Zakázky a dodávky letadel Boeingu a Airbusu
Boeing jedná s Čínou o obřím kontraktu za miliardy dolarů
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Letecký sektor zaznamenává dynamický vývoj se zaměřením na zakázky a dodávky letadel od výrobců Boeing a Airbus. Boeing jedná s Čínou o prodeji až 500 letadel, což by mohl být obří kontrakt za miliardy dolarů, v závislosti na uvolnění obchodního napětí mezi USA a Čínou[8]. Toto jednání následuje poté, co Čína zrušila embargo na nákup nových Boeingů a zváží nákup až 500 letadel Airbus, což značně ovlivní globální letectví[3].
Na Pařížském aerosalonu 2025 Airbus zaznamenal nejvíce zakázek v civilním segmentu, zatímco vojenské technologie dominovaly[4]. Boeing získal významné zakázky, včetně 30 letadel 737 Max 8 pro saúdskoarabskou AviLease a 32 letounů 787-10 Dreamliner pro British Airways, což vedlo k celkové hodnotě objednávek 14,5 miliardy dolarů[1].
Přes úspěchy v zakázkách se Boeing i Airbus potýkají s výzvami v dodávkách. Aerolinky jako Ryanair a Emirates čelí omezené kapacitě kvůli zpožděním, což vede k rušení letů a vyšším cenám letenek s předpokládaným trváním těchto potíží až do roku 2030[5]. Boeing ve druhém čtvrtletí roku 2025 snížil čistou ztrátu na 612 milionů dolarů a zvýšil dodávky na 150 letadel, což naznačuje určité zlepšení situace navzdory setrvávajícím výzvám[6].
Aktuálně je situace u Boeingu komplikována stávkou více než tří tisíc zaměstnanců v Missouri a Illinois, kteří vyrábějí stíhačky a odmítli nový návrh kolektivní smlouvy[7].
Zdroje:
Boeing jedná s Čínou o obřím kontraktu za miliardy dolarů

Přehled citací
Je to pro nás velmi důležitý moment, který nejen zdůrazňuje pokračující důvěru Emirates v Boeing 777, ale také vytváří největší jednotlivou zakázku v historii Boeingu,
Chcete předpověď na letošní rok? Porazíme je,
Boeing se musí připravit, že nejbližší dva roky pro něj budou velmi obtížné,
Kdo si polepší, kdo tratí?
Aerolinky (globální provozovatelé)
Aerolinky trpí zpožděními dodávek, uzemněním typů a nedostatkem nových strojů, což vede ke ztrátám, rušení spojů a vyšším nákladům na pronájem a provoz.
Boeing
Společnost těží z nových objednávek a rostoucích dodávek, ale zároveň ji brzdí potíže s certifikacemi modelů 737 Max, stávky a problémy v dodavatelském řetězci, což limituje tempo zotavení a zhoršuje reputaci.
Zaměstnanci Boeingu (odbory IAM)
Odborově organizovaní pracovníci odmítli předběžnou dohodu a zahájili stávky, které narušují výrobu klíčových typů letadel a ohrožují dodací harmonogramy.
Airbus
Airbus získává velké objednávky a rozšiřuje výrobní kapacity v Číně, avšak čelí značným problémům s dodávkami motorů a dalších klíčových dílů, což brzdí dodávky hotových letadel.
Dodavatelé motorů a dílů (dodavatelský řetězec)
Dodavatelé čelí velkému tlaku kapacit a kvality; chybějící komponenty (např. motory) už způsobují, že hotová letadla čekají na dodání klíčových dílů.
Federální úřad pro letectví (FAA)
Regulátor nese zvýšenou odpovědnost a tlak kvůli certifikacím a dohledu; kritika postupů a delegace částí certifikací na výrobce oslabuje důvěru v regulační procesy.
Comac
Comac získává objednávky a rozvíjí C919, ale zůstává závislý na západních dodavatelích (motory, systémy) a na certifikacích, což omezuje jeho rychlou konkurenceschopnost globálně.
Akcionáři Boeingu (investoři)
Investoři zažívají vysokou volatilitu akcií Boeingu v reakci na zprávy o velkých kontraktech i problémech s bezpečností, certifikacemi a výrobou.
Avia Solutions Group (leasingové firmy / lessoři)
Leasingové společnosti, reprezentované ASG, využívají současné situace k nákupu letadel se slevou; takové kontrakty jim rozšiřují portfolia i obchodní příležitosti.
Dříve jsme psali...
Tři tisíce zaměstnanců Boeingu v Missouri a Illinois zahájilo stávku kvůli kolektivní smlouvě

Americký Boeing ve druhém čtvrtletí snížil ztrátu a zvýšil dodávky letadel

Ryanair a Emirates čelí dlouhým zpožděním dodávek nových letadel od Boeingu a Airbusu

Pařížský aerosalon 2025 nepřinesl očekávanou smršť objednávek civilních letadel, zato více vojenské techniky.

Čína zvažuje nákup až 500 letadel Airbus v rekordní objednávce

Příbuzná témata
- Výzvy pro Teslu a Elona Muska: Prodeje, politika a tržní podíly
- Růst a výzvy v českém a slovenském průmyslu 2025
- Německé a čínské automobilky na evropském trhu elektromobilů
- Geopolitické dopady americké cla na Indii, Čínu, EU a další obchodní partnery
- Útlum výroby v automobilovém průmyslu ve východní Asii a Evropě
International Comparison
Historický kontext
Kvíz: Vývoj leteckého sektoru — Boeing, Airbus a dodávky (2025)
Boeing
americký výrobce letecké a kosmické techniky
Země: Spojené státy americké
Založil: William Boeing
CEO: Kelly Ortberg (8. srpna 2024 - dosud)
Zaměstnanci: 171 (31. prosince 2023)
Sídlo: Chicago (Invalid Date - dosud)
Kapitál: 193.2 mld. (31. prosince 2018)
Výnosy: 66.52 mld. (2024)
Čistý zisk: -2240000000 (2023)
Bilance: 137.01 mld. (2023)
Web: https://boeing.com/
Data pocházejí z datové položky WikiData
Airbus
evropský výrobce letadel
Země: Nizozemsko
Založil: Roger Béteille
CEO: Guillaume Faury (10. dubna 2019 - dosud)
Zaměstnanci: 80.9 (31. prosince 2019)
Sídlo: Blagnac
Výnosy: 11.05 mld. (leden 2019)
Čistý zisk: 2.87 mld. (2017)
Bilance: 111.13 mld. (2016)
Web: https://www.airbus.com/en/products-services/commercial-aircraft
Data pocházejí z datové položky WikiData
Čína
stát ve východní Asii
Kontinent: Asie
Hlavní město: Peking (1. října 1949 - dosud)
Rozloha: 9.6 mil. km²
Populace: 1.44 mld. (2021)
Měna: čínský jüan
HDP: 17.96 bil. CNY (2022)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:31:16