AI a autorská práva: Konflikty v zábavním průmyslu
Pavel Kacerle, expert na filmové triky, popisuje dopad AI na Hollywood
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
V posledním období se objevily spory ohledně používání autorských děl umělou inteligencí, přičemž Úřad pro autorská práva v USA zpochybnil volné užití těchto děl, nicméně došlo k odvolání jeho vedoucích představitelů[1]. Na evropském kontinentu je situace různorodá: britský parlament zamítl návrh na větší ochranu autorů, zatímco v Německu soudní rozhodnutí podpořilo AI[1]. Český OSA apeloval na provozovatele AI, aby uzavřeli licenční smlouvy. V Hollywoodu se společnosti jako Disney a Universal Pictures postavily proti firmě Midjourney kvůli kopírování filmových postav pomocí AI, což znovu přineslo problematiku porušování autorských práv na světlo[2]. Český expert na filmové triky Pavel Kacerle vyjádřil názor, že do dvou let bude nemožné rozeznat mezi realitou a generovanými scénami, s možností změny již do půl roku, což může mít zásadní vliv na zábavní průmysl[3].
Zdroje:
Pavel Kacerle, expert na filmové triky, popisuje dopad AI na Hollywood

Přehled citací
Není fér ani dlouhodobě udržitelné, aby tyto služby využívaly tvorbu autorů a umělců bez jejich souhlasu a bez jakékoliv finanční kompenzace. Původně využily zákonné výjimky pro vědecké účely, ale dnes přešly do tvrdého komerčního provozu. Ukazuje se, že tyto služby nevytvářejí pouze nový obsah, ale i prokazatelné plagiáty.
Soud dospěl k závěru, že činnost organizace LAION spadá pod výjimku pro text a data mining, a tudíž neporušuje autorská práva. Tento případ se však opíral o výjimku pro účely vědeckého výzkumu, rozhodnutí se tedy zatím netýká využívání chráněného obsahu komerčními vývojáři AI modelů a neposkytuje výklad pro tento typ situace.
je potřeba zavést i federální právo na ochranu osobnosti pro celou zemi, místo toho, aby si pravidla stanovoval každý stát USA sám.
Kdo si polepší, kdo tratí?
Kreativní průmysl (umělci, ilustrátoři, hudebníci, grafici)
Generativní AI snižuje poptávku po řadě kreativních profesí, zlevňuje a demokratizuje tvorbu a ohrožuje příjmy i postavení mnoha tvůrců. Dopad je strukturální a potenciálně rozsáhlý v celém sektoru tvorby obsahu.
Pracovníci v oblasti vizuálních efektů a postprodukce (VFX)
Generativní AI automatizuje řadu úkonů dříve vyžadujících týmy specialistů (např. lighting, retuše), což vede k rychlému poklesu počtu pracovních míst a k transformaci profesních rolí. Dopad je vysoký u specializovaných technických profesí ve filmovém a reklamním průmyslu.
Midjourney
Firma provozující populární AI generátor čelí federální žalobě velkých studií kvůli údajné nelegální exploataci chráněných obrazových dat, což může znamenat vysoké právní a reputační riziko. Úspěch žaloby by mohl ovlivnit obchodní model a provoz dalších podobných platforem.
Vydavatelství a mediální domy
Na jedné straně čelí riziku neoprávněného využití jejich obsahu k tréninku AI; na straně druhé mají možnost získat licenční příjmy ze smluv s AI firmami. Výsledek sporů a dohod může dramaticky změnit jejich obchodní modely.
Walt Disney a Universal Pictures
Studia podnikla právní kroky za účelem ochrany svých postav a duševního vlastnictví; úspěch sporů může posílit jejich kontrolu nad komerčním užitím obrazových materiálů. Krátkodobě iniciativy zvyšují právní ochranu a vyjednávací sílu studií.
OSA (Ochranný svaz autorský)
OSA usiluje o licencování využívání chráněných děl AI systémy; pokud dojde k dohodám nebo kolektivní správě práv, může to autorům zajistit nové příjmy a právní jasnost. Role OSA je posílená v jednáních o kolektivních mechanismech odměňování.
Evropské instituce (Evropská komise, nově AI Office)
Národní a unijní regulace (AI Act) budou zásadně ovlivňovat povinnosti provozovatelů AI, mohou omezit některé praktiky, ale zároveň EU usiluje o nastavení pravidel, která podpoří důvěru a suverenitu. Regulace může EU posílit v ochraně práv, ale i zpomalit některé inovace.
Dříve jsme psali...
Disney a Universal Pictures žalují Midjourney kvůli kopírování filmových postav pomocí AI

Umělá inteligence se učí na dílech autorů bez jejich souhlasu, vlády zatím váhají s regulací

300 mil. $
Tržby Midjourney loni
(12. 6. 2025)
žaloba v LA
Žaloba Disney a Universal
(12. 6. 2025)
odvolání
Odvolání vedení úřadu
(27. 5. 2025)
výhra LAION
Soud pro LAION jen výzkum
(27. 5. 2025)
0,5-2 roky
Do 2 let nerozeznatelné
(16. 6. 2025)
zaniká profese
Lighting TD zaniká
(16. 6. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Zpochybnění volného užití děl pro trénink AI a nárůst žalob
Srovnání před a po
Trénink modelů na veřejně dostupných dílech byl běžně považován za volné užití
Úřad pro autorská práva USA vydal stanovisko zpochybňující volné užití; následovaly rezignace vedoucích
AI firmy trénovaly na masivních datasetech bez rozsáhlých žalob od velkých studií
Velká studia (Walt Disney, Universal) podala federální žalobu proti Midjourney; německý soud rozhodl částečně ve prospěch LAION (vědecké účely)
Autoři a kolektivní organizace požadovaly řešení, ale bez jednotných dohod o licencích
České OSA vyzvalo provozovatele AI k jednání o licenčních smlouvách; diskutuje se i možnost kolektivní správy práv
Byly předkládány návrhy požadující transparentnost a souhlas autorů s využitím jejich děl
Dolní sněmovna Velké Británie zamítla návrh a krok vyvolal veřejnou kritiku (např. Elton John)
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

Mark Lemley
profesor práv na Stanfordově univerzitě"poměrně silnou"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Kvíz: Autorská práva a generativní AI
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 7:37:08