Zakázky a dodávky letadel Boeingu a Airbusu
Airbus A320 předběhl Boeing 737 a stal se nejprodávanějším letadlem světa
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Airbus A320 se stal nejprodávanějším dopravním letadlem na světě s celkovými 12 260 dodanými kusy od roku 1988, čímž překonal dosud vedoucí Boeing 737; to potvrzuje dlouhodobý komerční úspěch rodiny A320[9].
Dosavadní konkurenční dynamika mezi Airbusem a Boeingem zahrnovala velké zakázky a jednání: Boeing jedná s Čínou o možném prodeji až 500 letadel a zároveň získal významné objednávky v hodnotě zhruba 14,5 miliardy dolarů (včetně 30 strojů 737 Max 8 pro AviLease a 32 Dreamlinerů pro British Airways)[8][1]. Airbus naopak zvažuje a získává velké kontrakty, včetně očekávané čínské objednávky 200–500 letadel, a na aerosalonu dominoval v civilních zakázkách[3][4].
Přes komerční úspěchy oba výrobci čelí problémům v dodávkách a výrobě: aerolinky jako Ryanair a Emirates hlásí omezenou kapacitu kvůli zpožděním dodávek, což má za následek rušení letů a vyšší ceny letenek s odhadovaným dopadem minimálně do roku 2030[5]. Boeing vykazuje postupné zlepšení finančních ukazatelů (čistá ztráta snížena na 612 milionů USD a zvýšení dodávek na 150 letadel ve Q2 2025), ale zároveň čelí provozním rizikům včetně stávky více než tří tisíc zaměstnanců v Missouri a Illinois[6][7].
Celkově se trh letadel vyznačuje silnou poptávkou a posunem v prodejní bilanci směrem k Airbusu (A320 vedlejší efekt na konkurenční postavení Boeingu), přičemž geopolitická jednání s Čínou, výrobní omezení a pracovní spory budou nadále určovat tempo dodávek a dostupnost kapacit pro aerolinky[9][8][5].
Zdroje:
Nový král na nebi. Airbus A320 je nejprodávanějším letadlem světa, na trůnu vystřídal Boeing 737
Úspěšný květen pro Boeing. Zatím vrcholí obří dohodou s Qatar Airways za 96 miliard dolarů
Smršť objednávek civilních letadel v Paříži nepřišla. Zajímavější bylo dění u zbrojařů
Boeing výrazně snížil ztrátu. Za čtvrtletí dodal 150 letadel
Nový král na nebi. Airbus A320 je nejprodávanějším letadlem světa, na trůnu vystřídal Boeing 737
Airbus A320 předběhl Boeing 737 a stal se nejprodávanějším letadlem světa

Přehled citací
"Díky modelu 737 MAX budeme prodávat více letadel než Airbus po řadu let."
"To může vážně ohrozit celý Airbus a jeho konkurenceschopnost. To je důvod, proč biji na poplach a žádám vlády, aby změnily podmínky původního kontraktu,"
"Chcete předpověď na letošní rok? Porazíme je,"
Kdo si polepší, kdo tratí?
Boeing
Z aktuálních článků těží Boeing z obnoveného růstu dodávek, velkých objednávek (včetně potenciálně čínského kontraktu) a zlepšených čtvrtletních výsledků, přesto řeší problémy s certifikací některých verzí Max a s odbory.
Čínské aerolinky / China (Čína jako velký zákazník)
Otevření čínského trhu (zrušení zákazu nákupu Boeingů) a plánované velké objednávky Airbusem i jednání s Boeingem změní dodávky; aerolinky budou mít lepší přístup k novým letadlům, ale budou čelit kapacitním a certifikačním omezením dodavatelů.
Aerolinky (globální skupina, včetně IAG/British Airways, VietJet, Emirates, Ryanair apod.)
Aerolinky získávají možnost obnovit flotily díky dodávkám, ale čelí zpožděním dodávek, rostoucím pronájmům a tlakům na provoz (certifikace Max, dodávky motorů), což zvyšuje náklady a omezuje rozvoj tras.
Dodavatelé motorů (CFM International, Pratt & Whitney, Rolls‑Royce)
Dodavatelé čelí výrobním a jakostním problémům a stávkám, které omezují dodávky motorů, zpomalují dodávky hotových letadel a omezují výrobní plány výrobců (především Airbusu).
Zaměstnanci Boeingu v USA (továrny Missouri a Illinois, pracovníci civilní výroby)
Stávky a spory o kolektivní smlouvy narušují výrobu (včetně vojenské výroby) a zvyšují provozní rizika v době, kdy se Boeing snaží navýšit dodávky; hrozí další zpoždění a náklady.
Airbus
Airbus získává velké objednávky (A330neo, A321XLR poptávka) a Silnou pozici, ale čelí problémům s dodávkami motorů a omezenou výrobní kapacitou, což omezuje schopnost využít výpadků konkurence.
Leasingové společnosti a investorští kupci (AviLease, IAG/Air Lease Corporation, Indigo Partners apod.)
Leasingovky a velcí investoři zadávají velké objednávky (AviLease, IAG, Indigo), čímž podporují výrobce; zároveň jejich chování ovlivňuje trh a cenové vyjednávání (slevy).
České subdodavatelské firmy (Aircraft Industries, Aero Vodochody a další)
Čeští výrobci se podílejí na subdodávkách pro Airbus a získávají zakázky a větší význam v evropském dodavatelském řetězci, což zvyšuje jejich objem výroby a exportní příležitosti.
Dříve jsme psali...
Boeing jedná s Čínou o obřím kontraktu za miliardy dolarů

Tři tisíce zaměstnanců Boeingu v Missouri a Illinois zahájilo stávku kvůli kolektivní smlouvě

Americký Boeing ve druhém čtvrtletí snížil ztrátu a zvýšil dodávky letadel

Ryanair a Emirates čelí dlouhým zpožděním dodávek nových letadel od Boeingu a Airbusu

Pařížský aerosalon 2025 nepřinesl očekávanou smršť objednávek civilních letadel, zato více vojenské techniky.

Příbuzná témata
International Comparison
Historický kontext
Kvíz: Souboj Airbus vs Boeing — dodávky, objednávky a dopady
Boeing
americký výrobce letecké a kosmické techniky
Země: Spojené státy americké
Založil: William Boeing
CEO: Kelly Ortberg (8. srpna 2024 - dosud)
Zaměstnanci: 171 (31. prosince 2023)
Sídlo: Chicago (Invalid Date - dosud)
Kapitál: 193.2 mld. (31. prosince 2018)
Výnosy: 66.52 mld. (2024)
Čistý zisk: -2240000000 (2023)
Bilance: 137.01 mld. (2023)
Web: https://boeing.com/
Data pocházejí z datové položky WikiData
Airbus
evropský výrobce letadel
Země: Nizozemsko
Založil: Roger Béteille
CEO: Guillaume Faury (10. dubna 2019 - dosud)
Zaměstnanci: 80.9 (31. prosince 2019)
Sídlo: Blagnac
Výnosy: 11.05 mld. (leden 2019)
Čistý zisk: 2.87 mld. (2017)
Bilance: 111.13 mld. (2016)
Web: https://www.airbus.com/en/products-services/commercial-aircraft
Data pocházejí z datové položky WikiData
Čína
stát ve východní Asii
Kontinent: Asie
Hlavní město: Peking (1. října 1949 - dosud)
Rozloha: 9.6 mil. km²
Populace: 1.44 mld. (2021)
Měna: čínský jüan
HDP: 17.96 bil. CNY (2022)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 12. 10. 2025 0:50:23