Talgo je španělský typ článkového vlaku a zároveň značka firmy, která je vyrábí. Charakteristický je tím, že jednotlivé vozy mají pouze jedno dvojkolí (jednonápravové podvozky) a články se opírají vzájemně, což dělá soupravy lehčí a nízké.
Pokles pasažérů na lince Praha-Ostrava
Nový ministr čelí výzvě: zlevnit železnici a udržet nákladní dopravu
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Situace: Linka Praha–Ostrava zaznamenává pokles pasažérské i nákladní poptávky; nový ministr bude čelit tlaku na zlevnění železniční dopravy a zlepšení konkurenceschopnosti, protože nákladní doprava rovněž klesá[2].
Vývoj: Původní zjištění ukazovala, že zájem o spojení mezi Prahou a Ostravou klesá, což vedlo dopravce jako Leo Express a České dráhy k otevírání nových tras přes Přerov, Olomouc a Břeclav a hledání alternativních strategií[1].
Důsledky a opatření: Doporučená opatření zahrnují snížení cen jízdenek, hledání nových tras a lepší financování provozu; nové politické tlaky ze strany ministerstva naznačují možnou intervenční politiku nebo dotační úpravy, které by měly adresovat ceny a konkurenceschopnost železnice[2][1].
Kontext: Trend poklesu pasažérů se promítá do konkurenčního prostředí dopravců a zvyšuje význam strategických rozhodnutí jako nasazení ojetých vozidel Talgo či provozování nových spojů na vlastní riziko; nové politické záměry mohou urychlit změny v modelu financování a provozu[1][2].
Zdroje:
Nový ministr čelí výzvě: zlevnit železnici a udržet nákladní dopravu
Kdo si polepší, kdo tratí?
Nákladní dopravci / ČD Cargo
Nákladní doprava dlouhodobě klesá (meziroční i meziroční poklesy 2018–2024), ČD Cargo redukuje služby a propouští, čelí ztrátě výkonů a vyšším nákladům na ETCS a nevýhodě vůči kamionům.
České dráhy
Plánují vlastní linku podél podobné trasy s Vectronem a rekonstruovanými vozy na tři páry denně provozované na vlastní obchodní riziko, což zvyšuje konkurenční tlak, ale znamená i vyšší obchodní riziko bez státních dotací. Současně čelí dlouhodobým tlakům ztrátovosti a konkurence soukromníků.
Stát / Ministerstvo dopravy
Čelí výzvám vyvážit bezpečnost, náklady a konkurenceschopnost železnice; dotuje ztrátové osobní spoje (~20 mld Kč) a bude muset rozhodovat o regulacích (ETCS, koncese, dotace), což zvyšuje politické a fiskální riziko.
Samosprávy a kraje
Musí řešit rostoucí náklady na dotování ztrátových spojů a důsledky klesající nákladní dopravy, což zvyšuje tlak na veřejné rozpočty a lokální dopravní obslužnost.
Leo Express
Plánuje novou linku Bratislava–Praha přes Přerov a Olomouc s pronajatým Vectronem a jednotkami Talgo, což značně rozšiřuje jeho nabídku a šanci získat cestující přesunuvší se z jiných tras. Firma tak aktivně reaguje na pokles poptávky na trase do Ostravy a hledá nové obchodní příležitosti.
RegioJet
Pozoruje pokles cestujících na severní větvi, ale chystá novou trasu přes Přerov s cílem v Hodoníně od prosince 2026; majitel očekává, že v konkurenci bude stále dostatečný zájem. Aktivně přizpůsobuje síť nabídce.
Cestující / spotřebitelé dlouhých tras (např. Praha–Ostrava)
Změny tras a konkurence vedou k přesměrování spojů a možným zlepšením nabídky na některých relacích, ale rovněž k omezení dostupnosti přímých spojů a nestálosti jízdních řádů na jiných úsecích.
Dodavatelé ETCS a technologičtí dodavatelé (např. AŽD zmíněný zástupce)
Poptávka po bezpečnostních systémech ETCS roste, což znamená obchodní příležitosti, zároveň však diskuse o redukci ETCS na méně vyťažených tratích ohrožuje potenciální zakázky a vyvolává nejistotu trhu.
Dříve jsme psali...
Linka Praha–Ostrava ztrácí pasažéry, vlaky míří na nové trasy přes Přerov a Břeclav
Bratislava–Praha
Nová linka Leo Express
(13. 10. 2025)
3 páry/den
ČD plánují spoje denně
(13. 10. 2025)
Radim Jančura
Majitel RegioJet
(13. 10. 2025)
20 mld.
Stát/kraje na ztrátové spoje
(23. 10. 2025)
ETCS náklady
Povinné vybavení zvyšuje náklady
(23. 10. 2025)
12/2026
RegioJet novinka na trase
(13. 10. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Přesměrování a nové komerční linky na trati Praha–Přerov–Olomouc–Bratislava/Hodonín
Srovnání před a po
Hlavní důraz na trase Praha–Ostrava s několika dopravci, vyšší frekvence na severní větvi
Dopravci otevírají/posilují linky přes Přerov a Olomouc směrem na Bratislavu a Hodonín; trasa Praha–Ostrava ztrácí prioritu
Většina dálkových linek provozována s kombinací státních objednávek a dotací
České dráhy nasadí vlastní linku na vlastní obchodní riziko (bez státních dotací); soukromí dopravci rovněž plánují komerční spoje
Standardní nasazení lokomotiv a vozů dle dopravců
Nasazení pronajatého Vectronu a ojetých jednotek Talgo u Leo Express; ČD nasadí Vectron a rekonstruované vozy
Nákladní doprava dříve částečně vyrovnávala ztráty osobních spojů
Pokračující pokles nákladní dopravy, rostoucí náklady (ETCS, poplatky) a zhoršená konkurenceschopnost železnice
Klíčové postavy
International Comparison
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Mezi sousedními články je podvozek umístěn mezi nimi a druhý konec článku spočívá na předchozím voze, což šetří hmotnost. Podvozky mají speciální vedení (tvar Z) a vysoké vzduchové pružiny, které udrží kola v radiální poloze v oblouku a snižují opotřebení kolejí. Některé typy mají měnitelný rozchod kol pro jízdu mezi různými železničními sítěmi a moderní verze mají vlastní hnací vozy.
Proč je to důležité
Lehká konstrukce a nižší opotřebení kolejí snižují provozní náklady dopravců a umožňují vyšší komfort a bezpečnost. Možnost měnit rozchod má ekonomický přínos při přeshraniční dopravě a různé verze (včetně vysokorychlostních) dávají dopravcům flexibilitu při plánování tras a investic.
Kvíz: Změny na trati Praha–Ostrava a přesun zájmu na Přerov/Olomouc
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 12:47:53