BottleCap AI a inovace v tréninku AI

Tomáš Mikolov po odchodu z ČVUT zakládá start-up BottleCap AI

Mizící téma o technologii a firmě

Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.

2 minuty čtení
Co se děje?

Start-up BottleCap AI, založený Tomášem Mikolovem a Jaroslavem Beckem, vyvíjí technologii, která umožňuje trénování AI systémů dvakrát rychleji než technologie OpenAI díky originálním algoritmům místo běžně používané architektury Mixture of Experts.[1] Mikolov, který opustil akademickou sféru kvůli neúspěchu v grantových soutěžích, se nyní zaměřuje na vybudování vlastního AI start-upu s cílem vyvinout efektivnější a ekologičtější algoritmy.[2] Projekt získal finanční podporu z Beckova inkubátoru s plánovanou investicí až 10 milionů dolarů, přičemž cílem je zestonásobit efektivitu velkých jazykových modelů.[1]

Zdroje:

  1. Nedosáhl na granty a odešel z ČVUT. Teď už start-up Tomáše Mikolova hlásí první výsledky – rychlejší trénování AI

  2. Když už na ČVUT platil studenty ze svého, došla mu trpělivost. Teď chce Mikolov vybudovat evropskou OpenAI

Nejnovější
Tomáš Mikolov po odchodu z ČVUT zakládá start-up BottleCap AI
12. 6. 2025: Tomáš Mikolov opustil akademickou sféru kvůli neúspěchu v grantových soutěžích a nyní buduje vlastní AI start-up s cílem vyvinout efektivnější a ekologičtější algoritmy.
Dopady
Kdo si polepší, kdo tratí?

BottleCap AI

Nově založený start-up vedený Mikolovem může zásadně snížit náklady a energetickou náročnost tréninku velkých modelů a zvýšit konkurenceschopnost Evropy v AI.

Tomáš Mikolov

Klíčová osobnost, která z ČVUT odešla kvůli nedostatečné podpoře výzkumu a nyní spoluzakládá BottleCap AI; ztráta pro akademii i potenciální zisk pro český startup ekosystém.

Český grantový systém a veřejné výzkumné instituce (např. ČVUT)

Současný systém podpor vede k odchodu špičkových výzkumníků do zahraničí a brzdí přeměnu akademických objevů v komerční projekty.

Evropské AI start-upy a výzkumné týmy (odvětví)

Úspěch BottleCap AI by mohl posílit schopnost evropských startupů překlopit výzkumné výsledky do byznysu a snížit závislost na amerických poskytovatelích.

OpenAI (americké velké AI firmy)

Dominující globální hráči představují pro nový evropský start-up přímou konkurenci, ale současné vysoké náklady na provoz jejich služeb otevírají prostor pro efektivnější řešení.

Evropské venture kapitálové fondy a investoři

Silný zájem investorů o průlomové evropské AI projekty by mohl zajistit financování dalšího růstu BottleCap AI a přilákat další kapitál do regionu.

Čeští AI výzkumníci a talenty (eko‑systém)

Úspěch domácího startupu může pomoci udržet nebo vrátit talent do Česka a nabídnout alternativu k odlivu mozků do zahraničí.

Kontext
Dříve jsme psali...
Český start-up BottleCap AI po odchodu vědce z ČVUT hlásí dvojnásobné zrychlení učení AI
Start-up BottleCap AI založený Tomášem Mikolovem a Jaroslavem Beckem dosáhl dvojnásobného zrychlení při trénování AI systémů oproti OpenAI.  Evropská AI vzlétá
Profil
Jaroslav Beck — muž, který dal rytmus virtuální realitě

Jaroslav Beck (nar. 29. května 1988 ve Strakonicích) je český hudební skladatel, vedoucí hudby a spoluzakladatel společností CANS a Beat Games s.r.o., známý především jako spoluautor virální VR hry Beat Saber, první VR hry, jíž se prodalo přes jeden milion kopií.

Hudbu začal studovat už v dětství (na flétnu od šesti let) a brzy se věnoval vlastní tvorbě. Ve čtrnácti začal létat na kluzácích a o rok později získal pilotní licenci. Od roku 2003 působil jako DJ; v roce 2007 nastoupil na Západočeskou univerzitu v Plzni (strojní fakulta), studium ukončil v roce 2012 a následně pokračoval v Oxfordu na SAE Institute v oboru Audio Production, kde v roce 2014 promoval s vyznamenáním pod jménem „Sqeepo“.

Profesně se prosadil především produkcí hudby pro herní a filmové trailery. V roce 2013 vytvořil zvukové efekty a původní hudbu pro demo reel, který otevřel dveře k práci na trailerech (remix pro Battlefield Hardline 2014, Battlefield 4 Final Stand) a ke spolupráci s Blizzard Entertainment (Heroes of the Storm 2015, remix a soundtrack pro StarCraft II: Legacy of the Void). Za práci na úvodním traileru StarCraft II byl v roce 2016 součástí týmu oceněného G.A.N.G. Cenou v kategorii Best Cinematic/Cutscene Audio. Spolupracoval také na reklamních spotech (Terminator Genisys, Star Wars: Síla se probouzí), na krátkých filmech k Overwatch a na projektech pro Boss Key Productions.

V roce 2016 založil společnost Epic Music Productions, která se věnuje produkci kompletního zvukového obsahu pro filmový a herní průmysl a plánuje i projekty v oblasti virtuální reality a vývoj audio hardwaru. Na začátku roku 2018 spolu s Jánem Ilavským a Vladimírem Hrinčárem založil Beat Games; jejich Beat Saber vyšel 1. května 2018 (100 000 kopií za prvních 28 dní) a v únoru 2019 dosáhl prodeje 1 milionu kopií. Jaroslav Beck byl v roce 2016 zařazen časopisem Forbes do žebříčku 30 pod 30 a je zmiňován mezi technologickými evangelisty.

Co to je?
Vysvětlení pojmů
Otestujte se
Kvíz: Start-up BottleCap AI a jeho dopad
Jaroslav Beck

hudební skladatel a podnikatel

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/Jaroslav_Beck.png

Povolání: hudební skladatel

Narození: 29. května 1988

Místo narození: Strakonice

Státní občanství: Česko

Web: http://www.jaroslavbeck.com

Data pocházejí z datové položky WikiData

mixture of experts

machine learning technique

Data pocházejí z datové položky WikiData

Strojově generováno

Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.

Poslední aktualizace: 3. 10. 2025 4:21:05