All Terrain Mobility Platform, často nazývaná podle výrobce Supacat, je lehké šestikolové terénní vozidlo používané od roku 1988 britskou výsadkovou a leteckou mobilní jednotkou. Je amfibické (umí plavat) a pojme až osm vojáků plus dvoučlennou posádku nebo standardní NATO paletu s materiálem.
Rozsáhlá modernizace české armády
VOP CZ v Šenově oživuje českou obrněnou techniku pro armádu i budoucí výrobu CV90
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Nejaktuálněji: státní podnik VOP CZ v Šenově získal zakázku na oživení a servis bojových vozidel CV90 a postupně se proměňuje v klíčového hráče české obranné výroby s důrazem na servis a vlastní vývoj; to posiluje domácí kapacity pro údržbu i případnou budoucí výrobu CV90.
V širším kontextu pokračuje rozsáhlá modernizace armády včetně nákupu 44 tanků Leopard 2A8, obrněnců Supacat a ručních zbraní od České zbrojovky za desítky miliard korun; vláda tyto akvizice schválila jako klíčové[5]. České firmy Ray Service a Tatra Defence se navíc zapojují do výroby komponentů pro tanky Leopard 2A8 (pásy a další díly), což přinese desítky pracovních míst a zvýší domácí průmyslovou participaci[6].
Současně ministerstvo obrany jedná o nákupu až 24 bojových vozidel MARS od SVOS Přelouč a vláda zařadila pořízení až 185 ženijních vozidel mezi strategické projekty; tyto kroky doplňují plán na posílení kapacit armády v reakci na změněné bezpečnostní podmínky[2][4].
Personální cíl zůstává ambiciózní: plánované navýšení stavu o 12 tisíc vojáků na celkových 37 tisíc (včetně 10 tisíc aktivních záložníků) naráží na nedostatek dobrovolníků, což vyvolalo diskuzi o částečném návratu povinné vojenské služby a potřebě lepších platových podmínek; novější akvizice zároveň akcentují snahu posílit domácí průmyslovou participaci[1][6].
Zdroje:
VOP CZ v Šenově oživuje českou obrněnou techniku pro armádu i budoucí výrobu CV90
Přehled citací
Ale je to dílo celé fabriky, třeba logistiků nebo tu máme oddělení, které překládá manuály a informace o tom stroji
Dojednaná průmyslová spolupráce dosahuje v těchto dnech částky minimálně dvě miliardy korun, ale ta částka bude nabývat
Těšíme se na uzavření smluvních jednání v příštím roce se závazkem podporovat AČR při posilování jejích obraných a bojových schopností
Kdo si polepší, kdo tratí?
Český obranný průmysl (odvětví)
Celé odvětví získává příležitosti z nákupů (Leopardy, CV90, CV90 montáže, munice, munice pro Ukrajinu) s růstem investic, zaměstnanosti a exportu; čelí však tlaku na kapacity a financování.
Armáda České republiky
Získá moderní techniku (Leopardy 2A8, CV90, další vozidla a vybavení) zvyšující schopnosti; bude ale čelit logistickým a výcvikovým výzvám a nutnosti financování provozu.
Ministerstvo obrany ČR
Řídí velké akvizice (tanků, CV90, vozidel, munice) a průmyslové spolupráce, získá politický kredit, zároveň čelí rozpočtovým tlakům a kritice za načasování servisních smluv.
VOP CZ (Vojenský opravárenský podnik)
Získává klíčovou roli v montáži, servisování a průmyslové spolupráci u projektů CV90, CV90 servis a výroba kabin/servisu pro Leopardy, což posiluje výrobu a zaměstnanost.
Czechoslovak Group (CSG)
Rozšiřuje vertikální integraci výroby pozemní techniky (Pandur, Pandur 8x8 EVO) a munice, těží z evropských objednávek a průmyslové spolupráce; očekává zvýšení objemu zakázek a exportu.
KNDS (Krauss-Maffei / KNDS Deutschland)
Získá velkou zakázku na dodávku Leopardů 2A8 a díky průmyslové spolupráci angažuje české firmy; kontrakt posílí výrobní řetězec a evropskou koordinaci nákupů.
Tatra Defence / Tatra Defence Systems
Získává větší objem zakázek v rámci rámcových dohod (Tatra T-815), svařování věží Leopard pro Czechoslovak Group a zapojení do evropských kontraktů, posiluje výrobu a export.
SVOS Přelouč
Má možnost dodat 16–24 vozidel MARS s integrovaným MSHORAD; kontrakt v hodnotě stovek milionů posílí objednávky a výrobní využití spolu se Saab Dynamics.
Spotřebitelé / daňoví poplatníci (občané ČR)
Budou čerpat bezpečnostní přínosy z modernizace armády, zároveň ponesou zvýšené veřejné výdaje (náklady na provoz, zvýšení platů, servis) a možný tlak na daně/rozpočet.
Dříve jsme psali...
Chorvatsko se připojí k české dohodě na nákup vozidel Tatra T-815
České firmy Ray Service a Tatra Defence se zapojují do výroby tanků Leopard 2A8 pro armádu
Česká armáda nakoupí 44 tanků Leopard 2A8, obrněnce Supacat a zbraně od České zbrojovky
Vláda zařadila nákup až 185 vozidel pro ženijní vojsko mezi strategické projekty armády
Británie a Česko dostanou vozy Supacat za stejnou cenu, tvrdí šéf výrobce
25 → 37 tis.
Počet vojáků požadavek
(28. 5. 2025)
+10 tis.
Požadovaní aktivní záložníci
(28. 5. 2025)
10–15 mld.
Roční dodatečné výdaje (platy)
(28. 5. 2025)
5–10 tis.
Ročně povinná služba (varianty)
(28. 5. 2025)
34,25 mld.
Cena 44 tanků Leopard 2A8
(3. 9. 2025)
185 voz.
Až vozidel za strategický projekt
(19. 6. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Rozšíření a modernizace pozemních sil a nákupy techniky (tanků, BVP, vozidel, munice)
Srovnání před a po
Profesionalizovaná armáda ~25 tisíc vojáků; závislost na dobrovolné rekrutaci
Cílem navýšit počty vojáků (náčelník Řehka: z 25 tis. na 37 tis.) a vytvořit ~10 tis. aktivních záložníků; uvažuje se částečná branná povinnost 5–10 tis. branců ročně nebo výrazné zvýšení platů o 30–50 %
Směs sovětské techniky (T‑72, BVP‑2 atd.) a částečné dodávky západní techniky; nákupy rozjednány postupně
Zařazení strategických projektů a velké akvizice: 44 (možně až 77) tanků Leopard 2A8 (34,25 mld. Kč + rezerva), 246 pásových vozidel CV90 (59,7 mld. Kč), nákup až 185 různých kolových vozidel (rámcový projekt), výrobní linka CV90 a zakázky na CV90/CV‑90 servisy, nákupy Supacat, MARS, Tatra T‑815, přestavba VOP CZ na výrobu CV90/CV90 servisu; zároveň nákupy munice a modernizace výzbroje (ČZK zbraně, 4,26 mld. Kč)
Český obranný průmysl výrazně exportně orientovaný, omezené dlouhodobé objednávky doma
Silné zapojení domácích firem do velkých programů (VOP CZ, Tatra Defence, Excalibur, CSG, Ray Service, Meopta, PBS, LOM, Aero Vodochody apod.); rámcové a průmyslové dohody k nákupům (min. 40 % u CV90; minimálně 11 českých firem u Leopardů); rozšíření výrobních kapacit (VOP CZ, CSG, MSM/VOP Nováky), vznik evropských kooperačních projektů
Bez výrazného navýšení personálních výdajů, dobrovolná armáda se platově odvíjela od trhu
Varianty: zvýšení platů o 30–50 % (dodatečné náklady 10–15 mld. Kč ročně) nebo zavedení částečné povinné služby; investice do výcvikové infrastruktury a personálu pro zálohy a výcvik
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací
Navrátil
ředitel"Ale je to dílo celé fabriky, třeba logistiků nebo tu máme oddělení, které překládá manuály a informace o tom stroji"
Navrátil
ředitel"Kdybyste byl věžař, ti jsou tak dva tři v republice, tak bych vás bral. Když takového člověka nemáte, tak je to problém"
Černochová
"Dojednaná průmyslová spolupráce dosahuje v těchto dnech částky minimálně dvě miliardy korun, ale ta částka bude nabývat"
Tommy Gustafsson-Rask
"Těšíme se na uzavření smluvních jednání v příštím roce se závazkem podporovat AČR při posilování jejích obraných a bojových schopností"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Má stálý pohon všech šesti kol (6x6) a přední čtyři kola se řídí pomocí otočných řídítek; ta zároveň ovládají brzdy na jednotlivých stranách pro „brzdové“ zatáčení. Nízký tlak na podložku a plovoucí trup dovolují přejíždět těžký terén a brodit vodou. Podvozek je rám z ocelových profilů a na něj se montují různé nástavby — od nosiče palet přes paletový manipulátor, cisternu na 1000 l leteckého paliva, jeřáb až po záchranné a komunikační verze.
Proč je to důležité
V armádních operacích poskytuje rychlou, lehkou a přepravní platformu pro vojáky, zásoby i speciální úkoly v těžkém terénu nebo na přistávacích plochách. Díky možnosti upravit jej pro palebnou podporu, doplňování paliva nebo evakuaci zraněných snižuje logistickou zátěž a zkracuje dobu nasazení jednotek, což má přímý dopad na efektivitu misí.
Co to je
Tatra Trucks (oficiálně TATRA TRUCKS a.s.) je český výrobce těžkých nákladních, vojenských a speciálních vozidel se sídlem v Kopřivnici. Firma má velmi dlouhou historii — vznikla postupným vývojem od výroby kočárů v 19. století a od roku 1919 nese značku Tatra.
Jak to funguje
Tatra vyrábí podvozky, motory a celá nákladní vozidla, přičemž proslula konstrukcí s centrální nosnou rourou (páteřový rám) a výkyvnými nápravami. Dodává civilní řady (Phoenix) i armádní modely (Force, Tactic) a kombinuje vlastní konstrukční prvky s motory a převodovkami od jiných dodavatelů podle potřeby. Firma prodává většinu výroby do zahraničí a spolupracuje s dalšími výrobci i v obranném sektoru.
Proč je to důležité
Tatra hraje roli strategického průmyslového dodavatele — udržením výroby v ČR posiluje místní dodavatelské řetězce a zaměstnanost. Její podvozky se používají v civilních i vojenských projektech, takže rozhodnutí o zakázkách nebo změně vlastníků mají dopad na regionální ekonomiku i obrannou soběstačnost.
Kvíz: Modernizace pozemních sil a zapojení českého průmyslu
Armáda České republiky
složka ozbrojených sil České republiky
Země: Česko

Sídlo: Praha
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 26. 11. 2025 13:01:24