Osobní bankrot, správně „oddlužení“, je zákonný způsob, jak může osoba v insolvenčním úpadku vyřešit dluhy. Jde o soudem povolený plán, při kterém dlužník buď po určitou dobu splácí část dluhů, nebo se majetek zpeněží a věřitelé dostanou výtěžek.
Oddlužení ČVUT přes ministerstva
Vláda umaže miliardový dluh ČVUT financováním přes ministerstva na příští rok
Obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti.
Co se děje?
ČVUT má velký dluh vůči státu v důsledku projektu s GE Aviation, který plánuje vláda oddlužit prostřednictvím finančního mechanismu přes ministerstva. Tento postup nezahrnuje přímou úhradu, ale přesun finančních prostředků mezi ministerstvy a účty univerzity. Přestože odborníci považují postup za legální, upozorňují na možný negativní dopad na financování vědy a výzkumu. Ostatní univerzity nesouhlasí s tímto opatřením a volají po větší transparentnosti a spravedlnosti ve financování vysokých škol.
Zdroje:
Vláda umaže miliardový dluh ČVUT financováním přes ministerstva na příští rok

Přehled citací
Tímto je učiněna tečka za veškerými pochybnostmi ohledně bezdlužnosti univerzity
Další účastník projektu ČVUT nemá vypořádány splatné závazky ve vztahu ke státnímu rozpočtu, a není proto způsobilým uchazečem o podporu
Detaily průběhu řízení vedených z jejich strany nemůžeme v jejich průběhu zveřejňovat
Kdo si polepší, kdo tratí?
České vysoké učení technické v Praze (ČVUT)
ČVUT je přímo postiženou stranou: vláda přesouvá odpovědnost za miliardový dluh na státní rozpočet, zároveň škola čelí riziku ztráty důvěry, omezení dotační způsobilosti a právních/výkonnostních důsledků. Dopad je zásadní pro finanční stabilitu i výzkumné projekty školy.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO)
MPO je klíčové při administraci dotací a rozhodování o bezdlužnosti; postup vedení může vést k vyřazování projektů spolupracujících s ČVUT a vyvolat politické i právní spory. Současné kroky komplikují rozdělování podpory v oblasti AI.
Firmy a start-upy spolupracující s ČVUT (např. Viable One, Antivirus)
Inovativní firmy přicházejí o možnost získat dotace (program Twist aj.), což zpomaluje projekty v AI, vede k odkladům či zrušení projektů a riziku propouštění výzkumníků.
Vláda České republiky
Vládní rozhodnutí převzít odpovědnost za dluh mění rozpočtové závazky státu, řeší politický tlak, ale zároveň vytváří kontroverzi a obavy z precedentu mezi vysokými školami.
Ministerstvo financí
Ministerstvo financí bude finančně zatíženo přesunem prostředků mezi rozpočtovými kapitolami a musí posoudit rozpočtová pravidla a riziko nepovolené podpory; zvyšuje to fiskální zátěž a administrativní nejistotu.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT)
MŠMT čelí tlaku rektorů a vysokých škol kvůli precedentu odpuštění dluhu a možným nerovnostem ve financování; může být dotčeno důvěryhodností při rozdělování výzkumných grantů.
Ostatní vysoké školy a rektoři
Rektoři a jiné univerzity kritizují použití nástroje odpuštění dluhu jako nespravedlivý precedens; požadují jasnější pravidla, obavy o konkurenční nerovnost při financování vědy.
Technologická agentura ČR (TAČR)
TAČR nadále vyplácí projekty spojené s ČVUT, ale případné konstatování dluhu by mohlo vyvolat nutnost vrácení prostředků a zvýšené prověřování projektů s univerzitou.
Dříve jsme psali...
2 mld. Kč
Státní sumy poskytnuté ČVUT
(2. 10. 2025)
1 mld. Kč
Polovina byla nevratná pomoc
(2. 10. 2025)
145 mil. Kč
První přesun letos
(2. 10. 2025)
822 mil. Kč
Druhá část příští rok
(2. 10. 2025)
50 mil. Kč
Roční splátka navržená 2019
(2. 10. 2025)
20 let
Doba splácení podle návrhu
(2. 10. 2025)
Co a kdy?
Příbuzná témata
Co se děje
Vláda převezme či přesune krytí sporného dluhu ČVUT (1,0+ mld Kč)
Srovnání před a po
Dluh 1 mld Kč byl formálně vratnou pomocí, ČVUT měla splácet 50 mil. ročně (20 let) nebo tvrdit, že dluží stát
Stát přesune peníze mezi ministerstvy a uvolní 145 mil. letos a 822 mil. příští rok, čímž odstraní či převodí dluh ze školy na státní rozpočet
Mnoho projektů s ČVUT bylo vyloučeno z některých dotačních programů kvůli nevyjasněné bezdlužnosti (program Twist a jiné žádosti)
Po přesunu prostředků by měl být odstraněn důvod k vylučování (ale v článcích je zdůrazněna obava ostatních škol a možné dopady),
Finanční správa zahájila kontrolu, existovaly různé právní/administrativní překážky a odmítačné postoje některých ministerstev
Expertka i Národní rozpočtová rada konstatovaly, že operace odpovídá rozpočtovým pravidlům; vláda rozhodla o přesunu prostředků a ministerstva budou realizovat platby
Klíčové postavy
International Comparison
Přehled citací

Vojtěch Petráček
"Tímto je učiněna tečka za veškerými pochybnostmi ohledně bezdlužnosti univerzity"
ministerstvo průmyslu a obchodu
"Další účastník projektu ČVUT nemá vypořádány splatné závazky ve vztahu ke státnímu rozpočtu, a není proto způsobilým uchazečem o podporu"

Vojtěch Srnka
mluvčí ministerstva"Detaily průběhu řízení vedených z jejich strany nemůžeme v jejich průběhu zveřejňovat"
vláda
"prostředky uvolněné na projekt podpory výzkumné a vzdělávací infrastruktury v oblasti leteckých motorů v roce 2016 představují přímé financování projektu, neboť nedošlo k úplnému zajištění financování z fondů EU"
Historický kontext
Vysvětlení pojmů
Co to je
Jak to funguje
Dlužník podá návrh na oddlužení za pomoci pověřené osoby (např. advokát). Soud posoudí, zda dlužník splňuje podmínky (nepodvádí, má schopnost něco splácet) a schválí buď splátkový kalendář na 3 nebo 5 let, nebo jednorázové zpeněžení majetku. Během plánu dlužník pravidelně dokládá příjmy, musí vydávat dary nebo dědictví zjištěné po podání, a pokud splní podmínky, soud mu po skončení oddlužení některé dluhy odpustí.
Proč je to důležité
Oddlužení je sanační způsob řešení úpadku, který dává dlužníkovi šanci na finanční restart. Po řádném splnění všech povinností je dlužník osvobozen od placení neuspokojených pohledávek, což mu umožní začít znovu. Pro věřitele je to mechanismus, jak získat alespoň část svých pohledávek, které by jinak v úpadku nemusely být uhrazeny.
Co to je
GE Aviation je americká firma, která vyrábí proudové motory pro civilní i vojenská letadla. Je to dceřiná společnost velké skupiny General Electric a patří mezi největší dodavatele leteckých motorů na světě.
Jak to funguje
Firma navrhuje, testuje a vyrábí motory, které montují letecké společnosti a výrobci letadel. Pro některé typy motorů pracuje ve společných podnicích s jinými firmami (např. CFM International se Safranem nebo Engine Alliance s Pratt & Whitney). Nabízí motory pro široké spektrum letadel — od menších dopravních strojů až po velké dálkové typy.
Proč je to důležité
GE Aviation je jedním z hlavních dodavatelů leteckých motorů na světě, což mu dává klíčový vliv na globální letecký průmysl. Jeho hlavními konkurenty jsou Rolls-Royce a Pratt & Whitney, se kterým paradoxně provozuje i společný podnik Engine Alliance. Díky spolupráci s firmami jako Safran (CFM International) se podílí na vývoji a výrobě motorů pro většinu komerčních letadel.
Kvíz: ČVUT a státní oddlužení dluhu z projektu s GE Aviation
GE Aviation
americká společnost
Data pocházejí z datové položky WikiData
Strojově generováno
Veškerý obsah této stránky je strojově generovaný pomocí pokročilých systémů umělé inteligence (AI). Neprošel redakčním zpracováním a může obsahovat chyby nebo nepřesnosti. Je určen pro získání rychlého přehledu a orientace. Ověřené informace naleznete v původních článcích Hospodářských novin, které jsou uvedené v odkazech u jednotlivých témat.
Poslední aktualizace: 12. 10. 2025 8:09:07