiky omezující kontrolu dlužníka měly i dřívější precedent v moderní éře
    📄
    rok 2000
    Čínské státní firmy od roku 2000 podepsaly podle odhadů zhruba dva tisíce smluv o půjčkách
    Autoři studie uvedli, že analyzovaný vzorek 100 smluv představuje jen malou část celého objemu od roku 2000
    Naznačuje rozsah čínského půjčování vládám a obtížnost úplného zmapování dluhů vůči Číně
    🛤️
    rok 2013
    Zahájení iniciativy Nová hedvábná stezka (Belt and Road Initiative) prezidentem Si Ťin-pchingem
    Iniciativa měla za cíl posílit vliv Číny v Africe, Asii a Evropě skrze financování infrastrukturních projektů
    Vedla k rozsáhlému financování infrastrukturních projektů čínskými půjčkami; podle současných textů se role postupně mění směrem k věřiteli očekávajícímu splátky
    🚧
    rok 2015
    Od roku 2015 staví čínská firma CRBC dálnici v Černé Hoře financovanou čínskou Exim bankou
    Projekt je uváděn v článku jako příklad čínských infrastrukturních investic financovaných půjčkami
    V článku se uvádí environmentální škody v údolí řeky Tara, zpoždění v harmonogramu a dluh Černé Hory vůči věřiteli (v textu zmíněna částka jedna miliarda eur)
    rok 2017
    Srí Lanka v roce 2017 podle článku nebyla schopna splácet dluhy spojené s přístavem Hambantota
    Přístav Hambantota je v textu uváděn jako příklad možné „dluhové pasti“ spojené s čínskými půjčkami a podmínkami smluv
    Vedlo to k následnému převodu kontroly nad přístavem Číně (viz rok 2018)
    🇨🇳⚓
    rok 2018
    Od roku 2018 kontroluje přístav Hambantota čínská státní firma CMPH
    Po problémech se splácením dlužných závazků převzala čínská firma kontrolu nad přístavem; v textu je uvedeno i poskytnutí daňových výhod na 32 let pro čínské subjekty v přístavu
    Převod kontroly slouží v článku jako ilustrace následků nesplácení čínských půjček a možného dlouhodobého vlivu věřitele
    💰
    rok 2023
    V roce 2023 musí rozvojové (chudé) země podle shrnutí splatit rekordních 22 miliard dolarů Číně
    Uvádí se v souhrnu tématu jako data o splatných částkách dluhů vůči Číně v konkrétním roce
    Zvýšená splátková zátěž v roce 2023 pro řadu rozvojových zemí
    Co to je?
    Vysvětlení pojmů
    Čína

    stát ve východní Asii

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/Flag_of_the_People's_Republic_of_China.svg

    Kontinent: Asie

    Hlavní město: Peking (1. října 1949 - dosud)

    Rozloha: 9.6 mil. km²

    Populace: 1.44 mld. (2021)

    Měna: čínský jüan

    HDP: 17.96 bil. CNY (2022)

    Data pocházejí z datové položky WikiData

    Otestujte se
    Kvíz: Čínské půjčky a dluh v rozvojových zemích

    Strojově generováno

    Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

    Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 8:57:41