Energetická spolupráce Francie a Německa v rámci EU

Německo a Francie ukazují Česku odlišné scénáře řešení dluhové krize

Mizící téma o společenských pravidlech a politice

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

V poslední fázi spolupráce mezi Francií a Německem se pozornost rozšířila i na otázky veřejných financí: nový článek popisuje, že Francie čelí důsledkům dlouhodobě vysokého dluhu včetně protestů, zatímco Německo je prezentováno jako případ včasného jednání a praktické řízení veřejných financí, což má pro Česko sloužit jako možné srovnání scénářů řešení dluhové krize [8].[8]

Přetrvávající jádrem tématu zůstává potřeba urychlit přechod na čistou energii a zvýšit podíl obnovitelných zdrojů pro zajištění energetické bezpečnosti Evropy; tuto výzvu opakovaně zdůraznili velvyslanci Německa, Francie a Británie[1].[1]

Ve vývoji evropské klimatické politiky se objevují vnitřní rozpory: Evropská komise navrhuje snížit emise až o 90 % do roku 2040, proti čemuž se staví Česká republika a hledá spojence k blokaci návrhu[4]; současně roste kritika, že byrokracie a regulace mohou brzdit podnikání a inovace[2][5], což vedlo odborníky k apelům na hledání alternativ mimo stávající Green Deal[6].[4][2][5][6]

Strategickým průlomem mezi členskými státy je dohoda Francie a Německa o překonání sporů kolem jaderné energetiky a zaměření na spolupráci v oblasti energetiky včetně vodíku, která má sloužit jako konkrétní krok ke zvýšení odolnosti evropského energetického systému[7].[7]

Zdroje:

  1. Německo a Francie nám nabízí možnost nahlédnout do budoucnosti Česka

  2. Německo a Francie nám nabízí možnost nahlédnout do budoucnosti Česka

  3. Rychlejší energetická transformace znamená posílení evropské bezpečnosti

  4. Rychlejší energetická transformace znamená posílení evropské bezpečnosti

  5. Další zelená bitva: Evropská komise přichází s novým cílem na snížení emisí, Česko je proti. Sežene spojence?

  6. Takto už to dál nejde. Klimatické cíle Evropy jsou jedna věc, v realitě ale naše podnikatele a inovace poškozuje značná byrokracie

  7. Klimatický kapitalismus místo klimatického socialismu

  8. Klimatické cíle jsou správné, Green Deal ne. Co musí Evropa udělat jinak?

Nejnovější
Německo a Francie ukazují Česku odlišné scénáře řešení dluhové krize
07. 10. 2025: Zatímco Francie čelí důsledkům dlouhodobě vysokého dluhu včetně masových protestů, Německo jedná včas a nabízí praktickou lekci pro Česko v řízení veřejných financí.
Řeklo se...
Přehled citací
1 Vysoký dopad
1. července 2025
Cíl nepovažujeme za realistický. Ohrozil by konkurenceschopnost mnoha odvětví
2 Střední dopad
18. října 2023
musí to však být pod dohledem Evropské komise, jež zaručí, aby nedošlo k pokřivení vnitřního trhu v EU
3 Střední dopad
18. října 2023
jednotlivé členské vlády mnohou dvoustranné kontrakty použít i pro existující jaderné zdroje
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Český průmysl (energeticky náročná odvětví)

Průmyslové sektory čelí vyšším nákladům, regulační nejistotě a riziku ztráty konkurenční pozice; obavy z nedostupnosti technologií pro rychlou dekarbonizaci.

Česká vláda

Vláda je vystavena politickému a ekonomickému tlaku kvůli unijním cílům dekarbonizace a musí hledat finance a kompromisy; návrhy EU zvyšují riziko konkurenčních nevýhod a sociálních dopadů.

Svaz průmyslu a dopravy / průmyslové asociace

Reprezentují byznys, aktivně varují před nereálnými cíli (2040/90%) a požadují flexibilitu; mohou mobilizovat protinávrhy a politický odpor.

Podnikatelé / malé a střední firmy (ČR)

Čelí vyšším provozním nákladům, administrativě a potenciálnímu odlivu zákazníků i investic; rostou sociální a politické tlaky.

Domácnosti / spotřebitelé v ČR

Rostoucí ceny energií a náklady na dekarbonizaci (renovace budov, účty) zvyšují finanční zátěž zejména zranitelných skupin.

České teplárenství a dodavatelé tepla (teplárny)

Ohroženo regulacemi a přechodem od fosilních paliv; nutnost velkých investic a riziko sociálních dopadů v zásobování teplem.

ČEZ (energetický koncern)

Má zájem na jasných pravidlech pro jaderné projekty a PPA; riziko zdržení projektů (Dukovany) kvůli evropské legislativě či soudním sporům.

Francie (vláda a energetické firmy jako EDF)

Prosazuje zahrnutí jádra do unijní taxonomie a těží ze silného jádrového mixu a pozic v evropské energetice; má geopolitický vliv.

Kontext
Dříve jsme psali...
Emmanuel Macron a Fridrich Merz se v Toulonu dohodli na energetické spolupráci
Francie a Německo překonaly své spory ohledně jádra a začnou spolupracovat v oblasti energetiky, včetně vodíku.  Jakou roli má vodík?
Německý ekonom vysvětlí, co musí Evropa v klimatické politice udělat jinak
Podpora klimatické politiky v Evropě klesá a je třeba hledat nové cesty mimo současný Green Deal.  Co navrhne ekonom?
Evropská klimatická politika čelí odporu kvůli regulacím a frustraci veřejnosti.
Evropská klimatická politika potřebuje méně zákazů a více ekonomicky motivovaných opatření, aby byla úspěšná a udržitelná.  10 pravidel pro klima
Evropská komise navrhuje do roku 2040 snížit emise o 90 procent, Česko odmítá
Česká vláda se staví proti návrhu Evropské komise na výrazné snížení emisí do roku 2040 a hledá v EU spojence pro jeho zablokování.  Kdo ustoupí v zelené bitvě?
Evropa musí rozhodnout o tempu dekarbonizace v době geopolitických změn a bezpečnostních výzev
Dekarbonizace posiluje evropskou bezpečnost tím, že snižuje závislost na dovozu fosilních paliv a zvyšuje odolnost vůči vnějším hrozbám.  Proč bezpečnost začíná energií
Fakta
📊

>3 °C

Oteplení do konce století
(23. 5. 2025)

📊

142 let

Provoz poslední uhelné VB
(23. 5. 2025)

📊

80%

Cíl OZE Německa do 2030
(23. 5. 2025)

📊

94%

Nízkouhlíková elektřina FR
(23. 5. 2025)

💰

59 mld. €

Úspora EU z OZE za 5 let
(26. 6. 2025)

📊

110% HDP

Poměr dluhu Francie
(7. 10. 2025)

Události
Co a kdy?
v historii (poslední desetiletí)
Poslední desetiletí bylo nejteplejší od průmyslové revoluce (použito k argumentaci pro pokračování transformace)
po 142 letech
Británie uzavřela poslední uhelnou elektrárnu (uvedeno jako příklad úspěšné transformace)
posledních pět let
Obnovitelné zdroje a úspory přinesly evropským ekonomikám úsporu 59 miliard eur
do roku 2030
Německo směřuje k 80 % elektřiny z obnovitelných zdrojů
2025
Vzrůstá kritika a odpor vůči současné klimatické politice EU kvůli byrokracii, nákladům a sociálním dopadům; vnitrostátní politické napětí (včetně České republiky) roste
2025
Evropa diskutuje o tempu dekarbonizace a potřebě investic do obrany, infrastruktury a energetické odolnosti
1. července 2025
Evropská komise navrhla snížit emise do roku 2040 o 90 % oproti roku 1990
Konec srpna 2025
Setkání prezidenta Francie Emmanuela Macrona a německého kancléře Fridricha Merze v Toulonu; Francie a Německo se dohodly na spolupráci v energetice včetně vodíku
Co to znamená
Co se děje

EK navrhuje cíl EU: -90% emisí do roku 2040

Srovnání před a po
📋 Cíl snižování emisí
PŘED

EU má cíl snížit emise o 55 % do roku 2030 a dosáhnout neutrality do roku 2050

PO

Komise navrhuje mezicíl: snížit emise o 90 % do roku 2040 (s možností započítání až 3 % přeshraničních kreditů a využitím negativních emisí)

📋 Role plyn/jádro v energii
PŘED

Debata o tom, zda plyn/jádro zařadit mezi přechodové/udržitelné zdroje; některé státy prosazovaly větší prostor pro plyn/jádro

PO

Návrhy EK i členských států (Německo, Francie) podporují modernizaci sítí, vodík a investice; taxonomie umožňuje omezené započtení plynu/jádra za přísných podmínek (časová a technologická omezení)

💰 Podpora průmyslu a financování dekarbonizace
PŘED

Existující fondy a programy (Inovační fond, Modernizační fond, Fond spravedlivé transformace) poskytovaly podporu, průmysl si stěžoval na náklady a byrokracii

PO

Komise navrhuje Clean Industrial Deal: víc nástrojů (Průmyslová dekarbonizační banka, PPA garance, EIB záruky), zjednodušení pravidel a cílené sektorové partnerství; konkrétní částky zatím nejsou stanoveny

Klíčové postavy
Evropská komise
Předkládá návrh snížit emise o 90 % do roku 2040 a navrhuje Clean Industrial Deal a taxonomii
Česká vlá / premiér Petr Fiala
Kritizuje ambiciózní 2040 cíl jako přehnaný, snaží se získat spojence pro jeho zablokování nebo úpravu
Německo a Francie
Klíčoví členové EU: Německo podporuje rychlou energetickou transformaci a modernizaci sítí; Francie prosazuje jádro a vodík; obě země ovlivňují podobu návrhů
Ještě není...
International Comparison
Řeklo se...
Přehled citací
🏛️
Svaz průmyslu a dopravy

"Cíl nepovažujeme za realistický. Ohrozil by konkurenceschopnost mnoha odvětví"

Jak šel čas
Historický kontext
Otestujte se
Kvíz: Evropská klimatická politika a veřejné finance — FR/DE/ČR
Francie

stát v západní Evropě

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/Flag_of_France.svg

Kontinent: Evropa

Hlavní město: Paříž (5. října 1789 - dosud)

Rozloha: 643.8 tis. km²

Populace: 68.37 mil. (leden 2024)

Měna: euro (leden 1999 - dosud)

HDP: 2.78 bil. EUR (2022)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Německo

stát ve střední Evropě

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/Flag_of_Germany.svg

Kontinent: Evropa

Hlavní město: Berlín (3. října 1990 - dosud)

Rozloha: 357.59 tis. km²

Populace: 84.36 mil. (31. prosince 2022)

Měna: euro (leden 2002 - dosud)

HDP: 4.12 bil. EUR (2023)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Česko

stát ve střední Evropě

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

Kontinent: Evropa

Hlavní město: Praha

Rozloha: 78.87 tis. km²

Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 12. 10. 2025 3:16:28