Autorské právo dává tvůrci (spisovateli, hudebníkovi, programátorovi…) výlučná práva k jeho konkrétnímu dílu po omezenou dobu. Nechrání myšlenky nebo nápady, ale jejich konkrétní vyjádření (text, nahrávka, obrázek). V Česku upravuje pravidla zákon č. 121/2000 Sb.
AI a autorská práva: Konflikty v zábavním průmyslu
Digitální herečka Tilly Norwood a režisér FellinAI vyvolávají v Hollywoodu obavy o budoucnost filmu
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
V zábavním průmyslu roste obava z nástupu generovaných postav a hereckých výkonů vytvořených AI; v nejnovějším případě byla v Hollywoodu představena digitální herečka Tilly Norwood a režisér nástroje FellinAI, což vyvolalo varování odborů před ohrožením pracovních míst ve filmu[4].
Spor o to, zda smí modely trénované na autorských dílech bez souhlasu tvůrců používat tato díla, pokračuje: v USA a Evropě probíhají právní a regulační debaty, v některých případech úřady a soudy přistoupily odlišně k volnému užití[1].
Hollywoodská studia jako Disney a Universal Pictures již podnikla právní kroky proti generativním nástrojům (např. Midjourney) kvůli kopírování filmových postav; tyto žaloby ilustrují rostoucí konflikt mezi studii a tvůrci AI[2].
Odborníci varují také před technologickými dopady: český odborník na filmové triky Pavel Kacerle odhadoval, že do dvou let může být těžké rozeznat realitu od generovaných scén, s možnou rychlejší proměnou do půl roku, což zvyšuje tlak na regulaci a licencování v odvětví[3].
Zdroje:
Digitální herečka Tilly Norwood a režisér FellinAI vyvolávají v Hollywoodu obavy o budoucnost filmu

Přehled citací
Ve skutečnosti neexistuje způsob, jak získat sto milionů obrázků a vědět, odkud pocházejí
považuje pozici Johanssonové v právním sporu proti OpenAI za poměrně silnou
Kdo si polepší, kdo tratí?
Midjourney
Čelí federální žalobě velkých studií (Disney, Universal) kvůli údajnému neoprávněnému používání milionů obrázků a kopírování známých postav, což ohrožuje její provozní a právní pozici i obchodní model založený na tržbách z předplatného.
Profese vizuálních efektů / lighting technical directors
Automatizace generativní AI výrazně redukuje pracovní náplň a počet míst v postprodukci a VFX, mnohé role se zkracují nebo zanikají, což vede k rychlým strukturálním změnám na pracovním trhu v oboru.
Americký úřad pro autorská práva (U.S. Copyright Office)
Úřad se dostal pod tlak kvůli stanovisku o volném užití děl pro trénink AI a následná rezignace vedoucích představitelů signalizuje oslabení jeho autority a nejistotu v regulaci autorského práva vůči AI.
Hollywoodská filmová studia (např. Walt Disney, Universal Pictures)
Uplatňují právní kroky proti poskytovatelům generativní AI a současně investují do vlastních datových sad; spory a regulace mohou chránit jejich IP, ale omezují dostupnost modelů a konkurenceschopnost menších subjektů.
Umělci a autoři (kolektivně)
Hrozí ztráta kontroly nad užitím děl při tréninku AI a znevýhodnění v odměňování; volají po licencích a kolektivní správě, obavy o budoucnost lidské kreativity.
Hollywoodští herci a herecké odbory (SAG-AFTRA)
Odbory vnímají AI jako hrozbu pro herecká místa a tlačí na ochranu práv a omezení používání digitálních replik, což vede k legislativním a kolektivním opatřením s dopadem na produkci a studia.
LAION (organizace tvořící datasety)
Soud v Německu rozhodl ve prospěch LAION pro vědecké výzkumné účely, čímž získala dočasnou právní oporu, avšak omezení rozhodnutí na vědecké (ne komerční) použití snižuje jeho širší precedentní hodnotu.
Česká organizace OSA
Aktivně vyvíjí tlak na provozovatele AI, vyzývá k licenčním jednáním, čímž posiluje postavení autorů v ČR a iniciuje vyjednávání o kompenzacích.
Evropské státy / EU regulátoři
EU/členské státy postupují zdrženlivě v některých otázkách autorského práva vůči AI, současně však vytvářejí právní rámce (AI Act) a diskuse o kolektivní správě, ovlivňující strategii a konkurenceschopnost v globálním kontextu.
Dříve jsme psali...
Pavel Kacerle, expert na filmové triky, popisuje dopad AI na Hollywood

Disney a Universal Pictures žalují Midjourney kvůli kopírování filmových postav pomocí AI

Umělá inteligence se učí na dílech autorů bez jejich souhlasu, vlády zatím váhají s regulací

300 mil. $
Tržby Midjourney v r. 2024
(12. 6. 2025)
David Holz
Zakladatel Midjourney
(12. 6. 2025)
žaloba podána
Žaloba Disney/Universal
(12. 6. 2025)
do 2 let
AI nerozeznatelné video
(16. 6. 2025)
odvolání vedení
USA: změny v aut. úřadu
(27. 5. 2025)
zamítnutí návrhu
UK: Zamítnut návrh AI práv
(27. 5. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Zpřísnění právního režimu použití autorských děl v tréninku a využití AI
Srovnání před a po
Nejasný právní režim; rozsáhlé scrapingy dat a volné použití děl pro trénink bez jednotné praxe
Nárůst soudních sporů a tlak na licencování; výjimky (vědecké) uplatněny v některých rozhodnutích; výzvy k dohodám/kol. správě práv (OSA)
Mnoho sporů v počátcích; soudy rozdílně rozhodují (ČR: prompt často není autorské dílo)
Klíčové spory (USA žaloby proti Midjourney; rozhodnutí německého soudu ve prospěch LAION pro vědecké účely) formují precedenty; úřady vydávají stanoviska (US Copyright Office)
Rychlé zavádění generativní AI bez jasných licenčních mechanismů; studia i menší tvůrci trénují na veřejných datech
Studia podávají žaloby (Disney, Universal vs Midjourney); odbory a regulace (Kalifornie, SAG-AFTRA) tlačí na omezení neautorizovaného použití hlasů/podob; snaha o licencování (OSA)
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

David Holz
"Ve skutečnosti neexistuje způsob, jak získat sto milionů obrázků a vědět, odkud pocházejí"

Mark Lemley
profesor práv"poměrně silnou"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Právo vzniká automaticky, jakmile je dílo vyjádřeno v pozorovatelné podobě; autor je jeho nositelem. Práva se dělí na osobnostní (právo být uveden jako autor, zákaz ponižování díla) a majetková (rozhodovat o rozmnožování, šíření, veřejném provozování). Majetková práva obvykle trvají do smrti autora + 70 let; po uplynutí dílo může používat kdokoli.
Proč je to důležité
Autorské právo ovlivňuje, co můžete legálně sdílet, míchat nebo prodávat — třeba hudbu, články nebo software. Zároveň chrání příjem autora (licence, kolektivní správci) a dává právní nástroj při sporu o neoprávněné užití (žaloba, náhrada škody). Výjimky jako citace nebo užití pro osobní potřebu dovolují určitá bezplatná použití.
Co to je
Zábavní průmysl zahrnuje firmy a lidi, kteří vytvářejí a prodávají zábavu — filmy, hudbu, televizní pořady, divadlo, počítačové hry, parky a podobně. Je to odvětví, které spojuje tvůrce (herečky, hudebníky, vývojáře), výrobce (studia, vydavatelství) a prodejní kanály (kina, streamovací služby, koncerty).
Jak to funguje
Tvůrci vytvoří obsah, producenti a studia ho financují a technicky zpracují, a pak se prodává nebo šíří přes kina, televizi, internet nebo live akce. Peníze přicházejí z prodeje vstupenek, předplatného, reklam, licencí a merchandisingu; všichni účastníci si dělí příjmy podle smluv a práv. Technologie (například streaming nebo umělá inteligence) mění způsob výroby, distribuce i placení autorů.
Proč je to důležité
Zábavní průmysl vytváří pracovní místa, kulturu a značné příjmy pro ekonomiku i státní rozpočet. Změny v technologiích a licencování ovlivní, kdo dostane zaplaceno — proto má vliv na autory, pracovní trh a pravidla ochrany práv. Pro čtenáře ekonomických zpráv to znamená sledovat, jak nové služby a AI mění zisky firem, zaměstnanost a ceny vstupenek nebo předplatného.
Kvíz: Generativní AI ve filmovém průmyslu
USA
stát v Severní Americe
Kontinent: Severní Amerika
Hlavní město: Washington, D.C. (17. listopadu 1800 - dosud)
Rozloha: 9.83 mil. km²
Populace: 340.11 mil. (1. července 2024)
Měna: americký dolar
HDP: 27.72 bil. USD (2023)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 12. 10. 2025 7:58:56