Růst prodeje prémiové mražené pizzy jako ukazatel recese
Rostoucí prodej prémiových mražených pizz může předpovídat příchod ekonomické recese
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Ekonomové sledují rostoucí prodej prémiové mražené pizzy jako možný indikátor blížící se ekonomické recese. V roce 2009 i během pandemie covidu se prodej mražených potravin zvýšil, což odráží finanční úsporná opatření spotřebitelů. Mražená pizza je považována za ekonomičtější alternativu k restauracím v době ekonomické nejistoty. Tento indikátor spolu s dalšími je pečlivě sledován odborníky.
Zdroje:
Rostoucí prodej prémiových mražených pizz může předpovídat příchod ekonomické recese

Kdo si polepší, kdo tratí?
Potravinářské firmy (výrobci a prodejci potravin)
Firmy v potravinářském řetězci dokázaly v minulosti přenést růst vstupních nákladů na zákazníky, což jim může zajistit krátkodobou ochranu marží, ale zároveň je vystavuje riziku regulace a změn poptávky.
Spotřebitelé
Spotřebitelé budou částečně těžit z levnější nabídky (např. mražené pizzy) jako náhrady za dražší stravování mimo domov, zároveň jsou ale vystaveni rostoucím cenám potravin a nejistotě rozpočtů domácností.
Výrobci mražených potravin
Vyšší poptávka po dostupných a kvalitnějších mražených produktech by měla zvýšit tržby a objem prodejů výrobcům mražených potravin.
Restaurace a stravovací služby
S náhradou dražších návštěv restaurací levnějšími domácími řešeními (např. mraženou pizzou) klesá poptávka po stravování mimo domov, což oslabuje provozy restaurací.
Diskontní prodejci
Diskontní řetězce by měly profitovat ze zvýšeného zájmu o levné varianty a akční nabídky během období fiskální nejistoty.
Velké maloobchodní řetězce
Silné pozice velkých řetězců jim umožňují udržovat marže a ovlivňovat ceny, zároveň však čelí změnám v nákupním košíku a tlaku na výprodeje/řízení zásob.
Dodavatelské řetězce
Obnova dodavatelských řetězců snižuje rizika výpadků surovin a usnadňuje výrobu a distribuci potravin, včetně mražených produktů.
Dříve jsme psali...
3.1%
Nárůst mražených 2009
(25. 5. 2025)
5.8→6.6 mld $
Prodej mraž. pizzy (roč.)
(25. 5. 2025)
Štěpán Křeček
Expert BHS
(25. 5. 2025)
David Marek
Expert Deloitte
(25. 5. 2025)
doplňkový
Doplňkový indikátor
(25. 5. 2025)
Příbuzná témata
International Comparison
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Kvíz: Mražená pizza jako indikátor recese
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:37:28