Transformace maloobchodních prostor v Česku
V Náchodě čeká bývalý hypermarket Albert demolice, místo něj vyroste Baumax.
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Retail parky se v Česku staly klíčovou součástí maloobchodní infrastruktury, přičemž v roce 2024 představovaly přibližně třetinu všech investic do komerčních nemovitostí. Pandemie a růst online prodeje změnily nákupní chování, což vedlo k posílení pozice retail parků díky jejich zaměření na každodenní potřeby a dobrou dostupnost. Tyto parky přitahují zájem institucionálních investorů díky stabilním výnosům a očekává se, že v budoucnosti se zaměří na menší, energeticky úsporné projekty propojené s e-commerce. Vývoj v Náchodě, kde bude hypermarket Albert zbourán a nahrazen Baumaxem, ilustruje širší trend ústupu velkých prodejen ve prospěch menších obchodů a e-commerce [1][2].
Zdroje:
V Náchodě čeká bývalý hypermarket Albert demolice, místo něj vyroste Baumax.

Přehled citací
Maloobchod je segment, který funguje vždycky
Trh nákupních parků je hodně odolný vůči výkyvům v ekonomice nebo cenám stavebních prací. Velmi dobře absorbuje nové projekty
Projekty, ve kterých je hlavním nájemcem prodejna potravin, což je častokrát případ retail parků, jsou na investičním trhu velmi žádané, a to jak lokálními, tak regionálními a mezinárodními investory
Kdo si polepší, kdo tratí?
Retail parky
Retail parky jsou v současném tržním prostředí v Česku atraktivní pro investory i nájemce díky nízkým provozním nákladům, stabilním výnosům a zaměření na zboží denní potřeby. Trend pokračující výstavby a akvizic z nich činí klíčový segment maloobchodních nemovitostí.
Institucionální investoři a realitní fondy
Institucionální investoři a tuzemské i zahraniční realitní fondy do segmentu retail parků i obchodních center výrazně investují, zajišťují likviditu trhu a zvyšují akviziční aktivitu. Jejich zájem zvyšuje konkurenci o kvalitní projekty a podporuje transakční aktivitu.
Hypermarkety
Velkoplošné hypermarkety čelí poklesu relevance a postupnému zmenšování nebo nahrazování jinými formáty; to vede ke ztrátě části jejich tržního postavení a fyzických lokalit. Demolice či přestavby hypermarketů na jiné typy prodejen či hobbymarkety signalizují strukturální útlum segmentu.
Diskontní řetězce (Pepco, KiK, Action a další)
Diskontní řetězce nadále rozšiřují síť obchodů a dynamicky obsazují volné plochy v retail parcích i obchodních centrech, čímž posilují nabídku levného spotřebního zboží a zvyšují atraktivitu těchto lokalit. Jejich expanze dále podporuje poptávku po menších a flexibilních formátech.
Developeři
Developeři aktivně rozšiřují portfolio retail parků a rychle reagují na změny poptávky, čímž formují nabídku nových projektů, zejména v regionálních lokalitách. Jejich činnost urychluje další výstavbu menších, energeticky efektivních projektů orientovaných na ESG.
Nájemci (potravinářské řetězce a diskonty)
Nájemci zaměření na zboží denní potřeby a diskontní řetězce těží z poptávky v retail parcích díky nižším nákladům a dobré dostupnosti; to zvyšuje stabilitu obsazenosti a tržeb pro vlastníky. Retail parky jsou pro ně preferovaným formátem i v obdobích ekonomického poklesu.
Albert
Jako tradiční kotevní potravinářská značka Albert mění formát v některých lokalitách (z velkého hypermarketu na menší supermarket), což odráží posun preferencí zákazníků a rekonstrukční potřeby portfolia. Zmenšení stopky s sebou nese nižší prodejní plochu, ale umožňuje udržení značky v lokalitě.
BM Land Česko (Baumax)
Společnosti jako BM Land (provozovatel Baumax) využívají příležitosti přestavby velkých ploch hypermarketů na moderní hobbymarkety či jiné formáty, čímž mohou získat hodnotu z transformovaných lokalit. Přechod k menším nebo specializovaným formátům odpovídá historickým trendům v tržní poptávce.
Cenově citliví spotřebitelé
Spotřebitelé orientovaní na cenu preferují retail parky a diskonty pro pragmatické nákupy denní potřeby; to stabilizuje frekvenci návštěv a podporuje poptávku po tomto formátu. To zároveň vysvětluje odolnost retail parků během krizí a obdobích vysoké inflace.
Dříve jsme psali...
Retail parky v Česku přitahují velké investory díky stabilním výnosům

≈33%
Podíl investic 2024
(24. 6. 2025)
32%
Podíl hypermarketů
(14. 7. 2025)
přes 6000 m²
Plocha demolovaná
(14. 7. 2025)
2026–2027
Demolice a výstavba
(14. 7. 2025)
40%
Bude o 40% větší
(14. 7. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Historický kontext
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: Retail parky v Česku (a případ Náchod)
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 4:21:23