Bluey je australský animovaný seriál pro předškolní děti o šestileté feně plemene Blue Heeler jménem Bluey, její mladší sestře Bingo a rodičích Banditovi a Chilli. Vznikl v Queenslandu, poprvé běžel na ABC Kids v říjnu 2018 a je dostupný také mezinárodně (např. na Disney+).
Úspěch australského seriálu Bluey
Australský seriál Bluey se stal nejsledovanějším pořadem v Americe a vydělává miliardy.
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Australský seriál Bluey se stal nejpopulárnějším pořadem v Americe, kde generuje miliardy dolarů v příjmech. Seriál sleduje příběh šestiletého štěněte a je známý tím, že pomáhá dětem rozvíjet odolnost, emoční regulaci a schopnost zvládat stres. Vědci zdůrazňují, že témata odolnosti jsou ústřední v téměř polovině epizod, přičemž děti se učí zvládat negativní emoce nápodobou postav. Seriál Bluey dosahuje velkého úspěchu i na digitálních platformách a plánuje se jeho rozšíření formou filmu a přítomnost postavy v Disneylandu.
Zdroje:
Australský seriál Bluey se stal nejsledovanějším pořadem v Americe a vydělává miliardy.
Dříve jsme psali...
Příbuzná témata
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Každá epizoda (většinou kolem 7 minut) ukazuje, jak se děti učí světu skrze napodobování a hru — rodiče se zapojují jako průvodci, nikoli jen vypravěči. Seriál staví na reálných situacích z autorova rodinného života, animace vzniká v Brisbane a každý díl má vlastní hudební podkres. Díky jednoduchému, ale pečlivě napsanému scénáři a autentickým australským prvkům oslovuje děti i dospělé.
Proč je to důležité
Bluey se stal fenoménem: zvyšuje povědomí o významu hry v rozvoji dětí, ukazuje moderní rodičovství (aktivní otec, vyvážené role) a vytvořil silnou značku — knihy, hračky, divadelní představení i připravovaný film. Pro čtenáře ekonomických zpráv to znamená úspěšný kulturní export s významnými příjmy z merchandisingu a turismu.
Co to je
Disneyland je tematický zábavní park v Anaheimu v Kalifornii, otevřený v roce 1955. Je to místo plné atrakcí rozdělených do pěti oblastí (např. Main Street, Fantasyland, Tomorrowland). Park provozuje společnost The Walt Disney Company a navštívily ho stovky milionů lidí.
Jak to funguje
Walt Disney park navrhl jako zónu s různými tématy, každá oblast nabízí atrakce, obchody a show sladěné s příběhem. Lidé kupují vstupenky, pohybují se mezi atrakcemi, platí za jídlo a suvenýry; peníze pak pokrývají provoz a zisk firmy. Disney parky také rozšiřují značku — postavy a motivy z filmů se používají v atrakcích a v prodeji.
Proč je to důležité
Disneyland ukazuje, jak zábavní park může prodávat zážitek i značku — přitahuje turisty a vydělává na vstupném i merchandisingu. Má ekonomický dopad na okolí (turismus, zaměstnanost) a stal se vzorem pro další parky po světě.
Bluey
Australian animated preschool television series
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: Fenomén Bluey — úspěch, dopady a věda za seriálem
Disneyland
zábavní park v Kalifornii
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 13:16:22


.jpg)