Smartwings je velká česká letecká společnost (dříve Travel Service), která létá pravidelné i charterové linky z pražského letiště a několika základen v zahraničí. Patří do skupiny Smartwings Group a v minulosti do ní byly začleněny i České aerolinie.
Restrukturalizace leteckého trhu v Česku a Smartwings
Polský LOT jedná o převzetí českých aerolinek Smartwings, rozhodnutí brzy
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Smartwings může brzy změnit vlastníka: polský dopravce LOT je podle zdrojů ve finálních jednáních o převzetí Smartwings, rozhodnutí má přijít v nejbližších dnech, potvrzení zatím nebylo vydáno [5].
Dosavadní potíže Smartwings zahrnují přetěžování pilotů a stávkovou pohotovost vyhlášenou odbory kvůli nedostatku personálu a špatné komunikaci vedení; odbory plánovaly vyhodnocení kroků po deseti dnech[1].
V reakci na nestabilitu Smartwings některé cestovní kanceláře omezují exkluzivitu: Blue Style rozšířila spolupráci s rumunskou HelloJets pro lety do Egypta, Tuniska a Bulharska, čímž snížila závislost na Smartwings[2].
Současně evropský trh prožívá vlnu prodejů a akvizic aerolinek (včetně Smartwings, TAP Air Portugal a Air Europa), což mění strategickou pozici dopravců v regionu; jednání o investorech a změnách vlastníků může ovlivnit další konsolidaci a nabídku na českém trhu[3][4].
Zdroje:
Polský LOT jedná o převzetí českých aerolinek Smartwings, rozhodnutí brzy
Přehled citací
Nekomentujeme mediální spekulace
Ještě se nerozhodlo, ale rozhodnutí může být oznámeno již brzy
Mohu jen potvrdit, že o naši společnost je na trhu zájem. Zbytek bych v tuto chvíli nerad komentoval
Kdo si polepší, kdo tratí?
Smartwings (skupina)
Čelí interním sporům, možné změně vlastníka, personálním tlakům a stávkové pohotovosti; vysoká nejistota může omezit provoz a obchodní vztahy.
Piloti a posádky Smartwings (zaměstnanci)
Vyhlášená stávková pohotovost a dlouhodobé přetěžování pilotů zvyšují tlak na pracovní podmínky, riziko narušení provozu a nejistotu zaměstnání.
Cestovní kanceláře (CK) spolupracující se Smartwings
Závislost na Smartwings znamená riziko přerušení dodávek kapacitních letů; současně konkurence a změny vlastnictví Smartwings zvyšují nejistotu a vyjednávací pozici CK.
Letiště Václava Havla / Letiště Praha
Potenciální příchod/odchod bázovaných dopravců (LOT, zůstávání Smartwings) a změny v počtu dopravců ovlivňují příjmy a strategii rozvoje dálkových linek.
LOT (Polské aerolinky)
Jako hlavní uchazeč o převzetí Smartwings by rozšíření aktivit mohl posílit pozici LOT, avšak integrace a správa druhého centra v Praze představují provozní výzvy.
Majitel Smartwings Jiří Šimáně a vedení (personální vedení)
Řeší prodej/řešení vlastnické struktury a tlak na vyjednávání s potenciálními kupci; reputační a transakční rizika ovlivní strategii firmy.
Blue Style
Cestovní kancelář rozšiřuje kapacitu a služby díky partnerství s HelloJets a zavádí Blů Class, což krátkodobě zlepšuje nabídku a konkurenceschopnost.
Avia Solutions Group / FL Technics (MRO sektor)
Rostoucí konsolidace MRO (opravy) a poptávka po servisu zvyšují příležitosti pro hráče v opravárenském segmentu v ČR a regionu.
Cestující/spotřebitelé rekreačních zájezdů (Blue Style / Smartwings customers)
Zákazníci získají vyšší komfort (Blue Style Blů Class) ale čelí vyšším cenám zájezdů a možné rušení letů kvůli stávkám Smartwings.
Dříve jsme psali...
Jednání pražského letiště s polským LOT o nové základně nepřinesla posun.
Smartwings, TAP Air Portugal a Air Europa hledají nové majitele
Cestovka Blue Style opouští exkluzivitu se Smartwings a najímá rumunská letadla
Piloti Smartwings jsou přetěžováni, odbory hrozí stávkou
974 mil. Kč
Odhadovaná cena převzetí
(7. 11. 2025)
86→110
Plán floty LOT do 2028
(23. 9. 2025)
16 mil.
TAP přepravila pasažérů loni
(27. 7. 2025)
10 mld. Kč
Tržby Blue Style v roce 2023
(3. 6. 2025)
+5%
Meziroční růst cen zájezdů
(3. 6. 2025)
stávková pohotovost
Odbory u Smartwings vyhlásily
(2. 6. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Společnost provozuje flotilu hlavně Boeingů 737 (včetně verzí MAX) a pronajímá si část letadel od leasingových firem. Prodává letenky jak cestovním kancelářím (chartery), tak individuálním cestujícím; příjmy jsou citlivé na sezónu a na výkyvy v turismu. Firma má složitou vlastnickou strukturu s českými i zahraničními akcionáři a v krizi používá nástroje jako půjčky, moratoria a jednání o státní pomoci.
Proč je to důležité
Smartwings ovlivňuje cestovní ruch, zaměstnanost a provoz letiště v ČR — její potíže znamenají riziko pro zaměstnance, věřitele a turistické služby. V časech krize (např. uzemnění 737 MAX, covid) se rozhoduje o státních zárukách či podpoře, což má fiskální a politické dopady.
Co to je
TAP (Transportes Aéreos Portugueses) je národní letecká společnost Portugalska se sídlem v Lisabonu; létá i z Porta a provozuje vnitrostátní, evropské i dálkové linky do Ameriky a Afriky. Byla založena v roce 1945 a od 2005 je členem aliance Star Alliance.
Jak to funguje
TAP provozuje pravidelné linky s flotilou Airbusů a regionálních Embraerů, včetně nových A330neo pro dálkové linky. Má partnerské (codeshare) dohody s řadou světových dopravců, sdílí proto lety a spojení; část firmy vlastnil stát a část soukromý investor. Provoz zahrnuje i regionální značku TAP Express a nákladní služby TAP Cargo.
Proč je to důležité
TAP ovlivňuje spojení Portugalska se světem, cestování i obchod; změny ve vlastní struktuře nebo flotile mohou ovlivnit ceny a dostupnost letů. Jako významný hráč v Evropě je také příkladem konsolidace trhu leteckých dopravců a strategií modernizace flotily.
Smartwings
Letecká společnost v České republice
Země: Česko
.jpg)
CEO: Roman Vik
IČO: 25663135
Zaměstnanci: 2.63 (2019)
Sídlo: Praha
Výnosy: 29.92 mld. (2019)
Čistý zisk: 17.7 mil. (2019)
Bilance: 24.87 mld. (31. prosince 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: Možné převzetí Smartwings a dopady na trh
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 12:32:22