Kontroly GDPR u věrnostních programů
Tesco Mobile propojuje předplacené tarify s věrnostním programem a nákupy v supermarketu
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Úřad pro ochranu osobních údajů v Česku se v letošním roce zaměřuje na kontrolu obchodních sítí a jejich věrnostních programů, aby ověřil, zda je souhlas se zpracováním osobních údajů skutečně dobrovolný. Věrnostní aplikace jsou běžně používány v obchodních řetězcích a často podmiňují nárok na slevy členstvím. Dochází k situaci, kdy zákazníci sdílejí více osobních dat, než je nezbytně nutné, což vyvolává obavy o ochranu soukromí [1]. Významně sbírání dat ovlivňují aplikace shromažďující informace o nakupování a chování zákazníků. Tesco Mobile nyní v Česku propojuje své předplacené tarify s věrnostním programem a nákupy v supermarketu, čímž mění pohled na předplacené karty a cílí na prémiové zákazníky [2].
Zdroje:
Tesco Mobile propojuje předplacené tarify s věrnostním programem a nákupy v supermarketu

Přehled citací
S ohledem na vytvářený ekonomický tlak ze strany některých obchodních řetězců vyvstává otázka, zdali souhlas se zpracováním osobních údajů v rámci věrnostních programů obstojí z hlediska nároků kladených na něj ze strany GDPR
Věrnostní program Clubcard patří mezi nejoblíbenější zákaznické programy v Česku, což potvrzuje i více než milion aktivních uživatelů aplikace, jejichž počet neustále roste
Lidé o využití věrnostních programů uvnitř firem nevědí téměř nic. Nikdy neslyšeli o profilování zákazníků
Kdo si polepší, kdo tratí?
Spotřebitelé
Zákazníci čelí zvýšenému riziku ztráty kontroly nad osobními údaji a profilováním v důsledku rozsáhlého sběru dat věrnostními programy. To zvyšuje obavy o soukromí a nutí je více vážit sdílení dat za slevy.
Tesco
Tesco těží z dat ze svého věrnostního programu pro personalizaci nabídek a lepší porozumění nákupnímu chování, zároveň ale čelí riziku regulatorních zásahů a otázek o platnosti souhlasů. Nové služby propojující mobilní tarify a věrnostní program zvyšují obchodní přínos i expozici vůči pravidlům ochrany dat.
Obchodní řetězce
Řetězce provozující věrnostní programy čelí vyšší regulační zátěži a riziku vysokých sankcí při nesouladu s GDPR, což může znamenat nutnost změn v procesech sběru a zpracování dat. To zvyšuje compliance náklady a riziko reputačních dopadů.
Úřad pro ochranu osobních údajů
Úřad získává zvýšenou agendu a oprávnění provádět kontroly věrnostních programů, čímž posiluje svou roli při vymáhání pravidel ochrany osobních údajů. To mu dává příležitost ověřit soulad s GDPR a reagovat na stížnosti spotřebitelů.
Tesco Mobile
Nový integrovaný model propojující mobilní služby s věrnostním programem umožňuje Tesco Mobile lepší personalizaci a doplňkové příjmy díky využití dat o nákupním chování. To zvyšuje konkurenční výhodu vůči tradičním operátorům a posiluje vztah se zákazníky supermarketu.
Dříve jsme psali...
Kontrola obchodních sítí ukáže, zda věrnostní programy porušují GDPR.

2025
Kontroly ÚOOÚ v roce 2025
(5. 6. 2025)
200 000
Počet zákazníků v ČR
(11. 6. 2025)
Lídr MVNO
Postavení na trhu
(11. 6. 2025)
VB, Německo
Trhy Revolutu pro tarify
(11. 6. 2025)
bez závazku
DIGI model bez smluv
(11. 6. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
ÚOOÚ zahajuje kontroly věrnostních programů řetězců
Srovnání před a po
Věrnostní programy rostly na popularitě, často bez přehledných informací o zacházení s osobními údaji.
Úřad pro ochranu osobních údajů bude provádět kontroly řetězců, aby ověřil, zda podmínění slev členstvím neporušuje nařízení GDPR.
Předplacené karty sloužily převážně k dobíjení kreditu.
Tesco Mobile propojuje předplacené karty s Club Card a nákupy; používá data z nákupního chování pro personalizované nabídky, automatické platby a správu rodinných balíčků.
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

Iva Pavlousková
mluvčí Tesca"Věrnostní program Clubcard patří mezi nejoblíbenější zákaznické programy v Česku, což potvrzuje i více než milion aktivních uživatelů aplikace, jejichž počet neustále roste,"

Tomáš Prouza
prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu"Počet uživatelů průběžně roste. Konkrétní informace o počtech registrovaných ale nemám. Jde o citlivou informaci,"
britský antimonopolní úřad
"Po analýze deseti tisíc produktů jsme nenašli důkazy o tom, že supermarkety nadhodnocují své obvyklé ceny, aby se věrnostní akce jevily výhodnější,"

Hana Štěpánková
mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů"Lidé o využití věrnostních programů uvnitř firem nevědí téměř nic. Nikdy neslyšeli o profilování zákazníků"

Hana Štěpánková
mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů"Doufejme, že to bude zajímat víc lidí, protože v některých ohledech neobezřetnost lidí je až zarážející,"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Česko
stát ve střední Evropě
Kontinent: Evropa
Hlavní město: Praha
Rozloha: 78.87 tis. km²
Populace: 10.91 mil. (leden 2025)
Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)
HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Kvíz: Kontroly věrnostních programů a propojení Tesco Mobile v Česku
Úřad pro ochranu osobních údajů
ústřední orgán státní správy ČR
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 13:46:46