Kofola a Coca-Cola: Investice v kávovém průmyslu
Coca-Cola zvažuje prodej kavárenského řetězce Costa Coffee po sedmi letech vlastnictví
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
Kofola ČeskoSlovensko, známá nápojářská společnost, investuje do kávových plantáží v regionu Boquete, Panama. Tato akvizice zahrnuje odrůdy káv Geisha, Caturra, Typica a Red Bourbon s ročním výnosem kolem 40 tun zelené kávy. Cílem Kofoly je získat kontrolu nad původem svých káv a integrovat proces výroby. Tímto krokem Kofola rozšiřuje své podnikání směrem k přímému zdroji surovin, ačkoli cena transakce nebyla zveřejněna[1].
Mezitím Coca-Cola zvažuje prodej kavárenského řetězce Costa Coffee po sedmi letech vlastnictví, protože její původní expanzní plány selhaly a řetězec se potýká se ztrátami[2].
Zdroje:
Coca-Cola zvažuje prodej kavárenského řetězce Costa Coffee po sedmi letech vlastnictví

Kdo si polepší, kdo tratí?
Kofola ČeskoSlovensko
Akvizice plantáže v Panamě a rozvoj plně integrovaného kávového kanálu posilují kontrolu nad surovinami a umožňují rozšíření vlastních kávových značek a pražírny. Jedná se o strategické rozšíření vertikální integrace skupiny.
Globální trh s arabicou (komoditní trh kávy)
Silný růst cen arabicy a volatilita na komoditních trzích zhoršují ziskovost řetězců i pražíren a vedou ke zvyšování maloobchodních cen. Dlouhodobé klimatické a logistické tlaky zvyšují riziko dalšího zdražování a omezení nabídky.
Zaměstnanci farmy Taylor Papa Lalo Coffee S.A.
Nákup farmy Kofolou přináší investice do obnovy a modernizace zpracování, což povede ke zlepšení pracovních podmínek a zvýšení poptávky po pracovní síle na farmě.
České pražírny a kavárny (malé a střední pražírny)
Kofolino budování integrovaného kávového kanálu může zvýšit konkurenci na trhu a odebírání části limitovaných objemů výběrové kávy, což může vést k nedostatku skladové kávy nebo jejímu zdražení pro menší pražírny.
The Coca-Cola Company
Zvažovaný prodej Costa Coffee odráží strategickou revizi a možnou potřebu uvolnit kapitál; firma může krátkodobě snížit expozici v kavárenském provozu, dlouhodobé dopady závisí na výsledku prodeje. Pro Coca‑Colu jde o krok konsolidace portfolia po dřívějších velkých akvizicích v segmentu kávy.
Costa Coffee
Možný prodej a nižší ocenění než při akvizici znamenají nejistotu pro strategii expanze a řízení řetězce; změna vlastníka může ovlivnit investice a provozní plán poboček. Snížená hodnota by mohla omezit investiční ambice značky.
Investiční fondy (private equity)
Prodej Costy vytváří příležitost pro private equity fondy a strategické investory získat zavedený řetězec za nižší cenu; aktivita v sektoru kávy v minulosti ukazuje zájem investorů o akvizice. Možnost nákupu závisí na cenových očekáváních Coca‑Coly.
Čeští spotřebitelé kávy
Růst cen arabicy a tlaky na dodavatelský řetězec vedou k vyšším maloobchodním cenám kávy, které už spotřebitelé v Česku pocítili v supermarketech i kavárnách. Nízká elasticita denní konzumace znamená, že zvýšení cen sníží disponibilní příjem u části zákazníků.
Dříve jsme psali...
Kofola ČeskoSlovensko investuje do kávových plantáží v Panamě

Kofola: česká nápojová skupina s mezinárodním dosahem
Kofola ČeskoSlovensko a.s. je česká akciová společnost vyrábějící nealkoholické nápoje, jejíž akcie se obchodují na Burze cenných papírů Praha a RM‑SYSTÉMu. Je mateřskou společností nápojářské skupiny Kofola (dříve Santa Nápoje, původně SP Vrachos), která působí také ve Slovinsku, Chorvatsku, Rusku, Rakousku a Maďarsku a vyrábí v osmi závodech, například v Krnově, Rajecké Lesné nebo Radenci.
Skupina nabízí široké portfolio značek: tradiční kolový nápoj Kofola, balené vody Rajec, sirupy Jupí a dětské nápoje Jupík, hroznovou limonádu Vinea, ovocné a zeleninové šťávy Ugo nebo energetický nápoj Semtex. V posledních letech se pod značkou Ugo zaměřuje také na výrobu zdravých potravin. V zahraničí patří do portfolia například Hoop Cola a Paola v Polsku, minerálky Radenska ve Slovinsku či Voćko, Nara a Inka v Chorvatsku. Kofola rovněž vyrábí v licenci RC Colu a Oranginu a je výhradním distributorem značek Evian, Badoit, Vincentka a Rauch pro Česko a Slovensko.
Historie firmy sahá do roku 1993, kdy Kostas Samaras koupil sodovkárnu v Krnově a později značku Kofola; společnost dnes vede jeho syn Jannis Samaras. Mezi významné milníky patří vstup investorské skupiny Enterprise Investors v roce 2008 (42,45 %), začátek obchodování na pražské burze v prosinci 2015 a postavení v roce 2015 jako 62. největší české firmy s tržbami přes 7 miliard korun. V dalším období skupina rozšiřovala portfolio: v roce 2009 koupila Pinelli a od té doby vyrábí Semtex, v letech 2019–2020 dokončila akvizici minerálních vod Korunní a Ondrášovka, v roce 2021 uvedla limonádu Targa Florio a v roce 2023 koupila Pivovary CZ Group (Holba, Litovel, Zubr).
K zázemí skupiny patří řada dceřiných společností v Česku, na Slovensku i ve Slovinsku. Z hlediska akcionářské struktury byla v dubnu 2018 největším akcionářem společnost Aetos s 68% podílem, která zastřešuje podíly zakladatelské rodiny Samarasů a jejich přátel; pět procent drží sama Kofola skrze dceřinou společnost Radenska a zbývajících 27 % je v rukou minoritních akcionářů.
Příbuzná témata
Historický kontext
Kvíz: Kofola v Panamě (Boquete) a budoucnost Costa Coffee
Kofola ČeskoSlovensko
firma v Česku
Země: Česko
IČO: 24261980
Zaměstnanci: 2.04 (leden 2020)
Sídlo: Ostrava
Výnosy: 6.17 mld. (leden 2020)
Čistý zisk: 181.4 mil. (leden 2020)
Bilance: 7.54 mld. (31. prosince 2020)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Panama
stát ve Střední Americe
Kontinent: Severní Amerika
Hlavní město: Panamá
Rozloha: 74.18 tis. km²
Měna: Panamská balboa
HDP: 76.52 mld. (2022)
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 2:31:20