Umělá inteligence (zkráceně AI) je obor informatiky, který vytváří počítačové systémy schopné řešit složité úkoly podobně jako lidský mozek. Tyto systémy dokáží rozpoznávat obrazy, zpracovávat text nebo řeč a řešit komplexní problémy na základě analýzy dat.
AI ve vzdělávacím systému a její vliv na děti
Jak jsou čeští učitelé digitální nadšenci s nízkým sebevědomím a málo kritického myšlení
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Nový průzkum ukazuje, že čeští učitelé jsou digitálně zdatní a spokojení s výukou, ale mají nízké sebevědomí, nevěří dostatečně v pokrok žáků a málo rozvíjejí kritické myšlení, což může omezovat efektivní využití AI ve třídách [3].
Umělá inteligence, zejména systémy jako ChatGPT, se stává běžnou součástí interakcí dětí a často s nimi navazují důvěrné vztahy mimo dohled rodičů; to zvyšuje potřebu nastavení dohledu a hodnot v školních i domácích prostředích [1].
Politický návrh koalice Spolu na centrální AI model pro školy by mohl sjednotit využití AI ve výuce, ale zároveň by mohl omezit roli asistentů pedagoga a posílit kompetence ředitelů na úkor rodičovského vlivu; tento návrh představuje zásadní institucionální změnu v přístupu k AI ve školství [2].
Nové zjištění o nízkém rozvoji kritického myšlení u učitelů doplňuje předchozí obavy: pokud učitelé nevěří v pokrok žáků a málo rozvíjejí kritické myšlení, může to ztížit kontrolu hodnot a kvality, které AI ve výuce předává, a zvýšit riziko, že děti budou přijímat AI interakce bez adekvátní pedagogické mediace [3][1].
Zdroje:
Jak jsou čeští učitelé digitální nadšenci s nízkým sebevědomím a málo kritického myšlení
Přehled citací
Ke zveřejnění před dokončením recenzního procesu mě motivovala obava, že za šest až osm měsíců se může objevit někdo, kdo rozhodne, že by se umělá inteligence měla dostat i do škol.
V ChatGPT (děti) navrhly klíčové otázky pro téma, v Perplexity udělaly rešerši zdrojů a našly vysokoškolská skripta k tématu, v ChatPDF si s těmi skripty povídaly tak, aby to pochopily. V sedmé třídě, na běžné veřejné základce. I tak může vypadat AI v české škole.
Z mého pohledu bychom se měli zaměřit v první řadě na proces učení.
Kdo si polepší, kdo tratí?
Děti a teenageři
AI výrazně ovlivňuje sociální a emoční vývoj dětí — nahrazuje mezilidské interakce, vytváří závislost na algoritmicky formované emoční odezvě a může snižovat schopnosti kritického myšlení.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT)
Resort plánuje centrální AI nástroje a revizi RVP, ale omezené financování a politické spory ohrožují implementaci a udržitelnost změn ve školství.
Učitelé
AI mění roli učitele z výkladu na mentora; pomáhá s přípravou i hodnocením, ale zároveň zvyšuje nároky na nové dovednosti, hrozí ztráta autority vůči žákům závislým na AI.
Rodiče
Rodiče jsou často nevědomí o dění (AI konverzacích dětí), obávají se rizik (ztráta soukromí, psychické dopady) a čelí rozhodování o integraci AI do výchovy.
Žáci a školy (zřizovatelé, ředitelé)
Školy se musí adaptovat — vznikají iniciativy integrace AI do výuky a státní projekty, ale chybí financování a jednotná metodika; některé školy profitují, jiné zaostávají.
Vývojáři a edtech firmy (AI Dětem, Scio, další)
Firmy a iniciativy vyvíjejí nástroje, kurzy a platformy (EDU AI, AI Dětem), které pomáhají s integrací AI do výuky a s digitalizací školního obsahu.
Školní psychologové a speciální pedagogové
Ohrožení financování pozic (psychologů, speciálních pedagogů, asistentů) kvůli rozpočtovým škrtem a změnám financování škol, přesto jsou klíčoví pro inkluzi v éře AI.
Národní pedagogický institut (NPI)
Instituce podporuje pilotní ověření nových RVP a poskytuje metodickou pomoc školám při zavádění AI a inovovaných výukových modelů.
Dříve jsme psali...
Spolu chce centrální AI model pro školy a omezení asistentů pedagoga
AI jako ChatGPT mění způsob navazování vztahů dětí bez vědomí rodičů
Marek Výborný
Předseda KDU-ČSL
(2. 9. 2025)
jednotky mld.
Odhad nákladů na AI
(2. 9. 2025)
54%
Učitelé prošli AI kurzem
(13. 10. 2025)
99%
Učitelé mají radost z výuky
(13. 10. 2025)
o 5% méně
Rozpočet školství poklesl
(2. 9. 2025)
2025-07-01
Datum studie o dětech a AI
(1. 7. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Státní centrální výukový AI model pro školy (plán Koalice Spolu)
Srovnání před a po
Školy a učitelé si řeší nasazení AI individuálně, bez centrálního státního modelu; náklady nesou školy a učitelé
Koalice Spolu navrhuje vyvinout centrální výukový model AI na MŠMT financovaný státem a spolufinancovaný zřizovateli (obce, kraje); odhad nákladů v řádu jednotek miliard Kč
Ředitelé mají omezené pravomoci v odměňování a řízení personálu v oblastech školství
Spolu navrhuje větší kompetence ředitelů v odměňování učitelů a profesionalizaci asistentů pedagoga; očekávané přesuny rozhodování k ředitelům a odborníkům
Rodiče mohli odmítat vyšetření v pedagogicko‑psychologické poradně a mít silné rozhodovací pravomoci
Spolu navrhuje omezit pravomoci rodičů v některých případech (např. odmítnutí vyšetření) a posílit rozhodování odborníků a ředitelů
Rámcové vzdělávací programy a povinné předměty (např. druhý cizí jazyk) byly fixní
Spolu navrhuje změny RVP — např. druhý cizí jazyk by nemusel být povinný; státní AI model má pomoci s přípravou hodin a testů
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací
Vít Šťastný
"Určitě existují školy, kde to učitelé vnímají hodně špatně, ale v celkovém pohledu jsme na tom ještě dobře,"
Mikuláš Bek
ministr školství"To je zajímavé, že i když je nejméně stresuje, zároveň mají pocit, že ho nejméně zvládají. To stojí za podrobné studium,"
Nataliya Kosmynová
vedoucí studie"Ke zveřejnění před dokončením recenzního procesu mě motivovala obava, že za šest až osm měsíců se může objevit někdo, kdo rozhodne, že by se umělá inteligence měla dostat i do škol."
Daniel Pražák
učitel dějepisu"V ChatGPT (děti) navrhly klíčové otázky pro téma, v Perplexity udělaly rešerši zdrojů a našly vysokoškolská skripta k tématu, v ChatPDF si s těmi skripty povídaly tak, aby to pochopily."
Tomáš Matoušek
"Můžeme generativní umělé inteligenci dát roli historické postavy, která nám pak bude zodpovídat otázky týkající se dané doby, přičemž ji hlídáme, aby odpovídala pravdivě."
Daniel Pražák
učitel"Je třeba sestoupit z piedestalu, že my učitelé víme všechno."
Eva Nečasová
zakladatelka iniciativy AI Dětem"Z mého pohledu bychom se měli zaměřit v první řadě na proces učení,"
Antonín Jančařík
"Naše aplikace je zadarmo a můžeme ji tak nabídnout i žákům, kteří by si jinak doučování nemohli dovolit,"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
AI využívá různé metody, především strojové učení a neuronové sítě. Systémy se učí rozpoznávat vzory v datech a vytvářet si vlastní pravidla pro řešení úkolů. Mohou být úzce zaměřené na jeden typ úlohy (jako virtuální asistenti) nebo komplexnější pro řešení různorodých problémů.
Proč je důležité
Umělá inteligence nám pomáhá v mnoha oblastech - usnadňuje práci, zlepšuje medicínu nebo dokáže předpovídat počasí. Ale protože se učí z dat, může někdy chybovat nebo být nespravedlivá, proto je důležité ji správně řídit a sledovat její dopady na společnost.
Co to je
ChatGPT je chatbot od firmy OpenAI spuštěný v listopadu 2022. Umí psát a odpovídat v přirozeném jazyce díky velkému jazykovému modelu (neurální síť natrénovaná na velkém množství textu). Uživatelé s ním komunikují přes web nebo rozhraní API.
Jak to funguje
Model si „naučil“ vzory v textu z dat do určitého bodu (zhruba do roku 2021) a podle kontextu generuje další slova tak, aby dávala smysl. Umí psát e-maily, kód, články nebo konverzovat, ale někdy vytváří nesprávné nebo smyšlené informace. Placené verze a pluginy (např. Wolfram Alpha) rozšiřují schopnosti a umožní i procházet web.
Proč je to důležité
ChatGPT zrychluje tvorbu textů a pomáhá v práci i ve škole, ale také zvyšuje riziko plagiátorství a šíření nepřesností. Ovlivňuje vzdělávání, zákaznickou podporu a firemní nástroje — proto je třeba kontrolovat jeho odpovědi a řešit otázky soukromí.
Kvíz: AI ve školství — dopady, role a návrhy politiky
ChatGPT
Expertní systém implementující prvky umělé inteligence vytvořený neziskovou organizací (výzkumnou laboratoří) OpenAI v roce 2022.
Data pocházejí z datové položky WikiData
SPOLU
volební koalice v Česku
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 12:25:15

