Šedá ekonomika v Česku a její dopady

Studie Kearney a NKÚ rozkrývají, jak Česko přichází o miliardy kvůli šedé ekonomice

Uzavřené téma o ekonomice a společenských pravidlech

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Stínová ekonomika v Česku dosahuje až 14 % HDP, což představuje bilion korun. Nejvýznamnější podíl je v oblastech s hotovostními transakcemi, jako je gastronomie a služby pro domácnosti. V minulosti byla zavedena opatření jako kontrolní hlášení a elektronická evidence tržeb (EET), které měly pomoci v boji proti tomuto fenoménu, nicméně jejich účinnost je diskutabilní. Nezávislí odborníci doporučují opětovné zavedení EET, povinné umožnění bezhotovostních transakcí a zvýšenou digitalizaci státní správy jako klíčové kroky k omezení šedé ekonomiky a jejích negativních dopadů na ekonomiku země.

Zdroje:

    Nejnovější
    Studie Kearney a NKÚ rozkrývají, jak Česko přichází o miliardy kvůli šedé ekonomice
    15. 7. 2025: Odborníci a úřady navrhují návrat EET, povinné přijímání karet a digitalizaci státu jako hlavní zbraně proti šedé ekonomice v Česku.
    Řeklo se...
    Přehled citací
    1 Vysoký dopad
    15. července 2025
    Klíčovým opatřením v boji s šedou ekonomikou bylo a zůstává kontrolní hlášení, díky kterému se v zásadě vymýtily karuselové podvody
    2 Vysoký dopad
    15. července 2025
    Pokud stát zákonem stanovuje, že podnikatelé musí přijímat hotovost, měl by zároveň stanovit, aby (s výjimkou těch nejmenších) museli nabízet i nějakou formu bezhotovostního placení
    3 Střední dopad
    15. července 2025
    Jednou z oblastí je navýšení množství a vůbec možností digitálních plateb. Digitální platby spolehlivě šedou ekonomiku zmenšují
    Dopady
    Kdo si polepší, kdo tratí?

    Státní rozpočet

    Snížení rozsahu šedé ekonomiky může výrazně zvýšit daňové příjmy a zlepšit fiskální pozici státu. Studie a odhady expertních komentářů poukazují na stovky miliard korun ročně, které unikají výběru daní.

    Finanční správa

    Finanční správa získává přístup k novým datům a chystá nDIS, které by měly zlepšit cílení kontrol a detekci daňových úniků. Zvýšené datové toky ale zároveň znamenají větší provozní nároky na její systémy.

    Gastronomie (hotely a restaurace)

    Sektor je identifikován jako jedna z nejvíce zasažených oblastí šedé ekonomiky (v některých případech až polovina tržeb), a proto na něj míří kontrolní a legislativní zásahy, které zvyšují administrativní zátěž a riziko uzavření některých provozoven. Současné návrhy (povinné bezhotovostní platby apod.) mohou dále měnit provozní podmínky tohoto segmentu.

    Zpracovatelský průmysl

    I když má nižší relativní podíl šedé ekonomiky, vysoké obraty ve zpracovatelském průmyslu znamenají pro veřejné finance citelné ztráty a cílené opatření v této oblasti má velký fiskální dopad. Sektor je také zmiňován mezi obory náchylnými k práci na černo.

    Podnikatelé/živnostníci (obecně)

    Po zrušení některých kontrolních mechanismů (např. EET) klesla motivace u části podnikatelů registrovat se jako plátci DPH, což vede k nárůstu nehlášených obratů; současně jim hrozí vyšší administrativní zátěž v případě navrácení či transformace evidence. To zhoršuje ochotu vstupu do formální ekonomiky i podnikatelské prostředí v některých segmentech.

    Ministerstvo financí

    Resort v minulosti prezentoval EET jako klíčový nástroj proti daňovým únikům, což ovlivnilo legislativní směřování; současné debaty o návratu EET či jiných opatřeních ukazují politické spory o efektivitě a nákladech těchto řešení. Ministerstvo je zároveň tvůrcem a propagátorem řady navrhovaných řešení (snížení DPH, EET apod.).

    Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ)

    NKÚ hrál roli hodnotícího orgánu pro EET a jeho zjištění ovlivnila veřejnou debatu o přínosu evidence; úřad uváděl konkrétní dopady a nedostatky vyčíslovacích metod. Doporučení NKÚ mohou posílit argumentaci pro návrat některých nástrojů boje se šedou ekonomikou.

    Spotřebitelé (veřejnost)

    Pokles hotovostních transakcí a větší dostupnost bezhotovostních plateb podporují detekci šedé ekonomiky, ale opatření jako povinné přijímání karet a digitalizace mění spotřebitelské návyky a mohou omezit volbu platebních forem v některých segmentech. Spotřebitelé zároveň mohou být nástrojem kontroly (žádání účtenek apod.).

    Kearney (poradenská společnost)

    Autor studie, která dala nové odhady velikosti šedé ekonomiky a segmentovala nejpostiženější oblasti; studie ovlivňuje veřejnou politiku a návrhy opatření. Její výsledky generují pozornost a konkrétní doporučení pro státní intervence.

    Kontext
    Dříve jsme psali...
    Fakta
    Události
    Co a kdy?
    rok 2026
    Finanční správa chystá nový systém nDIS, který by měl od roku 2026 pomoci efektivněji vybírat daně a odhalovat podvody.
    Co to znamená
    Co se děje

    Zavedení nového daňového informačního systému nDIS (od 2026)

    Srovnání před a po
    📋 Informační systémy finanční správy
    PŘED

    Po zrušení EET chyběly centrální, cílené datové nástroje pro kontrolu tržeb a odhalování podvodů

    PO

    Finanční správa připravuje nDIS, který by od roku 2026 měl pomoci efektivněji vybírat daně a odhalovat podvody

    💰 Registrace k DPH a vykazování tržeb
    PŘED

    EET motivovala podnikatele k registraci k DPH a k evidenci tržeb

    PO

    Po zrušení EET podnikatelé ztratili motivaci k registraci k DPH a část obratu se začala nepřiznávat

    💰 Platby a kontroly transakcí (boj proti šedé ekonomice)
    PŘED

    Rostoucí podíl bezhotovostních plateb a nástroje jako kontrolní hlášení snižovaly prostor pro šedou ekonomiku

    PO

    Doporučená opatření zahrnují povinné přijímání platebních karet, další digitalizaci a využití AI/analýzy velkých dat k detekci úniků

    Klíčové postavy
    🏛️
    Finanční správa
    Vyvíjí nový informační systém nDIS a bude jej používat k lepší analýze dat a odhalování daňových úniků
    🏢
    Kearney (poradenská společnost)
    Autor studie, která odhadla rozsah šedé ekonomiky a navrhuje opatření (kartové platby, digitalizace, AI)
    🏛️
    Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ)
    Vyhodnotil EET jako důležitý nástroj pro odhalování daňových úniků, zároveň upozornil na sporný fiskální přínos
    Ještě není...
    International Comparison
    Řeklo se...
    Přehled citací
    Dominik Kohut
    Dominik Kohut

    "Česko je na tom lépe než většina zemí regionu střední a východní Evropy, výrazně lépe než země jižní Evropy a zároveň jsme pod průměrem EU"

    Dominik Kohut
    Dominik Kohut

    "Klíčovým opatřením v boji s šedou ekonomikou bylo a zůstává kontrolní hlášení, díky kterému se v zásadě vymýtily karuselové podvody"

    Martin Kuča
    Martin Kuča

    "Jednou z oblastí je navýšení množství a vůbec možností digitálních plateb. Digitální platby spolehlivě šedou ekonomiku zmenšují"

    Luboš Kastner
    Luboš Kastner
    člen představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků

    "Hotovost má vlastně nefér výhodu vůči už dominantnímu způsobu digitálních plateb. Když má to právo hotovost, dejme ho i digitálním platbám"

    Tomáš Prouza
    Tomáš Prouza
    prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu

    "Pokud stát zákonem stanovuje, že podnikatelé musí přijímat hotovost, měl by zároveň stanovit, aby (s výjimkou těch nejmenších) museli nabízet i nějakou formu bezhotovostního placení"

    Jak šel čas
    Historický kontext
    📊
    rok 2010
    Studie "The Shadow Economy in Europe, 2010" (Visa / A.T. Kearney) odhadla podíl šedé ekonomiky v Česku přibližně na 17 % HDP.
    Mezinárodní studie porovnávala podíly stínové ekonomiky v evropských zemích.
    Ukázala, že ČR je v regionu lépe než některé státy střední a východní Evropy, ale zaostává za západní Evropou. Dále uvedla, že podpora elektronických plateb může snížit objem šedé ekonomiky o 4-6 % během čtyř let. (hn_52924160, hn_67271640, hn_13597760, hn_60289210, ak_c202a290687611f0801c0cc47ab5f122, hn_13597750, hn_13040180, ek_61983960, hn_56330350, hn_67223810, hn_65975150, hn_65975170, hn_65525950, hn_65426560, hn_65158900, ek_64224760, hn_63474990, hn_14105430, hn_65975610, hn_67594520, hn_67601950, currentArticles_0, hn_67055940, ek_65306510, hn_63731940, hn_64226000, hn_67141480, hn_67271640, hn_52924160, hn_13040180, hn_60289210, ak_c202a290687611f0801c0cc47ab5f122, hn_63731940, hn_67055940, hn_13597750, ek_61983960, hn_67223810, hn_65525950, hn_67594520, hn_67601950, hn_65426560, hn_65158900, hn_65975170, hn_56330350, hn_63474990, hn_65975150, ek_64224760, hn_14105430, hn_13597760, hn_65975610]}```.```json{
    🇭🇷🧾
    rok 2013
    Chorvatsko zavedlo systém fiskalizace (elektronická evidence tržeb jako zahraniční vzor pro ČR).
    Zmiňováno jako inspirace pro český návrh EET.
    Sloužilo jako model pro návrhy české elektronické evidence tržeb.
    📣
    rok 2014
    Ministr Andrej Babiš začal prosazovat povinnost odesílat informace o přijatých hotovostních platbách (kroky směřující k EET).
    Politická příprava zákona o elektronické evidenci tržeb v ČR.
    Spustilo veřejnou a politickou debatu o povinné evidenci tržeb.
    ⚖️🧾
    10. února 2016
    Poslanci schválili zákon o elektronické evidenci tržeb (EET).
    Zákon prošel poměrně dlouhým legislativním procesem a politickými spory.
    Otevřel cestu k postupnému nasazení on‑line hlášení tržeb v několika vlnách.
    🚀🧾
    1. prosince 2016
    Startovala první vlna EET zaměřená na pohostinství a ubytování.
    První fáze měla pokrýt majitele hospod, restaurací a provozovatele ubytování (cca 50 tisíc).
    Finanční správa začala dostávat data o účtenkách; podnikatelé pořizovali pokladní systémy.
    🎟️
    1. října 2017
    Spustila se účtenková loterie Účtenkovka jako součást podpůrných opatření EET.
    Cílem bylo motivovat spotřebitele žádat účtenky a tím posílit dohled nad tržbami.
    Do loterie se zapojilo statisíce účtenek v prvních slosováních.
    ⚖️
    prosinec 2017
    Ústavní soud odložil spuštění zbývajících vln EET (zablokování dalšího rozšíření).
    Soud posuzoval dopady na různé skupiny podnikatelů a vyžádal si důkladnější zhodnocení.
    Zabrzdilo to úplné rozšíření EET podle původního plánu.
    ⏸️
    březen 2020
    Parlament schválil přerušení povinnosti odesílat elektronické účtenky kvůli pandemii COVID‑19.
    Omezení a podpora podnikatelů během pandemie vedly k pozastavení povinnosti EET.
    Fungování povinné evidence bylo přerušeno; návrat k plnému provozu se odsunul.
    🔍📑
    rok 2016–2022
    Kontrolní hlášení a související opatření pomáhala odhalovat podvody; doměřená DPH na základě hlášení dosáhla mezi lety 2016 a 2022 téměř 11 miliard Kč.
    Kontrolní hlášení bylo uváděno jako klíčový nástroj proti karuselovým podvodům.
    Přispělo k omezení některých typů daňových úniků v uvedeném období.
    💳
    rok 2020
    Projekt "Česko platí kartou" byl zahájen (podpora rozšíření platebních terminálů u podnikatelů).
    Iniciativa měla motivovat malé podniky k přijímání bezhotovostních plateb.
    Podle údajů projektu rychlý nárůst počtu terminálů (program uváděn od roku 2020).
    🧾❌
    rok 2022
    Konec povinnosti EET — legislativní zrušení povinné elektronické evidence tržeb (EET skončila ke konci roku 2022).
    Nový kabinet zařadil zrušení EET do programu; parlament/procedury vedly ke zrušení povinnosti.
    Finanční správa přišla podle některých kritiků o nástroj pro cílené prověřování; debatované dopady na registraci k DPH a podíl šedé ekonomiky.
    📝🔎
    rok 2024
    Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) zpracoval zprávu o EET po jejím zrušení a vyhodnotil fiskální přínosy za roky 2017–2018.
    NKÚ se EET zabýval po jejím definitivním zrušení a porovnával fiskální přínosy a metodiku výpočtu.
    Zpráva uvedla konkrétní dodatečné výběry DPH v letech 2017 a 2018 (uvedeny částky v kontrolním šetření).
    📊🖥️
    rok 2026
    Finanční správa plánuje zavedení nového informačního systému nDIS, který by měl pomoct efektivněji vybírat daně a odhalovat podvody.
    Uvedeno v přehledu aktuálních doporučení a plánů modernizace; systém má být dostupný od roku 2026.
    Má umožnit lepší analýzu velkých dat, cílené prověřování a předvyplňování daňových přiznání.
    Co to je?
    Vysvětlení pojmů
    Otestujte se
    Kvíz: Stínová ekonomika v Česku
    Česko

    stát ve střední Evropě

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Flag_of_the_Czech_Republic.svg

    Kontinent: Evropa

    Hlavní město: Praha

    Rozloha: 78.87 tis. km²

    Populace: 10.91 mil. (leden 2025)

    Měna: koruna česká (8. února 1993 - dosud)

    HDP: 250.68 mld. CZK (leden 2019)

    Data pocházejí z datové položky WikiData

    elektronická evidence tržeb

    systém

    Data pocházejí z datové položky WikiData

    Strojově generováno

    Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

    Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 6:06:30