Prodej Jindřichohradeckých úzkokolejek Albertu Fikáčkovi

Podnikatel Albert Fikáček může získat Jindřichohradecké místní dráhy navzdory pozdní platbě.

Mizící téma o firmě a odvětví

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Na začátku července 2025 koupil dopravce Gepard Express, řízený Albertem Fikáčkem, Jindřichohradecké úzkokolejky (JHMD) z konkurzu s plány na obnovení jejich provozu v turistickém režimu. Financování bylo zajištěno prodejem autobusových linek Gepard Bus Radimu Jančurovi, který také poskytl finanční podporu na záchranu JHMD [1]. Provoz měl být udržován s podporou krajů a státních dotací, ale denní provoz nebyl plánován a většina vozového parku měla zůstat odstavena [1]. Albert Fikáček se také zabýval zmizelými historickými předměty z JHMD a vyzýval veřejnost k jejich navrácení [2].

Gepard Express nedodržel termín platby 83 milionů korun za JHMD, což vedlo k rozhodování insolvenčního soudu [3].

Nyní však soud podpořil prodej JHMD Fikáčkovi, navzdory opožděné platbě, čímž zpochybnil rozhodnutí věřitelského výboru [4].

Zdroje:

  1. Nový pán jindřichohradeckých úzkokolejek rozjel škatulata. Potřebných 80 milionů si sežene i transakcí s RegioJetem

  2. Nový pán jindřichohradeckých úzkokolejek rozjel škatulata. Potřebných 80 milionů si sežene i transakcí s RegioJetem

  3. Jako v Hoří, má panenko: nový majitel úzkokolejky prosí lidi, aby vrátili rozkradené artefakty. Ale jinak zjistil o Češích jen to dobré

  4. Možná zvrat, možná jen komplikace. Úzkokolejky stále nemají nového majitele, Gepard Express nestihl sehnat všechny peníze

Nejnovější
Podnikatel Albert Fikáček může získat Jindřichohradecké místní dráhy navzdory pozdní platbě.
18. 9. 2025: Soud zpochybnil rozhodnutí věřitelského výboru a podpořil prodej úzkokolejek Fikáčkovi, přestože část kupní ceny zaplatil se zpožděním.
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD)

Firma může díky prodeji a obnovení části provozu přežít, ale je v insolvenci a provoz je dosud omezený, takže její budoucnost je vysoce nejistá. Stav kolejí a omezené osvědčení znamenají potřebu dodatečných investic.

Albert Fikáček

Podnikatel je hlavním zájemcem o koupi JHMD a jeho role rozhodne o dalším provozu, ale čelí zpožděním plateb a nejistotě rozhodnutí soudu. Výsledek má vysoký dopad na jeho reputaci a finanční závazky.

Gepard Express

Společnost je vítězem tendru na koupi JHMD a jejím převzetím může zachránit provoz, zároveň však nestihla včas složit celou kupní cenu, což zvyšuje riziko neúspěchu transakce. Finanční a provozní plány firmy jsou proto nejisté.

věřitelský výbor

Rozhodnutí výboru o upředostnění nižší nabídky bylo soudem zpochybněno a může komplikovat a zpomalit prodej, čímž ovlivňuje uspokojení věřitelů. Jeho postup je klíčový pro konečné rozhodnutí o vlastníkovi.

kraje Jihočeský a Vysočina

Kraje jsou klíčovými objednateli letních spojů a mohou uhradit část provozu, ale smlouvy jsou vázané na zprovoznění tratí a tedy zatím nejisté. Jejich rozhodnutí ovlivní provozní příjmy JHMD.

Státní fond dopravní infrastruktury

Fond může přispívat na údržbu tratí a představuje významný zdroj financí pro provoz JHMD, čímž zlepšuje šance na obnovu. Výše účelových dotací byla v minulosti významná.

David Jánošík (insolvenční správce)

Insolvenční správce má na starosti formální převod podniku a jeho kroky ovlivní realizaci prodeje, přitom čelí kritice za postup věřitelského výboru. Jeho komunikace a kroky budou klíčové pro naplnění převodu.

Fexlin (Otakar Moťka)

Druhá nabídková strana byla výborem původně akceptována místo Gepard Expressu, ale soudní zásah a následné jednání snižují šance Fexlinu na převzetí. To může znamenat ztrátu příležitosti koupě JHMD.

Kontext
Dříve jsme psali...
Gepard Express pod vedením Alberta Fikáčka nestihl zaplatit za JHMD včas.
Gepard Express nezaplatil včas 83 milionů korun za jindřichohradecké úzkokolejky a další postup je nyní v rukou insolvenčního soudu.  Jak rozhodne soud?
Jindřichohradecké úzkokolejky pod vedením Alberta Fikáčka řeší zmizelé artefakty.
Nový majitel úzkokolejky Albert Fikáček vyzývá veřejnost, aby vrátila rozkradené historické předměty.  Jak Češi reagují?
Jindřichohradecké úzkokolejky JHMD koupil z konkurzu Gepard Express Alberta Fikáčka na začátku července 2025.
Gepard Express Alberta Fikáčka koupil JHMD z konkurzu a financuje jejich záchranu i díky transakci s RegioJetem Radima Jančury.  Kdo zachrání úzkokolejky?
Profil
Radim Jančura — muž za žlutými autobusy a RegioJetem

Radim Jančura (* 12. ledna 1972 Ostrava) je český podnikatel a manažer, vystudoval Elektrotechnickou fakultu Vysokého učení technického v Brně a získal titul inženýr. Je zakladatelem, vlastníkem a ředitelem společností Student Agency a RegioJet, přičemž Student Agency provozuje známé „žluté“ autobusy a RegioJet konkuruje Českým drahám v osobní železniční dopravě. Je také vlastníkem společnosti DPL Real, které patří brněnský Dům pánů z Lipé.

V roce 2012 inicioval vznik a financuje nadační fond „Stínové ŘSD“ (Stínové Ředitelství silnic a dálnic), který upozorňuje na chyby v činnosti dopravních stavitelů a státního Ředitelství silnic a dálnic. Byl členem správní rady Nadačního fondu pro boj proti korupci a jako významný dopravce je dlouhodobým kritikem pomalých rekonstrukcí dálnice D1. Od 19. dubna 2013 do 1. února 2018 byl jednatelem společnosti Tick Tack Taxi. Od roku 2020 podniká také v oblasti ubytování a gastronomie, když nakoupil horské hotely a penziony v Rakousku a v České republice a provozuje je pod značkou RegioJet Hotels & Cottages.

Radim Jančura obdržel řadu ocenění, mezi nimi titul Podnikatel roku 2005. Jeho činnost provázely i kontroverze: používal reklamní kampaně směřované proti politické reprezentaci, například na autobusech s nápisem „Langer II.“ a fotografií ministra vnitra Milana Chovance a zveřejněním telefonního čísla ministra dopravy. V lednu 2015 na Slovensku zaplatil billboardy s nápisem „Vitajte v kraji korupcie a klientelizmu“, poté co jeho dopravní společnost nedostala svolení k provozování pravidelných linek v Nitranském a Bratislavském kraji.

Jak šel čas
Historický kontext
🕰️
rok 1995
Vznik Jindřichohradeckých místních drah (JHMD).
V textu je uvedeno, že JHMD vznikly v roce 1995.
Založení provozovatele úzkokolejné sítě.
🚂
rok 1998
JHMD převzaly od Českých drah provoz na dvou úzkorozchodných tratích.
V článku je uvedeno, že od roku 1998 převzaly JHMD provoz na dvou tratích.
JHMD se staly provozovatelem těchto tratí.
🛑
podzim 2022
Provoz JHMD se zastavil a firma přišla o osvědčení o bezpečnosti tratí.
Článek uvádí, že JHMD přišly o osvědčení a provoz se zastavil na podzim 2022.
Zastavení provozu a ztráta možnosti objednávek od krajů; prohloubení finančních problémů.
🔧
3. a 4. srpna 2024
Plánované symbolické obnovení provozu na krátkém úseku (víkend 3.–4. srpna).
Drážní úřad vydal osvědčení pouze pro úsek Nová Bystřice–Hůrky a v textu se zmiňuje možnost rozjezdu v tento víkend.
Umožnění symbolického provozu a možné tržby z jízdného pro JHMD.
rok 2024
JHMD získaly osvědčení/povolení k provozu na vybraných úsecích (uvedeno jako 'loni' v článku z 2025).
V pozdějším článku je uvedeno, že JHMD 'loni' získala povolení k provozu na tratích Nová Bystřice–Hůrky a Jindřichův Hradec–Kamenice nad Lipou (tj. 2024).
Otevřela možnost obnovení provozu na části sítě a generování příjmů z jízdného a objednávek od krajů.
⚖️
konec března 2025
Vyhlášen konkurz (Českobudějovický soud).
V článku je uvedeno, že po neúspěšném reorganizačním plánu soud na konci března vyhlásil konkurz.
Spuštění konkursního řízení nad JHMD a příprava prodeje majetku.
🐆🚆
červen 2025
Gepard Express uspěla v tendru na koupi zkrachovalých JHMD.
V článku se uvádí, že Gepard Express v červnu uspěla v tendru na koupi JHMD.
Gepard Express se stala preferovaným kupcem, což zahájilo proces převodu majetku pod podmínkou uhrazení kupní ceny.
⚖️🚆
červenec 2025
Na začátku července 2025 soud schválil prodej JHMD firmě Gepard Express (Albert Fikáček).
V souhrnu článků je explicitně uvedeno, že na začátku července 2025 soud schválil prodej JHMD Gepard Expressu.
Umožnilo to Gepardu pokračovat v plánech na obnovení provozu a přípravy provozního plánu; byla stanovena potřeba financování (řádově desítky milionů).
⏳💸
1.–2. září 2025
Gepard Express nestihl uhradit kupní cenu 83 milionů Kč do půlnoci z 1. na 2. září 2025.
V článku je uvedeno, že společnost nesložila částku do stanoveného termínu (do půlnoci z 1. na 2. září).
Vznikly právní a insolvenční nejistoty ohledně platnosti nabídky a dalšího postupu (možnost prodloužení lhůty, upřednostnění druhé nabídky nebo rozprodeje majetku).
🧾
11. září 2025
Věřitelský výbor schválil přijetí nabídky druhého v pořadí (společnosti Fexlin/Otakar Moťka).
Článek uvádí, že výbor 11. září schválil přijetí nižší nabídky (81,35 milionu Kč).
Mohlo to vést k předání majetku jinému kupci; soud později zpochybnil postup výboru a rozhodl, že bylo možné podmínky výběrového řízení změnit.
📅🚂
19. září 2025
Gepard Express požádal o prodloužení lhůty do 19. září; v harmonogramu bylo rovněž plánováno zahájení jízd s cestujícími na 19. září 2025.
V textech je explicitně uvedeno, že Gepard žádal o prodloužení lhůty do 19. září a že Fikáček plánoval první jízdy 19. září tohoto roku.
Datum sloužilo jako klíčový termín pro dokončení platby a pro plánované zahájení provozu; nedodržení vedlo k dalším soudním a rozhodovacím krokům.
⚖️✔️
18. září 2025
Soud zpochybnil rozhodnutí věřitelského výboru a podpořil prodej JHMD Fikáčkovi navzdory opožděné platbě.
V článcích je popsáno, že soud kritizoval postup věřitelského výboru, označil za možné akceptovat zmeškání lhůty a zdůraznil, že hlavním zájmem je prodat podnik nejvyšší nabídce.
Umožnilo to pokračování procesu převodu vlastnictví na Gepard Express za podmínek, které budou dolaďovány; zároveň se čekalo na zápisy a souhlasy potřebných stran (insolvenční správce, věřitelský výbor, soud).
Soud uvedl, že hlavním zájmem je prodat podnik nejvyšší nabídce.
Otestujte se
Kvíz: Prodej a záchrana Jindřichohradeckých úzkokolejek (JHMD)
Gepard Express

Český železniční a autobusový dopravce

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/GE_logo_text_tmavý.png


Země: Česko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Gepard_Express_v_1._den_provozu_ve_stanici_Svobodné_Heřmanice.jpg

Sídlo: Brno

Web: https://www.gepard.com/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Jindřichohradecké místní dráhy

akciová společnost v Česku

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f7/Balm-u_638_-_2008-08-31_-_Nova_Bystrica_-_2_(8373159405).jpg


Země: Česko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/Jindřichův_Hradec,_nádraží,_705.915.jpg

IČO: 62509870

Sídlo: Jindřichův Hradec

Web: http://www.jhmd.cz/

Data pocházejí z datové položky WikiData

Radim Jančura

český manažer a podnikatel

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Radim_Jancura.jpg

Povolání: podnikatel, manažer

Narození: 12. ledna 1972

Místo narození: Ostrava

Státní občanství: Česko

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 12. 10. 2025 12:08:32