Incident téměř srážky vlaků v Letovicích a problémy se strojvedoucími
Strojvedoucí Českých drah řídil vlak s 510 cestujícími pod vlivem alkoholu
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
V letovických na Blanensku došlo k vážnému incidentu, kdy se kvůli chybě strojvedoucího málem srazil osobní vlak s rychlíkem. Kvůli chybě strojvedoucího, který přepnul zabezpečovač ETCS do režimu odpovědnosti, projel osobní vlak návěstidlo stůj. Oba vlaky nakonec dělilo pouhých 53 metrů [1]. Generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera zahájil vyšetřování a na místo byli vysláni inspektoři k analýze situace [1].
Další problematická situace se strojvedoucími se objevila, kdy strojvedoucí Českých drah řídil vlak s 510 cestujícími pod vlivem alkoholu. Měl téměř dvě promile alkoholu, přestože měl s alkoholem opakované problémy v minulosti, které úřady neřešily kvůli systémovým nedostatkům [2].
Zdroje:
Strojvedoucí Českých drah řídil vlak s 510 cestujícími pod vlivem alkoholu

Přehled citací
Budeme šetřit i to, jaká byla praxe při vjíždění vlaků do stanice Letovice. Nelze vyloučit vydání bezpečnostního doporučení, které zvýší úroveň bezpečnosti provozování drážní dopravy.
Ještě ten večer jsme si stáhli záznamy. Na návěstidle opravdu nesvítilo nic jiného než stůj a ETCS taky fungovalo.
Trať je ve výhradním provozu se zabezpečovacím systémem ETCS. Musel tedy pochybit člověk. Je to alarmující situace, kterou chceme pečlivě vyšetřit, aby se nic podobného neopakovalo.
Kdo si polepší, kdo tratí?
Strojvedoucí
Řidiči vlaků jsou v centru pozornosti kvůli nedostatečnému výcviku, přetížení a odhaleným selháním (včetně alkoholu), což vede k disciplinárním a legislativním změnám a zvýšenému dohledu.
Správa železnic
Státní správce infrastruktury čelí kritice za provozní problémy s ETCS, vysoké náklady na jeho zavádění a tlak na změnu nastavení systému a procesů.
Nákladní dopravci
Menší nákladní dopravci zejména pociťují ekonomický tlak z nutnosti vybavit vozidla ETCS; mnozí omezují aktivity, což snižuje konkurenceschopnost železniční nákladní dopravy vůči silnici.
Drážní inspekce
Inspekce má posílenou roli vyšetřovatele a může vydávat bezpečnostní doporučení po opakovaných incidentech; to jí dává větší vliv na nastavení provozních pravidel.
České dráhy
Dopravce provádí interní změny předpisů a čelí reputačním i provozním rizikům v důsledku incidentů, přitom musí řešit i dopady ETCS na provoz a výcvik lidí.
Ministerstvo dopravy
Ministerstvo prosazuje a obhajuje zavedení ETCS jako bezpečnější řešení, současně však čelí politickému a právnímu tlaku kvůli nutnosti legislativních a systémových úprav.
Cestující
Cestující trpí opakovanými výpadky ETCS a s tím souvisejícími výraznými zpožděními a přerušením spojení, což snižuje kvalitu služby a důvěru v provozovatele.
Alstom
Dodavatelé hardware pro ETCS čelí technickým problémům (např. s Dopplerovým radarem) a tlakům na rychlá softwarová či provozní řešení; to může dočasně poškozovat jejich reputaci i provozní náklady.
Dříve jsme psali...
V Letovicích se málem srazily osobní vlak a rychlík, dělilo je 53 metrů.

Co a kdy?
Příbuzná témata
Vysvětlení pojmů
Kvíz: Incident v Letovicích a problémy se strojvedoucími (ETCS, alkohol)
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 12. 10. 2025 13:03:42